• 0

Octrooi of modelbescherming, techniek of vormgeving

Er zijn al wat vragen gesteld over octrooi of modelbescherming. Het verschil is me duidelijk echter weet ik niet of mijn vinding technisch is, en dus een octrooi mogelijk is.

Het probleem waar ik een oplossing voor heb verzonnen is er al wel, maar niet in de vorm en uitstraling die ik voor ogen heb. Tevens gebruik ik een andere opbergtechniek dan de andere producten, maar ik zou het niet direct technisch noemen. Een voorbeeld:

Ooit was er een klerenhanger, daarna een klerenhanger met een mogelijkheid een broek er aan op te hangen. Is deze handige vondst nu met een octrooi te beschermen of vraagt dat om modelbescherming?

 

Mijn gevoel zegt het laatste... wat denken jullie? Alvast mijn dank...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De broekhouder aan de kapstok was testijds waarschijnlijk octrooiwaardig.

 

Een uitvinding is steeds vaker, of bijna nog uitsluitend, een verbetering van bestaande techniek. Als iets al een paar jaar bestaat en de verbetering die je bedacht hebt is nieuw dan is het vrijwel zeker dat je octrooi kan aanvragen.

 

Wat veel mensen echter vergeten is dat heel veel dingen al bestaan of zijn beschreven. Een fenomeen wat je vaak tegenkomst is cryptomnesie. Voor de mensen die er meer over willen weten kan ik het vergeetboek aanbevelen.

 

Een kwartiertje Google (tekst (ook Engels) en altijd ook even de plaatjes ) spreekt vaak boekdelen.

Link naar reactie
  • 0

Een voorbeeld:

Ooit was er een klerenhanger, daarna een klerenhanger met een mogelijkheid een broek er aan op te hangen. Is deze handige vondst nu met een octrooi te beschermen of vraagt dat om modelbescherming?

 

Mijn gevoel zegt het laatste... wat denken jullie? Alvast mijn dank...

 

Een kledinghanger is weldegelijk een technisch produkt. Indien je een broek aan/op deze hanger kan ophangen en de orspronkelijke hanger is veranderd/aangepast, dan bestaat de mogelijkheid dat deze aanpassing is te octrooieren (mits het voldoet aan de octrooiwet), omdat dit ook heel technisch kan zijn. De toepassing is minder relevant.

Neem eens een kijkje in de octrooidatabank Espacenet dan vind je heel veel verschillende kledinghangers. Misschien zit die van jou er zelfs wel tussen.

succes.

 

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.