• 0

Winstverdeel structuur VOF?

Hoi allen,

 

Ik heb voordat ik dit heb gepost de zoekfunctie gebruikt, Google gebruikt en op internet gezocht maar heb hier niet veel over kunnen vinden. Ik lees al een tijd mee op HL.

 

Ik en een kennis willen vanaf januari 2011 inschrijven onder een VOF en een bedrijf starten. Het zal één bedrijf zijn met twee handelsnamen, handelsnaam A en handelsnaam B.

 

De activiteiten van handelsnaam A zullen zijn: computeronderhoud, reparatie, beheer, levering nieuwe hardware en software

De activiteiten van handelsnaam B zullen zijn: webdesign, website onderhoud, websitebeheer, hosting

 

Nu ben ik vennoot A en mijn kennis vennoot B. Ik zal voornamelijk (>80% van de tijd) bezig zijn met de activiteiten van A en mijn kennis met B. Ook doe ik (vennoot A) hiernaast werkzaamheden voor een groot bedrijf waar ik in het weekend voor werk en deze factureer.

 

Maar nu heb ik een paar vragen, waarvan de belangrijkste:

- Hoe gaan we dit aanpakken qua winst en kostenverdeling? 50/50 van de winst lijkt ons geen goed idee, want als de één veel meer tijd investeert en omzet maakt dan is niet oneerlijk. We doen dit beide naast onze studie.

 

We hadden al een aantal structuren bekeken en de voor-en nadelen op een rij gezet maar nog niet iets gevonden wat bij ons past.

 

Optie 1: 50/50

50% / 50% winstdeling per vennoot

Nadeel: als de een veel meer werkt of omzet maakt dan de ander is dit niet eerlijk.

 

Optie 2: uitbetaling per maand + 40% van de gemaakte winst door jezelf

Bijv. € 150 per maand per vennoot uitbetalen, + een variabel bedrag (bijv. 40%) van de gemaakte winst door jezelf.

Voordeel: gedeelte van uitbetaling is prestatiegericht, kan ook makkelijk aangepast worden naar bijv. €100 en 60%

Nadeel: 'uren' die gemaakt worden voor administratieve handelingen, acquisitie, beheer website etc zijn dan eigenlijk niet uitbetaald.

 

Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?

 

En vraag 2: Is dit belastingtechnisch mogelijk? Twee handelsnamen met verschillende activiteiten onder één KVK inschrijving?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Om met de laatste vraag te beginnen: ja dat is mogelijk, en komt ook veel voor.

 

Wat betreft de winstverdeling binnen een vof: in principe is alles mogelijk, zolang er maar zakelijk gehandeld wordt. Wat je dus bijvoorbeeld wel eens ziet, is dat de winstverdeling is opgebouwd uit verschillende stappen:

- de vennoten krijgen eerst een rentevergoeding over hun kapitaal in de onderneming;

- daarna krijgen ze een winstaandeel dat gebaseerd is op het aantal door ieder gewerkte uren, waarbij de vennoten dus een waarde geven aan een gewerkt uur;

- daarna wordt de resterende winst 50-50 (of een ander percentage) verdeeld.

 

Variaties daarop zijn ook mogelijk, zoals hier boven reeds gesteld: alles is in principe toegestaan, zolang er maar zakelijke motieven aan ten grondslag liggen.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.