Graag jullie hulp bij de volgende vraag:

In 2006 een bedrijf begonnen in de woninginrichting en in 2007 tevens gordijnatelier.

Vorig jaar oktober gestopt, 4 industriële naaimachines zijn overgeheveld naar mijn privévermogen omdat deze niet meer verkoopbaar zijn.

Op de balans staan deze nog voor € 2000,00, moet ik dit bedrag nu opvoeren als stakingswinst of kan ik de machines nu versneld afschrijven om zo fiscaal voordeel te behalen?

Ik had vorig jaar een winst van € 2800,00, maar voldeed niet aan het urenaantal van 1225 voor zelfstandigeaftrek.

Hoe kom ik er fiscaal het beste van af?

Ik eindig mijn bedrijf met een flinke schuld, is daar fiscaal nog wat aan te doen?

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Yvonne.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31269-stakingswinst-berekenen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Yvonne,

Je zegt dat je 4 machines naar privé hebt overgeheveld, omdat deze niet meer verkoopbaar zijn. Dan lijkt het er eerder op dat je stakingsverlies in plaats van stakingswinst hebt gemaakt. Ik neem aan dat je deze machines tegen de waarde in het economisch verkeer hebt overgeheveld.

Voor de machines die nu nog op de balans staan, moet je de waarde in het economisch verkeer bepalen. Als deze nihil is, kun je ze inderdaad volledig afschrijven en heb je een verlies van € 2.000, maar ik neem aan dat er altijd nog enige restwaarde in zit.

Stakingswinst is de som van goodwill (die zal bij jouw nihil zijn :) ), stille reserves (ook niet aanwezig als ik zo je verhaal lees) en eventueel fiscale reserves (denk bv aan de fiscale oudedagsreserve). Op deze winst mag je dan nog een bescheiden stakingsaftrek in mindering brengen.

Aangezien je nog niet zo lang bezig bent en de activa dus niet zo oud zijn, moet je wellicht ook een deel van de investeringsaftrek terugbetalen.

Een stakingsverlies kun je eventueel verrekenen met toekomstige inkomsten (carry-forward). Cary-back zal, naar ik aanneem, ook niet van toepassing zijn.

Ik ben bang dat je met de restschulden fiscaal weinig kunt doen. Wellicht kun je je schuldeisers verleiden tot (gedeeltelijke) kwijtschelding. Je realiseert dan wel kwijtscheldingswinst, maar deze is onder bepaalde voorwaarden van belasting vrijgesteld

Denk ook aan de BTW gevolgen. Als je activa naar privé overhevelt, moet je daarover BTW berekenen. Eventueel kan je BTW terugvorderen van niet betalende debiteuren, maar daar staat tegenover dat BTW van crediteuren die je niet meer kan betalen, weer afgedragen moet worden.

Ik adviseer je om een stakingsaangifte niet op eigen houtje in te vullen, maar daarvoor deskundige hulp in te schakelen.

Succes,

Odeon

.

• 0

Onverkoopbaar kom ik bij professionele naaimachines niet zo heel vaak tegen, dus dat moet je dan wel goed kunnen onderbouwen.

De schulden hebben geen invloed op het resultaat, maar zijn daar waarschijnlijk al in verwerkt (of komen in de stakingswinst tot uitdrukking, door afwaardering van de naaimachines). Immers, die schulden zijn met een bepaald doel aangegaan en dat doel is wel in het resultaat tot uitdrukking gekomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb geprobeerd ze weer te verkopen bij het bedrijf waar ik ze gekocht heb, maar dit bedrijf neemt geen machines meer terug omdat zij er ook mee blijven zitten op dit moment.

Via Marktplaats is ook geen optie, de machines die daar op staan gaan voor een habbekrats weg, en dat vind ik zonde, daarom houdt ik ze liever zelf.

Bij overheveling naar privé heb ik inderdaad rekening gehouden met btw terugbetaling, ik heb ze voor 2000 euro overgeheveld, en over dat bedrag btw gerekend en verrekend met de laatste btw aangifte die ik gedaan heb.

Als ik ze op Marktplaats zou zetten zou ik er waarschijnlijk net zo iets voor terugkrijgen.

Nog een vraagje, moet ik op de aangifte aangeven dat de machines naar privé zijn overgeheveld? en zo ja, onder welke vraag?

Bij voorbaat dank.

Yvonne.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar