Ga naar inhoud

Uitkeren verkocht klantenbestand als dividend

Geplaatst:

Fred88

Hallo,

Mijn werk-B.V. heeft onlangs haar klantenbestand verkocht en wordt binnenkort opgeheven. Mijn Holding-B.V. ontvangt de opbrengst, aangezien de opbrengst in 2011 in delen wordt betaald door de koper.

Volgens mij wordt deze opbrengst niet aangemerkt als winst, aangezien het klantenbestand een wezenlijk onderdeel uitmaakte van de werk-B.V. ("Goodwill"). De opbrengst was ook niet belast met BTW. Nu wil ik deze opbrengst uitkeren als dividend naar mijzelf (DGA), waardoor ik dus alleen dividendbelasting verschuldigd ben. Een andere mogelijkheid is het uitkeren als loon, maar dit is fiscaal niet aantrekkelijk.

Nu vraag ik mij af of dit een veilige mogelijkheid is. Is de opbrengst inderdaad niet aanmerkbaar als winst (en dus onderhevig aan de Vpb)? Kan ik dus de opbrengst naar mijzelf uitkeren waardoor het bedrag voor slechts 25% belast wordt via de dividendbelasting?

Sowieso geldt hier volgens mij de deelnemingsvrijstelling, aangezien de werk-B.V. in de loop der jaren reeds belasting heeft betaald over de verworven goodwill, zodat de Holding-B.V. is vrijgesteld van belasting over deze opbrengst.

Kan iemand mij vertellen of mijn bovenstaande redenatie klopt?

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

De werk-BV moet de opbrengst gewoon tot haar (belaste) winst rekenen, nu al, omdat de overeenkomst al een feit is, levering al heeft plaatsgevonden en je dus nog slechts een vordering op de koper hebt. Mocht je verwachten dat die opbrengst onbelast blijft, dan kom je dus bedrogen uit, er zal gewoon vennootschapsbelasting over betaald moeten worden. De werk-BV heeft overigens niet in de loop der jaren reeds belasting betaald over de goodwill, want het betreft zelfgekweekte goodwill en die staat niet op de balans: het is een stille reserve, en het kenmerk daarvan is dat er nog geen belasting over is betaald.

Vervolgens kan die vordering worden gecedeerd aan de holding, dat levert verder geen winst of verlies op, want die vordering staat gewoon voor de nominale waarde op de balans (eventuele (latere) waardeonwikkelingen vallen uiteraard wel in de winst). Wanneer dat ten titel van dividend gaat (of liquidatieuitkering), dan is daarover ook geen vpb of dividendbelasting verschuldigd, omdat de opbrengst onder de deelnemingsvrijstelling valt.

Latere uitkering door de holding aan privé is wel belast (15% dividendbelasting als voorheffing en 25% inkomstenbelasting, waarbij die 15% dividendbelasting dus te verrekenen is).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.