• 0

Margeregeling

Ik ben van plan om een zaak in tweewielers te beginnen.

Ik heb gelezen dat ik de margeregeling (globalisatiemethode) moet toepassen.

 

Ik koop voornamelijk in bij particulieren en bij tweewielerwinkels die ook aan mij volgens de margeregeling verkopen.

 

Nu heb ik wat administratieve vragen:

 

Moet ik een inkoopbon maken als ik koop van particulieren?

Zo ja, wat moet ik hierop vermelden?

 

En hoe zit het als ik inkoop bij tweewielerzaken via de margeregeling, dus zonder vermelde btw? (maar wel met factuur)

 

Ik vraag mij dus alleen af hoe ik dit moet bijhouden in de administratie.

Alvast bedankt voor een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je meer dan 500 aan goederen inkoopt en de margeregeling is daar van toepassing moet je een inkoopverklaring maken. En laten tekenen. Daar zet je dan op:

 

– de datum waarop aan u is geleverd;

– uw eigen naam en adres;

– de naam en het adres van uw leverancier;

– een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen;

– de hoeveelheid van de geleverde goederen;

– het bedrag dat uw leverancier in rekening heeft gebracht;

– een verklaring van uw leverancier dat hij over deze goederen geen btw als voorbelasting heeft afgetrokken.

 

Zelfde geld voor inkoop bij tweewielerzaken. Als zij een factuur leveren waar al deze bovenstaande punten al op staan is dat ook direct een inkoopverklaring. :)

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt voor je reactie! Dat geldt voor goederen boven 500 euro...

De meeste tweewielerzaken geven ook wel een factuur.

 

Maar hoe zit het nou als ik iets koop voor 100 euro van een particulier?

 

Hoe kan ik dit inkoopbedrag bewijzen bij de aangifte?

Want anders is het wel makkelijk sjoemelen met die cijfers, want dan kan ik later altijd nog het inkoopbedrag wijzigen...

Link naar reactie
  • 0

Sjoemelen met cijfers is ook helemaal niet moeilijk. Een oud omaatje beroven is dat ook niet, maar laten we die discussie maar achterwegen laten oke ;)

 

In principe hoef je geen factuur te hebben als je iets van een particulier inkoopt, maar je kan het beste toch een bonnetje of een soort kwitantie meevragen. Als je dit ook niet hebt, moet je het gewoon zo duidelijk mogelijk aangeven in je eigen administratie. Dus je maakt zelf ff een bonnetje met daarop de datum, prijs, product etc. Er zal namelijk geld uit je kas of bank verdwijnen voor de betaling aan deze particulier, dus dat zal ook redelijk makkelijk te herleiden moeten zijn.

 

Dat is het belangrijkste bij de margeregeling, een goede scheiding tussen je inkopen en verkopen. Want per tijdvak ga je daarover je marge berekenen en als jij dus van een particulier iets hebt ingekocht en de datum niet meer weet wordt het alweer wat lastiger...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.