• 0

dividend uit werk bv

Beste forumexperts,

 

Onze werk bv (nu 50% prive eigendom van mij) heeft afgelopen jaren verlies gehad. Komende jaren zal de werk bv weer winst gaan draaien. Ik ga binnenkort via een man bv werken voor de werk bv. (Ben nu nog bij de werk bv in dienst als DGA, maar straks in dienst van manbv en uitgeleend aan werk bv). Mijn eerste gedachte was om al het geld dat ik uit de werk bv wil halen, via manfee naar mijn man bv laat gaan. Vervolgens via loon en divident uit de man bv naar prive, daarbij de juiste verhouding tussen verlonen en divident aanhoudend.

 

Nu hoorde ik dat omdat de werk bv verliezen heeft geleden, het juist zonde is om een hoge man fee uit de werk bv te halen. De werk bv hoeft over een deel van de winst namelijk geen vpb te betalen wegens eerdere verliezen. Mijn man bv heeft dat voordeel niet en zal over elke euro winst er gemaakt wordt vpb moeten betalen. Tot zover snap ik het, maar dan blijft het geld in de werk bv en heb ik er niets aan. (tenminste ik zie niet in wat ik ermee kan, waarmee ik prive voordeel heb)

 

Iemand tipte: houdt de aandelen van de werk bv in prive en niet in de man bv, dan kun je geld naar prive krijgen via de 25% divident belasting. En zeker als de werk bv geen vpb heeft hoeven te betalen is dat gunstig. Probleem daarbij is vermoed ik dat mijn man bv in dat geval exclusief diensten aan het verlenen is aan een bv waarin ze geen aanmerkelijk belang heeft (of geen moeder-dochter relatie is?) en daarom probleem met VAR kan krijgen. Ik weet niet zeker of het alleen om aanmerkelijk belang gaat, want anders zou ik 5% van aandelen werk bv in man bv kunnen nemen (aanmerkelijk belang) en 45% in prive? Toch?

 

Kortom ik zoek naar fiscaal gunstige - maar wel geacepteerde ;) - verdeling tussen volgende geldstromen:

werk bv divident naar prive

werk bv divident naar man bv

werk bv manfee naar man bv

(en vervolgens natuurlijk man bv divident naar prive / man bv loon naar prive, maar hier heb ik genoeg over kunnen vinden)

 

mod-edit:topictiteltypo aangepast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Vario 1,

 

Of je nu dividend (met een d ;) ) laat uitkeren door de Holding of Werk-BV maakt niets uit. In beide gevallen kost het je 25%. Het feit dat de Werk-BV nog te verrekenen verliezen heeft, staat hier helemaal los van. Sterker nog, door het loskoppelen van de Holding en Werk-BV haal je je - zoals je al terecht stelt - nieuwe fiscale problemen op je hals. De tip van je kennis is dus redelijk waardeloos.

 

Wat wel juist is, is dat door een (te) hoge management-fee extra verliezen gecreëerd kunnen worden in de Werk-BV. Dat is niet slim, omdat de Holding wel vpb over de management-fee moet betalen. Als de verliezen in de Werk-Bv zijn ontstaan door de management-fee, moet je nagaan of de management-fee niet te hoog is geweest en kun je hem wellicht verlagen.

 

Dividend kan belastingvrij van de Werk-BV naar de Holding gesluisd worden en vervolgens tegen 25% door de Holding aan jou uitgekeerd worden.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Odeon, bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat ik altijd 25% dividendbelasting moet betalen, alleen hoe zit het nu met de 20% vpb? Even los van de fiscale problemen als de aandelen van de werk bv in prive gehouden worden: stel de werk bv maakt 10 winst, maar wegens verliezen uit het vorige jaar hoeft geen vpb betaald te worden (zo werkt dat toch?) Dan houd ik bij uitkeren via dividend daar 7,5 van over. Is de manfee zo hoog dat de 10 uit de werk bv naar de man bv vloeien, dan maakt de man bv 10 (extra) winst, maar daar moet wel vpb over betaald worden (want geen compensabele verliezen). Dus prive in dat geval 10 -/-20% = 8 -/-25% = 6 over.

 

Verder ter info: verliezen uit afgelopen jaren komen niet door extreem hoge manfee's. En komende jaren zal de werk bv ook geen verliezen gaan leiden, al gaan de manfee's omhoog. Het idee is wel om het kapitaal van de werk bv stabiel te houden, maar niet te laten groeien.

Link naar reactie
  • 0

De management-BV en de werkmaatschappij moeten zakelijk met elkaar handelen. Dit betekent dat je niet geheel vrij bent om te kiezen tussen het uitkeren van een management fee/salaris of dividend. Als je managementactiviteiten verricht, dan moet je hiervoor een zakelijke fee in rekening brengen. Als je ten onrechte geen fee berekend, dan kun je dit dus niet compenseren met een dividenduitkering. Als een zakelijke management fee 10k is, dan moet de werk-BV dit in principe ook uitkeren. Deze fee vormt de omzet van de management-BV waar je in loondienst komt. Omdat je een 'aanmerkelijk belang' hebt in de management-BV, moet deze aan jou een 'gebruikelijk loon' loon/salaris betalen van in beginsel 41k.

 

In geval van gelieerdheid/verbondenheid van de BV's, zal de zakelijkheid en het gebruikelijke loon de aandacht van de Belastingdienst hebben. Als je minimaal 5% van de aandelen in privé houdt, dan heb je juist een aanmerkelijk belang.

 

Afhankelijk van wat jou hoogste inkomstenbelastingschijf is, zou je kunnen afstemmen met de Belastingdienst om een lager salaris in aanmerking te nemen. Nadeel hierbij is dat de tijdelijke crisismaatregel om je salaris te mogen verlagen vanwege omzetdaling, per 31 december 2010 is afgelopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.