• 0

beslissing inspecteur onherroepelijk ?

Ik heb gegoogled maar kwam geen antwoord tegen op mijn vraag.

 

Bij brief heeft een inspecteur der belastingen gereageerd op de vraag in welke box een bepaald soort inkomsten in de toekomst gaat worden belast. Hij laat middels een officieel schrijven weten dat "belastingheffing plaats vindt in box 3".

 

Mijn vraag is: Kan ik hier nu ook echt vanuit gaan? Of kan bijvoorbeeld later een andere inspecteur vinden dat deze inspecteur er helemaal naast zit en de inkomsten toch in box 1 thuis horen?

 

Je kan je voorstellen dat sommige mensen hun plannen en toekomst baseren op de beslissing van de (1e) inspecteur.

Is zo'n beslissing van een inspecteur dus vergelijkbaar met bijvoorbeeld een beschikking van de rechtbank?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mis even de link met ondernemen, maar goed.

 

Als de inspecteur alle relevante feiten heeft ontvangen en het standpunt niet (over)duidelijk in strijd met de wet is, kun je aan deze bewuste standpuntbepaling vertrouwen ontlenen. Naar het verleden toe kan het niet gecorrigeerd worden, het vertrouwen kan slechts voor de toekomst worden opgezegd. Dus vooralsnog kun je er echt vanuit gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee alle relevante info is ruimschoots verstrekt aan de inspecteur. En de beslissing is niet in strijd met de wet. Er was echter een kans dat er misschien tóch anders over zou worden gedacht. Je kan je voorstellen dat bijvoorbeeld in het volgende voorbeeld mensen zeker willen zijn van hun zaak. Stel:

 

Iemand verhuurt een pand in Amsterdam aan A. A betaalt daarvoor een huur. Diegene die de huur ontvangt woont in Belgie, meneer B. Meneer B wilt eigenlijk wel weer in Nederland wonen en daar een huis kopen met de opbrengsten van de huur. Voor meneer B is het dus belangrijk dat hij zich kan beroepen op de inspecteur die eerder zijn opbrengsten in box 3 liet vallen. Stel dat later een andere inspecteur vindt dat de huur in box 1 moet komen dan zal meneer B in de financiele problemen kunnen brengen met zijn huis.

 

(het voorbeeld is fictief)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.