• 0

Waardering eenmanszaak

Beste Allen,

 

Ik ben momenteel bezig met het waarderen van een eenmanszaak aan de hand van de DCF- Methoden. Onderstaande de berekening.

 

Discount Cashflow Methode berekent de waarde van de eenmanszaak door de kasstroom op winstbasis te delen door de gemiddelde kostenvoet van het vermogen.

 

V =   CF1/1+k + CF2/(1+k)^2 + CF3/(1+k)^3 + CF4/(1+k)^4 + CF5/(1+k)^5 + CF6/(1+k)^6 + CF7/(1+k)^7

V = waarde van de eenmanszaak

CF = kasstroom op winstbasis = nettowinst (omzet- kosten- belasting) (we hebben rekening gehouden met een normale privé onttrekking 40.000 ) + afschrijvingen + rentelasten – besparing op de rentelast (35%)

 

Wij achten een groei van 3% van het winstniveau per jaar reëel (klopt dit ?, het betreft een broodspeciaalzaak). De volgende toekomstige kasstromen verwachten wij:

 

•   CF1 = 10.000

•   CF2 = 10.000 x 1.03 = 10.300

•   CF3 = 10.300 x 1.03 = 10.609

•   CF4 = etc

•   CF5 = etc

•   CF6 =

•   CF7 =

 

Voor de discontovoet gebruiken wij een percentage van 10%. Op basis van 5% rente van een langlopende schuld, 2% kortlopende schuld en 3% extra risico opslag.

 

• V=   10.000 /1,10 + 10.300 4/(1,10)^2 etc etc

 

Van de berekende waarde moeten we de kortlopende schulden aftrekken. De kortlopende schulden bedragen X en dit resulteert in een waardering van X

 

Klopt het bovenstaande ?, graag zou ik van jullie weten of ik het goed gedaan heb, of heb ik iets gemist ?

 

Of kan het makkelijker, door bijvoorbeeld een genormaliseerde netto cashflow nemen zonder privé onttrekkingen -/- jaarlijkse privé onttrekking x jaarlijkse groeiperspectief. Vervolgens de genormaliseerde netto cashflow x (1-15%)^1 + restwaarde (Ik denk dat deze manier moet worden berekend zonder de privé onttrekking). Met deze methode kan je berekenen wat de onderneming bijvoorbeeld over 3 jaar waard is.

 

 

 

 

Alvast bedankt !!!

 

NB: Heeft iemand ook extra informatie over hoe precies de DCF-methoden moet worden toegepast, ik heb heel het internet afgezocht en niks kunnen vinden, ik blijf het een lastige berekening vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Peter,

 

Vul je cijfermateriaal in aangehecht spreadsheet en focus je op de sheet "waardering".

 

Overigens zou ik de DCF methode niet hanteren. Waardering op basis van multiples (aantal malen de winst, cashflow, EBIT, EBITDA, omzet) is handiger. Bovendien, er is niet zo iets als een objectieve waardering. Uiteindelijk hangt het af van de onderhandelingen tussen verkoper en koper.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

STANDARD_Zoom.XLS

Link naar reactie
  • 0

Goedenmorgen Thies,

 

Bedankt voor de info, je hebt inderdaad gelijk dat er niet zo iets als objectieve waardering bestaat. Maar mij is verteld dat een waardering obv DCF methoden het beste is.

 

Dank voor de spreadsheet !!

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Theoretisch is de Discounted Cash Flow methode de beste. Er zijn echter veel variabelen die een grote invloed hebben op de waardering. Dit geldt vooral voor de noemer: de WACC of weighted average cost of capital.

 

In de praktijk hanteert vrijwel iedereen een vermenigvuldigingsfactor.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

TIes

Link naar reactie
  • 0

Je zal ook goed naar de teller moeten kijken, de vrije kasstroom (free cashflow). In hoeverre is de schatting van de free cashflows bijvoorbeeld waardevrij ('not biased')? Ben je niet te optimistisch of juist te pessimistisch?

Je zegt dat het gaat om een eenmanszaak. Dat doet mij de vraag rijzen in hoeverre er sprake is van een op zichzelf staande onderneming. Als daar geen sprake van is, zou ik zeker oppassen met het hangen van een waardering aan je onderneming. Je zal dan een groot risico moeten incalculeren (substantieel meer dan de 3%-opslag die je nut doet). Dit is trouwens die exclusief eigen voor eenmanszaken. Kijk bijvoorbeeld wat Steve Jobs met de aandelenkoers van Apple doet.

]

Link naar reactie
  • -1

Beste Johan,

 

Bedankt voor de info / tip !

 

ik heb de berekening bijna klaar, nu vraag ik mij af of de schulden van de netto contante waarde van de cashlow er af moeten worden gehaald of niet ?

 

Ik denk van wel, graag jullie mening

 

Bedankt,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

De contante waarde van de free cashflows geeft de totale waarde van je onderneming weer. Als je daar de schulden vanaf haalt, blijft het eigen vermogen over als saldo. Dat is de waarde waar jij naar op zoek bent.

 

Ervan uitgaande dat je een eeuwigdurende, constante kasstroom veronderstelt, dan zijn dit de relevante formules* zoals je ze in leerboeken finance tegenkomt:

 

V (leveraged) = EBIT (1-Tc) / WACC

 

V (leveraged) = E + D

 

E = V (leveraged) - D

 

Waarbij:

V (leveraged) = Value leveraged company (= de waarde van een onderneming met schulden)

EBIT = earnings before interest and tax

Tc = tarief belasting (IB of vennootschapsbelasting)

E = Equite (= eigen vermogen)

D = Debt (= schulden)

 

M.a.w.: je moet inderdaad de schulden aftrekken om tot het eigen vermogen (niet in boekhoudkundige zin maar in economische zin) te komen.

 

* er zijn ook andere methoden om tot het juiste antwoord te komen, maar deze zijn de gemakkelijkste en toevallig bruikbaar in jouw casus

]

Link naar reactie
  • 0

 

Peter,

 

Met welk doel wil je de onderneming waarderen?

 

Als het om een overdracht van de eenmanszaak gaat, lijkt de DCF-methode mij een vrij onzinnige methode. De winst en dus ook de cash-flow van een eenmanszaak is in hoge mate afhankelijk van de inspanning/capaciteiten van de eigenaar en die wordt doorgaans niet "meeverkocht".

 

Bovendien heeft de methode met al zijn veronderstellingen en schattingen een hoog "glazen bol"-gehalte. Als koper van een broodspeciaalzaak zou ik weinig waarde hechten aan de uitkomst. Ik zou eerder waarderen op basis van activa -/- schulden + een bedrag voor de vaste klantenkring.

 

Maar ik ben geen waarde-deskundige, dus benieuwd hoe andere HL-ers hier over denken.

 

Link naar reactie
  • 0

Odeon en Johan, jullie hebben beide gelijk.

 

Door de onderneming te waarderen obv van de DCF methoden, en obv activa-passiva ontstaat er een verschil. En dit zijn de stille reserves en goodwill. Dit is relevant bij het bepalen van de stakingswinst.

 

''De contante waarde van de free cashflows geeft de totale waarde van je onderneming weer. Als je daar de schulden vanaf haalt, blijft het eigen vermogen over als saldo. Dat is de waarde waar jij naar op zoek bent. '' Johan dit is dan de waarde van de onderneming neem ik aan ? Maar de potentiële koper betaald toch voor de toekomstige verwachten vrij kasstromen ? en niet de schulden. Je hebt een bepaald bedrag over omdat je verwacht dat de onderneming zoveel gaat opbrengen of ik heb mijn investering zo snel terug verdiend (tvp) of zit ik er nou naast.

 

DCF formule:

 

DCF Formule: CF1/(1+discontovoet)^1 + CF2/(1+discontovoet)^2+ CF3/(1+discontovoet)^3 + CF4/(1+discontovoet)^4 + CF5/(1+discontovoet)^5 + CF6/(1+discontovoet)^6 = uitkomst + (genormaliseerde cash flow / discontovoet = x / (1+discontovoet)^6 -/- schulden= Huidige waarde van de eenmanszaak. + (Cashflow / discontovoet = uitkomst / (1+discontovoet^6) = uitkomst x (1+discontovoet)^6)

 

Nogmaals bedankt voor alle info !!!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.