• 0

BOF

Hallo, ik ben mijn scriptie aan het schrijven over bedrijfsopvolging. Hier heb ik een casus in verwerkt waarbij ik een BV moet adviseren inzake bedrijfsopvolging.

 

Ik heb mezelf een beetje verdiept in de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit.

 

Hierin staat:

De Bedrijfsopvolgingsfaciliteit is van toepassing op een objectieve onderneming.

Voor toepassing van de faciliteit wordt als een onderneming aangemerkt:

a. een normale onderneming (eenmanszaak bijv.)

b. medegerechtigheid (v.o.f. aandeel e.d.)

c. aanmerkelijk belang aandelen

d. onroerende zaken die ter beschikking zijn gesteld aan de vennootschap

 

Voor mijn scriptie zijn de aanmerkelijk belang aandelen van belang. Als we dan verder kijken in de BOF staat er vervolgens:

De voorwaardelijke vrijstelling bestaat uit twee soorten en word berekend over de going-concernwaarde van de objectieve onderneming.

De vrijstelling is voor 2010:

..........

3°. voor zover de totale waarde van het ondernemingsvermogen van de objectieve onderneming waarop de verkrijging betrekking heeft, na toepassing van hetgeen is bepaald onder 1°, € 1 000 000 te boven gaat: 83%.

 

In de casus van mijn scriptie gaat het om een onderneming waarvan de totale waarde van het ondernemingsvermogen van de objectieve onderneming meer dan € 1 000 000 bedraagt. De ondernemer wil echter maar 75% schenken. De waarde van deze 75% komt op minder dan € 1 000 000. Waar gaat het nu om? Om de totale waarde van het ondernemingsvermogen of om de totale waarde van het aandeel dat daadwerkelijk geschonken wordt? Met andere woorden, moet hier nu wel of geen belasting worden betaald?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.