• 0

wie heeft ervaring met D&B DecisionMaker?

Ik ben een kleine ondernemer in de dienstverlening. Afgelopen week heb ik een contract afgesloten met een leverancier die mij een halve dag later om een incassomachtiging vroeg voor de kosten van hun levering (kosten, 240,- euro). Dit wilde mijn leverancier omdat hij mijn bedrijf nagetrokken had bij D & B Dicisionmaker waaruit mijn bedrijf voor 6% creditwaardig en betrouwbaar bleek. Vandaar de vraag van de leverancier om het bedrag vooraf en per automatische incasso te voldoen. Hier schrok ik van aangezien ik, na 20 jaar ondernemerschap, zoiets nooit eerder had gehoord/meegemaakt. Gelukkig was mijn leverancier bereid om mij de naam van dit bedrijf door te geven waar zij een abonnement op het zoeken naar de creditwaardigheid van hun zakenrelaties hadden.

Na een zoektocht van een halve dag, kon ik eindelijk de dochtermaatschappij van dit Amerikaanse bedrijf in Nederland achterhalen. Op mijn vraag waar dit bedrijf de onbetrouwbaarheid en slechte creditwaardigheid van mijn bedrijf op baseerde, kreeg ik een statistic-college van zo'n 15 minuten. Samengevat, bleek dat men geen (voldoende!!) informatie over mijn bedrijf had gevonden waardoor hun software info-analyse vanwege een te kleine hoeveelheid informatie mijn bedrijf automatisch onder de categorie "niet-creditwaardig" verdeelde. Let op, dus niet als "onbekend", "onvoldoende informatie" of iets dergelijks maar niet-creditwaardig !!!????

Op mijn vraag, waarom niet "creditwaardigheid onbekend wegens onvoldoende informatie" in plaats van "niet creditwaardig", kreeg ik geen antwoord.

Ik mocht uiteraard bezwaar maken op de door D & B gemaakte profiel van mijn bedrijf, aldus D & B......

Ik heb dit verhaal bij het ministerie van Economische Zaken aangekaart aangezien ik dit soort malafiede ondernemingen schadelijk vind voor ondernemend NL maar of daar iets aan gedaan wordt, vraag ik me af. Mijn vraag aan jullie is of je ook dit/een soortgelijk bedrijf kent en zo ja, wat zijn de ervaringen. Ik vraag me ook af of iemand hier een tip voor heeft.

Je kunt in ieder geval via http://dbnetherlands.dnb.com/Dutch/Main/default.asp

in contact komen met dit bedrijf en nagaan hoe jouw bedrijf bij hen te boek staat aangezien dit soort flut-bedrijfsanalyses je bedrijf de kop kan kosten...

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je dat toen ook gedaan?

 

Ja, was uitsluitingscriterium en had geen enkele reden om hem achter te houden. Kon hem beter op A0+ formaat op de gevel plakken als reclameuiting :)

 

Weet trouwens niet meer of we hem van Dun & Bradstreet of van Graydon hebben bijgevoegd, maar dat maakt voor de discussie verder niet uit.

Link naar reactie
  • 0

 

Lees tevens (in Businessweek) dat kredietwaardigheidsanalyses in het MKB een verliesgevende activiteit voor D&B is/was, en dat ze daarom die activiteit afgestoten hebben, met de naam in licentie. Kan zijn dat dat alleen in de VS was. Volgens de nieuwe eigenaar gebruikte D&B fear-based selling tactics om zijn diensten te verkopen aan het midden- en kleinbedrijf. Er is dus voldoende aanleiding om Dun & Bradstreet ook in Nederland kritisch te bekijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mee eens,

 

Ik ben inderdaad wel benieuwd of er veel mensen gebruik maken van de rapporten van Dun & Bradstreet of Graydon in het dagelijks leven en welke waarde er aan gehecht wordt.

 

In principe versturen wij niets naar Dun & bradstreet, noch naar Graydon dus de informatie die ze over ons hebben is uit tweede hand wat per definitie een onbetrouwbaarheidsfactor met zich meebrengt.

Link naar reactie
  • 0

In principe versturen wij niets naar Dun & bradstreet, noch naar Graydon dus de informatie die ze over ons hebben is uit tweede hand wat per definitie een onbetrouwbaarheidsfactor met zich meebrengt.

 

Heeft de informatie uit eerste hand dan geen onbetrouwbaarheidsfactor ?

 

Word de aangeleverde informatie uberhaupt wel gecontroleerd, zoja op welke manier?

 

Vroeger hebben wij er gebruik van gemaakt, je nam een abonnement van een aantal credits per maand en kon dan een rapport opvragen. Wij deden dit voornamelijk als we twijfelden aan de debiteur en zo een snel globaal inzicht konden krijgen. Kvk online was nog niet en dit was de enige manier om snel informatie te krijgen. Ik zat in het transport en moest soms binnen een half uur of een uur een beslissing nemen om met een onbekende in zee te gaan en derhalve was er weinig tijd (en mogelijkheden) om 'betrouwbare' info te verkrijgen. Niet zo zeer de cijfers maar meer om te zien wie er achter de naam zat, soms kom je dan wel eens verrassende zaken tegen.

 

Omdat je nu via kvk online dit soort informatie kunt opvragen vind ik DB en Graydon geen toegevoegde waarde meer geven.

Link naar reactie
  • 0

Een jaar of tien geleden had ik een gesprek met de directeur van Experian die me vertelde dat je in sommige buurten beter niet kon wonen omdat je kredietwaardigheid beoordeeld werd op basis van betalingsgedrag in postcode-zones. Dat is dus een kredietoordeel op basis van kansberekening, met ingrijpende gevolgen voor de individuele consument. Je kan niet of nauwelijks postorderen, je bank kijkt met argwaan en verzekeringspremies gaan omhoog. NIet omdat jij ooit iets fout hebt gedaan, maar omdat je buren bovengemiddeld slecht scoren.

 

Dat was op basis van poscode-segmentatie. Had net zo goed de eerste letter van je achternaam kunnen zijn. Er is wel verband, maar dat is geen causaal verband. Alleen is dat iets te genuanceerd voor de rating agencies. Hoewel postcode-segmentatie volgens mij inmiddels op apegapen ligt.

 

Zou dus interessant zijn om vast te stellen dat kredietrisico's van MKB'ers op basis van vergelijkbare statistische modellen gebaseerd worden. Op basis van branche, bedrijfsgrootte, regio en bijvoorbeeld leeftijd van de oprichter of zelfs de eerste letter van je bedrijfsnaam. Op basis van je toevallige business-buren...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.