• 0

Is deze ondernemingstructuur mogelijk?

 

 

Hoi allemaal, samen met 2 goede vrienden ben ik de mogelijkheid om een eigen bedrijf op te starten aan het onderzoeken en ik was op zoek naar een juiste ondernemingsvorm en ik vroeg mij af of onderstaande vorm wettelijk gezien kan.

 

- het zal gaan om een webwinkel met minder dan 1255 uur p.p. en de eerste jaren relatief geringe omzet van verwacht € 15.000. (met circa € 5.000 winst) wij zullen dit bedrijfje opzetten naast ons werk en studie.

 

In het onderstaande scenario ga ik uit van de wetswijziging waardoor de kapitaaleisen voor een B.V. aanzienlijk verlaagd zijn. (wetsvoorstel ligt momenteel in de eerste kamer)

 

Is het mogelijk om een VOF op te richten met als enig aandeelhouder een (passieve) B.V.

In de VOF voer je alle werkzaamheden uit en deze neemt ons drie in loondienst voor max loon van 275 euro per maand. (Kleine banenregeling)

De b.v. heeft alleen een deelneming en eventueel wordt er dus een geringe winst uitgekeerd naar de B.V.

de eigenaren van de B.V., wij drie, storten het werkkapitaal in de b.v. welke dat vervolgens weer uitleent aan de VOF.

Over deze leningen wordt 4% rente vergoed. Omdat de totale schuld verhouding met de eigenaar niet groter is dan € 17.000 zal de eigenaar de rente niet te hoeven aangeven in zijn IB. Waardoor er dus bijna geen winst in de B.V. zal komen waardoor er geen VPB hoeft te worden betaald.

 

Omdat de B.V. een stille B.V. is er is immers geen activiteit en he inkomen per eigenaar niet meer dan 5.000 euro hoeft er in de IB geen rekening gehouden te worden met een fictieve dienstbetrekking.

 

 

kloppen deze aanname´s van mij en kunnen wij op deze manier enerzijds zo min mogelijk belasting betalen en anderszijds geen aansprakelijkheid lopen.

 

Graag hoor ik van jullie! alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In afwachting op allerlei HL-reacties:

 

 

Is het mogelijk om een VOF op te richten met als enig aandeelhouder een (passieve) B.V.

 

Een VOF heeft geen aandeelhouders, maar vennoten.

Een BV alleen kan geen VOF oprichten, daar zijn meerdere vennoten voor nodig.

 

 

kloppen deze aanname´s van mij en kunnen wij op deze manier enerzijds zo min mogelijk belasting betalen en anderszijds geen aansprakelijkheid lopen.

 

Volgens mij zal het niet meevallen om ‘slimmer te zijn’ dan de wetgevers, want ‘zij’ hebben intussen (bijna?) alle gaten gedicht.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je wil wachten tot het nieuwe BV-recht is ingevoerd, dan ben je nog wel even bezig. Het wetsvoorstel ligt al bijna een jaar in de EK, waarbij de behandeling steeds weer wordt opgeschort. Men is namelijk niet tevreden met de manier waarop het wetsvoorstel is aangeleverd (er ontbreekt een fatsoenlijke, doorlopende wettekst).

 

Hetzelfde gebeurt met het wetsvoorstel personenvennootschappen, waaronder de VOF valt. Beide zullen uiteindelijk tegelijk in werking treden. Gevolg is dat als je wacht tot de nieuwe BV, de VOF niet meer bestaat. Je moet dan kiezen uit een OV of een OVR. Wel iets om je alvast in te verdiepen (en dat geldt voor iedereen die nu vennoot is in een VOF, CV of maatschap).

 

Zoals Peter al aangeeft is de manier waarop je het nu weergeeft niet haalbaar. Onder het huidig recht heeft een VOF geen rechtspersoonlijkheid en is er dus geen sprake van een deelneming. Alle resultaten worden rechtstreeks toegerekend aan de vennoten. Ten aanzien van het salaris (als het al zou kunnen): of je nu uit de VOF salaris krijgt of uit de BV, dat maakt geen verschil.

 

De goedkeuring (dus geen wetgeving) dat over wisselende rekening-courantverhoudingen die niet boven 17.000 euro uitkomen geen rente hoeft te worden berekend, geldt alleen tussen de aanmerkelijkbelanghouder en zijn BV. Lenen aan je eigen VOF is al een lastig verhaal, maar deze regeling gaat je daar niet bij helpen.

 

Ik denk dat je beter even terug kan naar de tekentafel. De eerste vraag daarbij is welk risico je eigenlijk loopt. Dan komt de vraag hoe die risico's zijn af te dekken, waarbij de rechtsvormkeuze slechts een van de opties is, die ook nog eens door andere variabelen (zoals de belastingheffing) wordt beïnvloed.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.