• 0

Vormgeving ondernemingsdroom studentenpanden

Hallo HL'ers,

 

Ik heb inmiddels mijn bachelor van mijn studie economie afgerond en zit nu in mijn master traject. Echter, ik heb veel interesse in het ondernemingsvak en heb mijn oog laten vallen op de verhuur van studentenkamers, omdat ik tijdens mijn studie als bijbaan vaak studentenpanden heb ontruimd en heb opgeknapt.

 

Omdat ik nog geen vast inkomen heb, maar wel erg benieuwd ben naar de mogelijkheden ben ik hier verzeild geraakt. Mijn vader bezit nu twee huizen, waarvan hij 1 verhuurt aan familieleden en 1 zelf bewoond. Hij is overigens bereid voor mij een lening aan te gaan om zo een toekomstig studentenpand te kopen. Alleen nu zit ik nog met een aantal vragen:

 

- Kan ik het beste beginnen met het prive aankopen van een pand, die vervolgens opknappen en daarna gaan verhuren en na een aantal jaren eventueel nog een pand op dezelfde manier aanpakken? Of raden jullie mij aan om het via een onderneming te doen, zodat ik gebruik kan maken van andere ondernemingsvoordelen en rechten? Zoja welke?

 

- Het is belangrijk om te weten dat ik rond de €250.000 maximaal kan lenen van mijn vader die dat op de een of andere manier moet regelen met een extra hypotheek, een lening of via de overwaarde. Wat raden jullie in deze aan? Kan dit het beste geregeld worden doormiddel van een achtergestelde lening bijvoorbeeld?

 

- Tevens vind ik het belangrijk om een gedegen onderneming neer te zetten en die niet bij de minste geringste tegenslag als een kaartenhuis in elkaar stort, dus liever minder rendement, maar een mooie en gezonde onderneming waarbij de continuiteit gewaarborgd blijft.

 

- Mochten jullie verder nog handige tips of opmerkingen hebben hoor ik deze graag!

 

Alvast bedankt voor jullie moeite en bereidheid te reageren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In basis koopt je vader het pand. Je zou het natuurlijk zelf kunnen kopen maar je zou ook kunnen overwegen dat je het pand huurt van je vader en het doorverhuurt met winst. Gewoon even out of the box.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

In basis koopt je vader het pand. Je zou het natuurlijk zelf kunnen kopen maar je zou ook kunnen overwegen dat je het pand huurt van je vader en het doorverhuurt met winst. Gewoon even out of the box.

 

Dacht ik ook aan.

 

Heb er verders niet veel verstand van maar misschien kan je de 'huur naar vader' zo regelen dat je daarmee de rentekosten en de aflossing van de hypotheek bekostigd. De winst uit het doorverhuren is dan direct jouw inkomsten. Helaas is het wel wat complexer dan dit, daarom zou ik een goede boekhouder om advies vragen naar welke constructie het meest voordelig is.

Link naar reactie
  • 0

Eisenhower, de verhuur van één pand, al is het in onderdelen, kwalificeert doorgaans niet als onderneming, of het moet al gaan om een enorm groot pand met heel veel kamers.

 

Een pand voor weinig kopen, opknappen en vervolgens gaan verhuren aan studenten kan een ander verhaal zijn. Maar dan is het fiscaal waarschijnlijk eerder een overige werkzaamheid dan een onderneming. Gezien je situatie zou de fiscus in dat geval (of als er sprake is van een onderneming) kunnen stellen dat er sprake is van een ongebruikelijke terbeschikkingstelling. In dat geval zal de lening bij je vader in box 1 vallen en is de ontvangen rente bij hem dus progressief belast (maximaal met 52%). Datzelfde geldt dan voor jouw inkomsten uit de verhuur en eventuele latere verkoop. Kosten en een eventueel verlies bij verkoop zijn dan daarentegen aftrekbaar.

 

Jij en/of je vader kunnen alles uiteraard ook vanuit een BV o.i.d. doen.

 

Welke opzet voor jou en je vader fiscaal het aantrekkelijkst is, hangt erg af van jullie financiële mogelijkheden, jullie ambities en van het risico- & rendementsplaatje.

 

Het is dan ook een beetje onzinnig om op HL te vragen wat je het beste kunt doen. Niemand hier kent jou en je vader immers. Misschien kun je wel veel beter eerst je studie economie afronden en doorgaan met de nevenwerkzaamheden die je nu al doet, dan met door je vader geleend geld een beetje voor bouwvakker en huisbaas te gaan zitten spelen.

 

Ik zou zeker geen advies vragen aan een goede boekhouder, want die heeft vooral verstand van hoe je alle bonnetjes e.d. verwerkt tot een jaarrekening. Ondernemen, beleggen en advies geven hoe je beide het beste kunt aanpakken, is toch echt een heel ander vak.

 

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou zeker geen advies vragen aan een goede boekhouder, want die heeft vooral verstand van hoe je alle bonnetjes e.d. verwerkt tot een jaarrekening. Ondernemen, beleggen en advies geven hoe je beide het beste kunt aanpakken, is toch echt een heel ander vak.

 

 

Afhankelijk van welke boekhouder je hebt ::) onze boekhouder beheerd sinds jaar en dag met zeer veel succes een belegingsportefeuille van een aanzienlijk bedrag. Hij kent het belastingstelsel beter dan de belastingdienst zelf en weet genoeg over ondernemen om een starter op de juiste weg te helpen.

 

I guess dat in het algemeen de boekhouder niet de meest geschikte persoon is ;) ik ben blijkbaar de uitzondering op de regel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.