Dag allemaal,

Ik verricht belaste werkzaamheden waarbij ik de kosten aan mijn opdrachtgever mag doorbelasten. Ik weet alleen niet goed of ik dit juist in de aangifte aangeef.

vb.

Als ik 100 euro aan diensten lever met 15 euro aan kosten voor lunch, dan schrijf ik een factuur uit van 100 euro diensten, 15 euro doorbelasting lunch en 19 euro btw (over de 100 euro). De reden waarom ik over lunch geen btw in rekening breng, komt doordat ik over de betaalde lunchbon ook geen BTW terugvraag (mag namelijk niet).

In mijn aangifte OB geef ik aan bij BTW hoog 19 euro.

Mijn vraag is, moet ik bij opbrengsten belast met 0% de 15 euro aangeven of de 15 euro totaal negeren in de aangifte???

Als ik dit niet doe, zal er dan geen discrepantie ontstaan tussen de omzet die ik in mijn jaaraangifte aangeef en de totale opbrengsten aangegeven in de BTW aangiftes? (of maakt de fiscus niet deze check?)

Gegroet

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30006-btw-aangifte-bij-doorbelasting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Versteeg85,

Het hoort in ieder geval niet thuis in de 0%-categorie, die is bestemd voor leveringen binnen de EU.

In principe is alles wat jij doorberekent aan jouw klant jouw dienstverlening. Dus als jij luncht tijdens een opdracht en deze kosten doorberekent aan jouw klant dan is dat een stukje dienstverlening en moet je daar 19% BTW over berekenen. Jouw opdrachtgever zal dat niet erg vinden, hij mag die 19% immers terugvorderen (verrekenen als voorbelasting).

Wat je zou kunnen doen is de lunchkosten apart declareren bij jouw opdrachtgever. Het worden dan intermediaire kosten die jij voorschiet voor jouw opdrachtgever. Dan blijven deze uit jouw boekhouding en zijn het kosten die jouw opdrachtgever directe in zijn administratie opneemt. Maar in dat geval mogen die kosten dus niet op jouw factuur terug komen.

Ik zou in jouw geval gewoon alles aan de opdrachtgever in rekening brengen en over het totaal te factureren bedrag 19% BTW rekenen. Dit is veruit het meest eenvoudig en qua kosten maakt het voor jouw opdrachtgever niet uit.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Dag Versteeg85,

Het hoort in ieder geval niet thuis in de 0%-categorie, die is bestemd voor leveringen binnen de EU.

In principe is alles wat jij doorberekent aan jouw klant jouw dienstverlening. Dus als jij luncht tijdens een opdracht en deze kosten doorberekent aan jouw klant dan is dat een stukje dienstverlening en moet je daar 19% BTW over berekenen. Jouw opdrachtgever zal dat niet erg vinden, hij mag die 19% immers terugvorderen (verrekenen als voorbelasting).

Wat je zou kunnen doen is de lunchkosten apart declareren bij jouw opdrachtgever. Het worden dan intermediaire kosten die jij voorschiet voor jouw opdrachtgever. Dan blijven deze uit jouw boekhouding en zijn het kosten die jouw opdrachtgever directe in zijn administratie opneemt. Maar in dat geval mogen die kosten dus niet op jouw factuur terug komen.

Ik zou in jouw geval gewoon alles aan de opdrachtgever in rekening brengen en over het totaal te factureren bedrag 19% BTW rekenen. Dit is veruit het meest eenvoudig en qua kosten maakt het voor jouw opdrachtgever niet uit.

Succes!

Beste Dennis,

Bedankt voor je reactie.

Ik belast mijn kosten door volgens deze methode. Wat jij zegt zou ik ook kunnen, maar dan kom ik minder gauw in aanmerking voor de KOR, per saldo moet ik dan meer afdragen en bestaat het gevaar dat ik eerder de grens van circa 1350 overschrijd.

Gegroet

• 0

Beste Versteeg85,

Ik verwees naar dezelfde methode ;)

Alleen denk ik dat er een verschil in interpretatie zit. Je belast de kosten voor eten en drinken inclusief de door jou betaalde BTW (voorbelasting) door aan jouw opdrachtgever. Over dat bedrag reken je nog eens 19% BTW, deze BTW kan jouw opdrachtgever gewoon terugvorderen als voorbelasting.

De in het voorbeeld genoemde koffie / thee voor het interview is dus inclusief 6% BTW, en over dit totale bedrag wordt dus nog eens 19% BTW gerekend.

Als je een ander idee hebt hoor ik het graag!

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Beste Versteeg85,

Ik verwees naar dezelfde methode ;)

Alleen denk ik dat er een verschil in interpretatie zit. Je belast de kosten voor eten en drinken inclusief de door jou betaalde BTW (voorbelasting) door aan jouw opdrachtgever. Over dat bedrag reken je nog eens 19% BTW, deze BTW kan jouw opdrachtgever gewoon terugvorderen als voorbelasting.

De in het voorbeeld genoemde koffie / thee voor het interview is dus inclusief 6% BTW, en over dit totale bedrag wordt dus nog eens 19% BTW gerekend.

Als je een ander idee hebt hoor ik het graag!

Dennis

Aha nu is het duidelijk. Ik was dus in de veronderstelling dat kosten waarover jij 6% mag aftrekken (bvb aanschaf boeken) je daarover ook 6% BTW in rekening moet brengen en kosten waarover je niets mag aftrekken, je daarover ook geen BTW in rekening mag brengen, maar je moet ten alle tijden je eigen zakelijk tarief hanteren.

Bedankt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar