Ga naar inhoud

Een prototype om een klant binnen te halen: hoe ver ga je?

Geplaatst:

qweewqeqweqw

Van het nut van een prototype bouwen ben ik zeker overtuigd. Voor de meeste klanten heb ik dat gedaan, het helpt enerzijds aan het binnenhalen en overtuigen, en anderzijds bakent het de opdracht mooi af.

Maar hoe ver ga je? Het bouwen van prototypes en demonstratieversies gebeurt in eigen tijd en op eigen risico. Bovendien loop je kans dat anderen er met je idee van doorgaan. Ik ben bezig met een zeer interessante lead, maar ik merk dat ik iets te veel tijd en enthousiasme er in steek en misschien al teveel ideeen en kroonjuwelen heb uitgereikt. Puur op gevoel vind ik dat er een grens is bereikt. Hoe ver zou je nog moeten gaan om die ene grote klant binnen te halen? Of is er een moment dat je zegt: tot hier en niet verder? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Featured Replies

Geplaatst:

geanonimiseerd__

Je kan altijd een klein documentje maken waarin zij beloven bij niet doorgaan van opdracht jouw ideeen en ontwerpen zullen respecteren. Een soort CA of LOI kom je een heel eind mee en voor gratis proto zullen ze hier niet gauw moeilijk over doen dit te ondertekenen.

 

Prototype, in algemeenheid is onderdeel van een opdracht of deel hiervan. In algemeenheid ideeen aandragen is part of the job en dan is het normaal om te accepteren dat ze die ideeen gebruiken, ook al krijg je de opdracht niet.

 

Mijn advies zou zijn hier voorzichtig mee om te gaan, het maken van proto, zeker wanneer hier geen commitment tegenover staat van de klant. ze kunnen er zo van weglopen terwijl het de bedoeling is dat ze een proces in gaan in samenwerking met jouw bedrijf tot een uiteindelijk ontwerp/design te komen.

 

Meestal als je de deur openzet ergens onderuit te komen/ afstand van te nemen, er van deze mogelijkheid ook makkelijk gebruik wordt gemaakt en ook zeker in de besluitvorming wordt meegenomen..

Geplaatst:

Jaap B

Je kunt ook afspreken dat de kosten voor het maken van een prototype komen te vervallen als je de opdracht krijgt. Krijg je de opdracht niet dan factureer jij je tijd / onkosten

Geplaatst:

DennisG_NL

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen een voorproefje, prototype/demoproduct en een half afgemaakt product.

Als het meer is dan een prototype dan kan je in overleg bespreken of je verder moet gaan, natuurlijk tegen een bepaald bedrag en voorwaarden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.