• 0

Tussenpersoon die namens Chinese leveranciers certificate of origin aanvragen?

Hallo, ik ben een starter op het gebied van import/export. Ik wil graag (normale casual wear) kleding uit China exporteren naar NL. Nu vraagt de douane om een certificate of origin (CoO of oorsprong certificaat) dat nodig is als je o.a. kleding wil importeren. Blijkbaar is dit een document waarop staat dat leverancier X daadwerkelijk de goederen zoals gespecificeerd op de invoice heeft gemaakt in het land van oorsprong, China dus in dit geval.

 

Bij navraag aan mijn leveranciers (groothandelaren in China) blijkt dat ze niet weten wat een certificate of origin is en willen me er ook niet aan helpen (waarschijnlijk omdat ze vrezen dat het een "gedoe" is). Ik kan geen Chinees om het goed uit te leggen dat ik dit document echt nodig heb anders kan ik niet van hun inkopen. Op de site van de Chinese CoO instantie lees ik dat alleen legaal gevestigde bedrijven die het recht hebben om te exporteren een CoO kunnen aanvragen http://www.ccpit.org.cn/service/co.htm

Ik heb geen reden om mijn leveranciers te verdenken dat ze niet legaal zijn gevestigd. Alleen misschien hebben ze geen export vergunning..wat een ramp zou zijn voor mij want dan kan ik niet bij hun inkopen!

 

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken? Bestaan er agencies die namens andere bedrijven een certificate of origin op hun naam kunnen zetten (zou een DHL of Fedex dit kunnen)? Ik heb bijv. gehoord van export bedrijven die een exportvergunning bezitten. Kan ik bijv. mijn leveranciers aandragen bij zo'n exportbedrijf die dan voor mij een CoO kunnen maken? Het liefst wil ik de hele export/import uitbesteden aan een partij die alle papierwerk voor me kan regelen. Maar tot nu toe heb ik alleen partijen gevonden die een stukje van de keten kunnen doen.

 

Ik wil de import graag goed doen (invoerrechten betalen cf regels en dus alles netjes aangeven bij de douane) omdat ik geen problemen wil later. Maar om de goederen uberhaupt over de grens te krijgen moet ik dus een certificate of origin hebben!

 

Dit bezorgt me behoorlijke kopzorgen omdat ik al geïnvesteerd heb in alles wat nodig is om straks de kleding te verkopen (marketing en saleskanalen), alleen heb ik straks geen kleding :-\ :-[ :'(

 

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. Normaal is dat de producent dit voor je regeld, maar ja dan moet die wel een export vergunning hebben.

 

Natuurlijk is dit meestal niet het geval en worden deze zaken geregeld door het vervoersbedrijf die je ingeschakeld hebt. Alle documenten die niet officieel aanwezig zijn kunnen gemaakt worden maar daar betaal je dan een fee voor om van hun diensten gebruik te maken.

 

In eerste instantie zou ik dus contakt opnemen met jouw vervoerder (zee transport) of de vervoerder die de goederen in China in heeft laten klaren. Misschien ligt de CO nog ergens op een buro of zijn ze het "vergeten"

 

Nou ja, het is altijd een goede les de eerste keer, als alles goed gaat leer je ook niet veel natuurlijk :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie! Vraagje: waarom merk je specifiek "zee transport" op? Ik wil het nml via luchttransport doen omdat ik de goederen tijdig in NL wil hebben. Maakt dit de situatie anders?

 

Ondertussen heb ik via alibaba.com contact met 2 exporteurs in China die een C/O kunnen regelen. Communicatie gaat via de mail. Helaas niet lekker door de taalbarriere. Als iemand een ervaren partij kent die de nodige papieren kan regelen (m.n. die C/O is cruciaal) en export license heeft en wat eventueel nog meer nodig is om mijn goederen probleemloos vanuit China (Guangzhou en HK) naar NL te kunnen krijgen, houd ik me gaarne aanbevolen!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.