• 0

Hoe te handelen met werknemers die niet btw plichtig zijn

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag HIS-Support,

 

Het eenvoudige antwoord is dat het voor jou niet uitmaakt. Jij bent afnemer van een dienst die door jouw docenten gegeven wordt. Met hen spreek je een bedrag af, exclusief BTW - dit is de kostprijs voor jou. Nu heb je te maken met twee verschillende soorten docenten (begrijp ik uit jouw post), docenten die BTW in rekening brengen en docenten die vrijgesteld zijn van BTW (waarschijnlijk omdat ze ingeschreven staan bij het CRKBO).

 

Beide facturen breng je in jouw administratie in. Alleen bij de facturen waar BTW over in rekening is gebracht vraag je de BTW terug. Bij facturen waar geen BTW op vermeld staat vraag je die niet terug. Als het goed is zijn de kosten voor beide diensten gelijk (immers, betaalde BTW zijn geen kosten) dus voor jouw winstberekening is er geen verschil.

 

Het probleem is, maar dat is niet jouw probleem, hoe de docent ingeschreven staat bij het CRKBO en of hij de diensten zonder BTW zou mogen factureren. Maar dit is niet jouw probleem, als de docent verkeerd factureert is dit het probleem van jouw leverancier, niet van jou als afnemer. Eventuele correcties worden door de Belastingdienst bij de docent verwerkt, niet bij zijn klanten.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor de verandering ga ik een aanvulling op de wijze woorden van Dennis maken:

 

Eigenlijk bestaat er niets zoiets als een ‘docent die vrijgesteld van BTW’ is .

Het is namelijk niet de docent die vrijgesteld is, maar de prestaties die iemand levert die vrijgesteld zijn.

Dus…?

 

Nou, als bijvoorbeeld een handige journalist of een autogekke arts (normaal verrichten deze personen vrijgestelde prestaties in hun onderneming!) ingehuurd worden om een auto te repareren tegen een bepaald bedrag als beloning, dan zijn zij daar wel BTW over verschuldigd.

 

Datzelfde geldt voor een docent, die misschien normaal gesproken les geeft in het beroepsonderwijs, maar in dit geval kennelijk ingezet wordt voor (belaste) cursussen:

De docent moet dus BTW berekenen over zijn vergoeding.

 

Dat doen natuurlijk sommigen niet (want zij weten helemaal niet dat het eigenlijk moet, of zij vinden het gewoon niet nodig of zoiets) en dan is de vraag wat dat betekent voor de opdrachtgever (jou dus!).

 

Dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn: in sommige situaties kan je minder sterk staan als de belastingdienst ooit om een VAR van een docent vraagt bijvoorbeeld. Dan bedoel ik dat je minder sterk kan staan als de docent ook nog een ondeugdelijke factuur zonder BTW heeft uitgereikt, dan wanneer hij/zij wel een goede factuur heeft uitgereikt (dan kon je namelijk minder snel dor hebben dat hij misschien niet zo zelfstandig was dat je geen belasting/premies in had moeten houden op zijn honorarium etc…).

 

Persoonlijk zou ik (als ondernemer) nooit iemand voor een klus inhuren (maar ik heb makkelijk praten, want ik huur normaal gesproken niemand in!) die geen goede facturen uitreikt. Dat vind ik een duidelijk signaal dat het geen ‘echte’ ondernemer betreft.

Dat heeft dus sommige (fiscale, en andere?) risico’s tot gevolg.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de verandering ga ik een aanvulling op de wijze woorden van Dennis maken:

 

 

:-[ - ik word er verlegen van...

 

 

Eigenlijk bestaat er niets zoiets als een ‘docent die vrijgesteld van BTW’ is .Het is namelijk niet de docent die vrijgesteld is, maar de prestaties die iemand levert die vrijgesteld zijn.

 

 

Wederom: :-[ - je hebt helemaal gelijk ;D

 

 

Dus…?

 

Nou, als bijvoorbeeld een handige journalist of een autogekke arts (normaal verrichten deze personen vrijgestelde prestaties in hun onderneming!) ingehuurd worden om een auto te repareren tegen een bepaald bedrag als beloning, dan zijn zij daar wel BTW over verschuldigd.

 

 

Als hij dit bedrijfsmatig gaat doen (dus als ondernemer) heb je helemaal gelijk. In de hobbysfeer vind ik het pleitbaar dat hij niet een OB-nummer hoeft aan te vragen voor deze prestatie (artsen hebben veelal geen ob-nummer, journalisten daarentegen...). Nuances, maar daar gaat het hier om ;)

 

 

Datzelfde geldt voor een docent, die misschien normaal gesproken les geeft in het beroepsonderwijs, maar in dit geval kennelijk ingezet wordt voor (belaste) cursussen: De docent moet dus BTW berekenen over zijn vergoeding.

 

 

Nu ga je in mijn ogen een beetje te snel ;D

 

Een docent die normaal gesproken in het beroepsonderwijs werkt (ik neem aan dat je bij wet geregeld beroepsonderwijs bedoelt, dat is in de Wet OB vrijgesteld van BTW) kan best als instelling opgenomen zijn in het CRKBO - bijvoorbeeld omdat deze bijles geeft of op zaterdag beroepsonderwijs geeft in zijn vakgebied of supervisietrajecten aanbiedt.

Tja, het staat dan geheel los van het feit of de activiteiten van de TS met BTW belast zijn (omdat deze niet als instelling is ingeschreven in het CRKBO) of een docent een al dan niet met BTW belaste prestatie verricht. Het gaat dan echt om de prestatie die geleverd wordt door de docent - als dit te typeren als beroepsonderwijs is de prestatie vrijgesteld en mag de docent zelfs niet met BTW factureren.

 

 

Dat doen natuurlijk sommigen niet (want zij weten helemaal niet dat het eigenlijk moet, of zij vinden het gewoon niet nodig of zoiets) en dan is de vraag wat dat betekent voor de opdrachtgever (jou dus!).

 

 

Dat weet ik zo net nog niet. Als je een factuur krijgt die niet aan de criteria voldoet mag je de BTW niet terugvorderen bij de Belastingdienst. In dat geval zou ik nooit de BTW betaalbaar stellen aan de leverancier totdat de factuur voldoet aan de criteria. Maar als er nou geen BTW in rekening gebracht wordt, ga je dan vragen om een BTW factuur?Jij mag er als ontvangen vanuit gaan dat dit binnen de risicosfeer van de leverancier ligt en niet in jouw risicosfeer. Die risicosfeer begint pas op het moment dat je BTW gaat terugvorderen die je eigenlijk niet terug had mogen vorderen.

 

 

Dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn: in sommige situaties kan je minder sterk staan als de belastingdienst ooit om een VAR van een docent vraagt bijvoorbeeld.

 

 

Ik ging er eigenlijk vanuit dat TS voor zijn docenten gewoon een VAR-WUO vraagt...

 

 

Dan bedoel ik dat je minder sterk kan staan als de docent ook nog een ondeugdelijke factuur zonder BTW heeft uitgereikt, dan wanneer hij/zij wel een goede factuur heeft uitgereikt (dan kon je namelijk minder snel door hebben dat hij misschien niet zo zelfstandig was dat je geen belasting/premies in had moeten houden op zijn honorarium etc…).

 

 

Ja, daar heb je misschien een punt. Maar er vanuit gaande dat voor iedere docent een geldige VAR WUO met een kopie van het ID in de administratie zit heeft TS een vrijstelling voor de loonheffing - los van het feit hoe kwakkelig de facturen zijn. Maar je hebt helemaal gelijk, als je niet aan deze basisvoorwaarden voldoet kan het hele kaartenhuis in elkaar sodemieteren - op een slecht fundament kun je geen huizen bouwen >;(

 

 

Persoonlijk zou ik (als ondernemer) nooit iemand voor een klus inhuren (maar ik heb makkelijk praten, want ik huur normaal gesproken niemand in!) die geen goede facturen uitreikt. Dat vind ik een duidelijk signaal dat het geen ‘echte’ ondernemer betreft.

 

 

Helaas weet je dit meestal pas als de prestatie al geleverd is... maar jew kunt dan weten dat je met die persoon zo snel geen zaken meer doet :)

 

 

Dat heeft dus sommige (fiscale, en andere?) risico’s tot gevolg.

 

 

TS is gewaarschuwd!

 

Peter, bedankt voor de waardevolle aanvulling. Is volgens mij zeer waardevol voor TS!

 

 

@Projectvragen: TS = topic starter = dat ben jij!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Projectvragen

 

Nog een tip: wees heel voorzichtig met je terminologie. Je werkt met zelfstandigen (zzp'ers) omdat je geen arbeidsovereenkomst wilt aangaan met hen. Dit kan heel veel voordelen hebben. Maar wees dan wel consequent in de wijze waarop over deze mensen spreekt.

In het onderwerp geef je aan dat het gaat om werknemers - met werknemers heb je een gezagsverhouding en dus arbeidsovereenkomst. Het klinkt als geneuzel, maar mocht je nog een keer bij de inspecteur langs moeten komen om tekst en uitleg te geven en je begint daar vrolijk over werknemers zou ik als inspecteur toch wel de nodige vraagtekens krijgen en alles nog eens een keer beter bekijken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.