Jump to content

radeoxx

Super Senior
  • Posts

    168
  • Joined

  • Last visited

Reputation

9

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • First name
    Richard
  • Last name
    Hempelman
  • Website address
  • How did you find us:
    partner-site

Register

  • What age group do you belong to?
    ^25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Recent activities

  1. Situatie: Werknemer in dienst; de hoogste euro's bruto salaris worden belast tegen 45,59% (inclusief loonheffingskorting en verrekeningspercentage loonheffingskorting). Werkgever (ik) wil bonus uitkeren aan het einde van het jaar en dit natuurlijk fiscaal zo gunstig mogelijk doen. Dus voor WG/WN houd ik rekening met de fiscale zaken. Kosten werknemer (mijn veronderstelling) Bonus wordt belast tegen bijzonder tarief, (56%), er wordt namelijk geen rekening gehouden met loonheffingskorting. Werknemer krijgt het verschil tussen percentage bijzonder tarief en het werkelijk verschuldigde percentage (afhankelijk van de schijf en dus het verrekeningspercentage LHK) terug bij zijn IB aangifte. Netto gaat dus de werknemer er ten opzichte van 'normale bruto maandelijks verloning' niet op achteruit. Boekhouder zegt hierover: "Werknemer zal netto minder overhouden ivm bijzonder tarief. Het wordt zwaarder belast dus onder de streep blijft hier minder van over". Kosten werkgever Ik dacht dat de werkgever geen extra kosten heeft aan deze verloning ten opzichte van 'normale maandelijkse bruto verloning'. Boekhouder zegt hierover: "Normaliter betaal je loonheffing over het salaris, maar als er (de meest voorkomende) vakantiegeld wordt uitbetaald, betaald [sic] de werkgever dus ook het bijzonder tarief % aan loonheffing hierover." En verder zegt ze: "De werkgever moet als je iets uitbetaald tegen bijzonder tarief hier meer loonheffing over betalen. Dus in dit geval dus ook 43,25% over het bruto bedrag.". Vragen: Klopt het wat mijn boekhouder zegt en houdt mijn werknemer netto minder over van een 'bonus' dan wanneer dit gewoon maandelijks verwerkt zou zijn in een hoger loon? Of wordt dit gewoon via de IB aangifte verrekend en is het netto bedrag dus gewoon hetzelfde? Klopt het wat mijn boekhouder zegt over de extra werkgeverslasten als er een 'bonus' of 'vakantiegeld' wordt uitgekeerd? Of is het zo dat dit gewoon verloond wordt tegen het normale tarief? Als het inderdaad zo is dat het 'extra belast' wordt, waarom zouden werkgevers dan kiezen voor een 'dertiende maand' i.p.v. gewoon een hoger salaris bieden? Dit klinkt mij erg gek in de oren namelijk. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Uiteraard heb ik zelf al het nodige leeswerk / zoekwerk gedaan maar ik kom niet uit, dus vandaar dat ik een beroep doe op de expertise van Higherlevel.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept