• 0

Als werknemer aandelen nemen in een tot dusver matig lopende startup

Situatie

Een jong 5 mans IT bedrijf geeft mij de kans om maximaal 10% aandeel te verwerven in het bedrijf. Ik ben er twee jaar in dienst getreden als eerste werknemer. Maar bemoei me zoveel met de vooral inhoudelijke zaken dat ik het al langere tijd heb aangegeven dat ik ook graag mede-aandeelhouder wil worden. Het laatste jaar heeft het bedrijf qua groei stil gezeten, en ik dus vakinhoudelijk ook, terwijl ik in eerste plaats rekende op groei waardoor het vakinhoudelijk ook interessanter zou worden. Ik wil me echter, als alternatieve uitdaging, actiever gaan bemoeien met de bedrijfsvoering en zaken als acquisitie

 

Waardering bedrijf

De huidige aandeelhouders (51/49) hebben bedacht dat er een nieuwe aandelen uitgegeven gaan worden, waarin ook zij hun aandelen in gaan omzetten. De waarde die zij toekennen is 1000 euro per aandeel, en ze gaan er 100 uitgeven. Nu is het in principe zo (zo heb ik op dit forum gelezen) dat de waarde simpelweg is ‘wat de gek er voor geeft’, en ik ben (vind ik zelf) niet zo gek dat ik het bedrijf op een totale waarde van 100.000 euro schat. Het eigen vermogen is een tiende (misschien nog minder, ik het jaarverslag over afgelopen jaar is nog niet klaar), en trek je daar de immateriële activa er vanaf, dan blijft er weinig over. De afgelopen jaren is er ook geen winst gemaakt. Maar ik zie herstel. Toch moet het mijns inziens wel dit jaar slagen, of het is moeite voor niets geweest. Er zijn medewerkers, maar ik denk niet extreem waarde vermeerderend.

 

Manier van verwerven

Ik kan de aandelen kopen met geld van eigen bankrekening. Maar dat wil ik zelf niet. Ik weet dat ik bij andere bedrijven meer kan verdienen, en zie dus meer in een gedeeltelijke uitbetaling in aandelen, eventueel met een soort leningsconstructie waarbij ik een lening voor het aankoopbedrag van de aandelen met een verhoogd salaris terug betaal aan het bedrijf. Mijn 'investering' is dus genoeg nemen met een beperkt salaris.

 

Waarom wil ik dit?

Uit betrokkenheid met het bedrijf en een van de eigenaren, maar dat is misschien een weinig zakelijke motivatie: zo goed gaat het namelijk niet. Ik vrees dat als ik vertrek er weinig over blijft, maar voor die loyaliteit wil ik dus wel een aandeel (hoger salaris zit er niet in, en is voor mijn privé situatie ook niet nodig). We hebben echter een benadering van de markt, die aanslaat bij bestaande klanten, maar die we nog niet helemaal goed hebben kunnen communiceren naar alle potentiële klanten. Ik zie hier, nog steeds, potentie. Maar om hiervoor te kunnen knokken wil ik wel dat dit ook ik hier de vruchten deels van kan plukken.

 

Maar pak ik het goed aan…

Ik kom niet uit een ondernemersfamilie. Dus is het vooral angst over aansprakelijkheid, of ‘leuk voor je’ wat ik hoor.

 

Aannames:

[*]Risico: Het betreft al een BV; zolang ik niet persoonlijk teken voor leningen of uitgaven van het bedrijf kan mijn privé vermogen niet aangetast worden. Hooguit dat ik bij faillissement onder dwang de lening moet terug betalen waarmee ik de aandelen mogelijk wil verkrijgen. Verder blijf ik inkomen houden uit de BV, hetgeen voldoende is.

[*]Holding ja/nee: ik twijfel. Zonder holding moet ik over de winst, dividend, etc. ~25% belasting (box 2) gaan betalen. Corrigeer me wanneer dit niet kopt. Met die uitzondering dat ik er voor zou kunnen kiezen om een aandeel kleiner dan 5% te nemen, waardoor het belang niet aanmerkelijk wordt. Maar ik wordt wel meer gemotiveerd door een belang groter dan 5%. Toch zie ik op tegen de moeite van het opzetten van de holding, en ook het kapitaal daarvoor heb ik niet direct gereed.

[*]De waarde die de huidige aandeelhouders berekenen is te hoog. Ik vind van wel, maar is dat ook zo? Mijns inziens is de waarde redelijk eenvoudig te berekenen (het is geen complex bedrijf)…

 

Wat ik graag wil weten is, heb zijn mijn aannames correct, en/of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien? Verder zijn tips in deze ook welkom. Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

10% vertegenwoordigd dus een waarde nu volgens de eigenaren van 10k, correct?

 

Je ziet allerlei kansen maar zie je ook een weg naar het cashen daarvan? Je hebt met je 10% vrijwel niets te zeggen dus wat dat betreft heb je geen invloed. Indien je daadwerkelijk meer taken op je gaat nemen en minder gaat verdienen dan is het leuk dat je en harder moet werken en minder loon krijgt maar die 10% aandelen gaat je niet heel veel meer opleveren? Besluiten over dividenten e.d. worden gemaakt met een meerderheid waarschijnlijk en daar heeft alleen de 2e aandeelhouder jou voor nodig maar de eerste sowieso niet?

 

Risico's lijken niet hoog maar je moet wel de BV door laten lichten wat mij betreft zodat je geen lijken in de kast vindt.

 

Holding: Ik zou het wel doen want je hoeft het niet te doen als er geen potentieel in zit. Blijkbaar zie jij dat dus is een holding ook interessant om je vermogen wat je straks hebt bij bijvoorbeeld een verkoop van aandelen niet meteen te laten belasten.

 

Bedrijfswaarderingen zijn een vak apart. Zoek eens naar posts op HL van StefanO of Manon. Zie ook de column van Stefan over Twitter!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is jouw waarde voor de onderneming; wat gebeurt er met omzet en winst wanneer jij vertrekt?

 

Halen de eigenaars/aandeelhouders een inkomen uit de omzet of uit de winst?

 

Wat is de onderneming waard als alle aandeelhouders opstappen?

 

Je hebt een onderhandelingspositie...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Niet doen als ik dit lees en voor jezelf beginnen.

 

Wanneer je weggaat blijft er weinig van het bedrijf over, wat is dan de inbreng van de anderen?

 

Het goodwill gedeelte van de waarde van de aandelen/bedrijf is meestal 4 a 5 keer de gemiddelde jaarwinst. Aangezien er voor de rest weinig inzit, snap ik niet waarom het op 100.000 euro wordt gewaardeerd.

 

Maar anderen hebben hier meer verstand van, ik heb pas twee jaar ervaring met bv's.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt TwaBla, voor de opmerking om goed te beargumenteren in de onderhandeling wat mijn waarde is, en wat er zou gebeuren als ik simpelweg zou vertrekken.

 

djluc: de waardering is inderdaad 100000 voor het hele bedrijf, dus 10% is 10k. Ik zal verder de huidige aandelhouders. minder loon was echter geen sprake van, wel bevriezen. De lijken in de kast zullen inderdaad nog onderzocht moeten worden, maar dat is een volgende stap. Dat waarderen een vak apart is is duidelijk, maar vanuit de redenatie dat ik denk dat het wel of niet blijven bij het bedrijf mede-bepalend is voor het succes kijk ik toch vooral eng naar het vermogen dat er gewoon echt in zit.

 

Ik ga voor mijzelf even duidelijker op een rij zetten waarom ik het eigenlijk wel zou willen, en waarom ik, ikkrijg, niet gewoon voor mijzelf zou moeten gaan beginnen. Allen bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

De waarde van de onderneming is ook afhankelijk van het potentieel. Met jou en zonder jou. En dezelfde exercitie met de andere aandeelhouders. Daarna is het een kwestie van onderhandelen.

 

Maar er zijn meer mensen op dit forum met ideeën over en ervaring met vergelijkbare onderhandelingen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 319 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.