• 0

Boeking van incidentele inkoop bij eBay en Paypal afrekening

Ik koop incidenteel (camera app.) via Ebay of andere aanbieders.

De betaling gaat dan per Paypal. Daar Paypal niet de echte leverancier is beschouw ik deze toch als zodanig in de boekhouding. Van Paypal ontvang ik namelijk een rekeningoverzicht en transactiereferentie. Zoiets als: 12345678BN987654X.

De afrekening is ook direct omgerekend van valuta naar Euro’s.

In de boekhouding vermeld ik (soms) de echte leverancier en het product bij de omschrijving en als factuurnummer neem ik de transactiereferentie en als grootboekrekening bijvoorbeeld: Apparatuur/inventaris.

Ik gebruik een pdf van deze afrekening digitaal in het inkoopboek op datum.

Dus dat lukt wel.

Toch ben ik geïnteresseerd hoe anderen dit doen, of is er al een verwijzing naar elders.

Het is namelijk een ketting van handel(lingen).

-De verkoper plaatst een product op eBay.

-Ik koop via ebay en betaal met Paypal

-Ik download of verkrijg via e-mail de afrekening van Paypal (in valuta/Euro gekoerst)

-Ik beschouw Paypal als leverancier en gebruik de afrekening als inkoop post in de boekhouding met de datum daarop en het transactiereferentie als factuurnummer).

-Paypal crediteert op mijn betaal bankrekening.

- Dit boek ik tegen de inkoop post.

 

Weet iemand een andere boekingsconstructie?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ondernemer moet je formeel gesproken een factuur van de leverancier hebben voor je (zakelijke) inkopen. Daar moeten allerlei gegevens op vermeld worden (naam+adres leverancier, bedrag, eventuele BTW, nummer+datum, naam+adres afnemer etc, etc.).

 

PayPal is geen leverancier. De afrekening van PayPal is alleen voor de betaling, niet voor de inkoop zelf.

Vergelijk het met een bankafschrift van ABN-AMRO, ING enz. Dat is ook geen inkoopfactuur, maar een weergave van de betaling aan de leverancier.

 

Het is verstandig om echt te proberen om een factuur te pakken te krijgen (o.a. voor de BTW, maar ook om te kunnen aantonen wat je nou ingekocht hebt). En anders iets van Ebay, waaruit dan misschien kan blijken waaruit de inkoop bestaat en wie de leverancier is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de Paypal transactiegegevens digitaal bewaar heb ik de links naar de zakelijke contactgegevens van de verkoper (webwinkel) en de link naar het object op eBay.

Ik zou de webpages van deze links digitaal lokaal op mijn PC kunnen bewaren om zeker te zijn dat na verwijdering of verdwijning van de website of product gegevens ik deze nog kan tonen. Dit moet volgens mij voldoende zijn. Buiten dat verwacht ik niet makkelijk een factuur van een webwinkelverkoper uit de USA. De BTW komt zeker daar niet op. Dit wordt apart eventueel door de transporteur bij invoering doorberekend, hetgeen ik nutteloos vind voor zakelijk btw-plichtigen, omdat dit weer teruggevorderd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

BTW staat er inderdaad buiten. Volgens mij gaat het erom dat je je kosten ' aannemelijk' moet maken voor de belastingdienst, en ook dat het om zakelijke kosten gaat die direct voor de bedrijfsvoering van belang zijn (en dus niet persoonlijke aankopen).

 

Het BTW betalen bij invoer is inderdaad erg vervelend. Je kan een vergunning aanvragen bij de belastingdienst om deze te mogen verleggen. Je betaald dan geen BTW bij import maar geeft deze wel aan (post 4b uit m'n hoofd), en vordert weer terug, op je BTW aangifte. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/voor_wie_geldt_btw/voor_wie_geldt_btw-11.html#P170_17568

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
  • 0

 

BTW staat er inderdaad buiten.

 

Niet helemaal.

 

Je kan ook aan Nederlandse leveranciers (die dan misschien wel BTW berekenen) of leveranciers in andere EU-landen (waarbij de BTW dan misschien verlegd wordt naar jou) betalen via het PayPal systeem.

Dat blijkt dan uit de inkoopfactuur. Vandaar dat deze van belang is.

 

Als er helemaal geen inkoopfactuur is, dan is het inderdaad handig om iets anders te bewaren waaruit blijkt wie de leverancier is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.