• 0

welke kosten vallen onder hypotheek en welke onder investering?

Een goede morgen allen.

 

Ik ben bezig een startersplan op te zetten, maar loop eigenlijk tegen het volgende vraagstuk aan betreffende ondernemershypotheek. Waar ik via google en de zoekfunctie hier(ondernemershypotheek of bedrijfshypotheek) geen antwoord op kan vinden. Dus ik dacht ik probeer het via het forum hier, misschien is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

 

Mijn bedoeling is om +/- 2000m^2 nieuwe grond te kopen en deze grond klaar te maken voor gebruik. Te weten egaliseren/riolering/kabel/stroom etc.

Het klaarmaken van de grond vallen voor zover ik weet onder een hypotheekvorm.

 

Maar kosten zoals verharden, omheining,verlichting en schuifhek wordt/kan/mag dit ook onder een hypotheekvorm worden ondergebracht?

 

Of worden deze kosten gezien als een investering en komen dus voor een langlopend krediet in aanmerking dan wel eigen vermogen?

 

Ik vraag dit eigenlijk om zo te kijken wat ik wel met eigen vermogen ga betalen en wat ik beter kan onderbrengen in de hypotheek(als ik die al krijg).

 

Ik hoop dat het een beetje helder is en dat iemand mij van een antwoord kan voorzien.

 

Bij voorbaat dank,

 

Wouter

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is grond, pand en alles wat daar grond of nagelvast mee is verbonden, onroerend goed. En op onroerend goed kun je hypotheek vestigen.

Het komplete onroerend goed is een investering die je in dertig jaar kunt afschrijven.

Of je het onroerend goed met eigen vermogen of vreemd vermogen betaalt hangt van jouw eigen financiele situatie en wens af.

Link naar reactie
  • 0

Het recht van hypotheek is slechts een pandrecht op een onroerende zaak en wordt (doorgaans) verleend als zekerheid ten behoeve van een langlopende financiering. Vaak betreft die financiering de onroerende zaak zelf, maar het kan ook voor andere zaken worden gebruikt. De genoemde werkzaamheden worden aangemerkt als bouwkosten en moeten worden geactiveerd als voortbrengingskosten van het pand. Het is vrij gebruikelijk deze kosten via de hypothecaire lening te financieren. Voor de bank is het niet zozeer relevant hoeveel het kost, maar wat het bij executie oplevert. Daar zit doorgaans een verschil tussen.

 

De fiscale afschrijving werkt overigens iets anders dan zoals Herman heeft vermeld. De afschrijving moet zijn gebaseerd op het verschil tussen aanschaf-/voortbrengingskosten en restwaarde en worden gespreid over de (economische) levensduur. Daarbij mag niet meer worden afgeschreven zodra de bodemwaarde is bereikt, dat is 50% van de WOZ-waarde bij een pand in eigen gebruik en 100% van de WOZ-waarde bij een pand dat aan derden ter beschikking wordt gesteld (verhuurd).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nou da's nog eens snel een verduidelijking van mijn probleem.

 

Ik wil jullie bedanken, kan nu weer een stapje verder met het plan.

 

Bij deze ook mijn complimenten voor de site, 'k heb er al een boel nuttige info vanaf geplukt.

 

Groeten Wouter

Link naar reactie
  • 0

Maak eerst een investeringsbegroting, leg daar het bedrag aan eigen middelen naast, dan het je het totaal te financieren bedrag.

 

Hoe te financieren?

 

Onroerend goed (alle kosten om het gebouw weg te zetten) wordt middels een lening van maximaal 25 jaar gefinancierd, lineair af te lossen.

 

Inventarisgoederen => lening, maximaal 7 jaar, lineair af te lossen

 

Voorraden en debiteur=> te financieren door crediteuren en rekening courant krediet

 

Houdt er overigens rekening mee dat een bank van het onroerend goed graag een taxatierapport wil hebben. Er zal op basis van 60-70% executiewaarde gefinancierd kunnen worden.

Als zekerheid voor de totale financiering zal de bank een hypothecaire inschrijving willen hebben op het onroerend goed.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.