Ga naar inhoud
Geplaatst:

BarbaraKEWL

Hallo, Voor mijn eenmanszaak die ik 1 mei ga starten, ben ik een startkapitaal aan het opstellen en de vaste en variabele kosten die ik per maand kwijt ben.

 

Ik kom alleen in de problemen bij zaken als een computer en een telefoon die ik al twee jaar heb, maardie ik dus ga gebruiken. De aanschafkosten hoef ik toch niet op te nemen in mijn startbalans? En moet ik de telefoon en computer ook elke maand afschrijven, nee toch?

 

Hoe moet ik dit dan vermelden?

Featured Replies

Geplaatst:

2thePoint

Je hoeft ze niet in te brengen, echter het is wel een manier om de winst te drukken en van deze aanschaffingen nog wat geld terug te zien op deze manier...

Je computer van 2 jaar (normale termijn van afschrijving is 3 jaar) zul je slechts voor 1/3 dus kunnen opnemen als startkapitaal zonder dat de belastingdienst moeilijk doet. Je hoeft niet per maand af te schrijven maar dat mag ook 1 keer in het jaar.

Voor je telefoon geldt eenzelfde verhaal, daarvoor mag je echter 5 jaar rekenen voor de afschrijvingsperiode.

 

Nogmaals je hoeft ze niet fiscaal in te brengen, het mag ook gewoon "geschonken" worden aan je zaak, maar waarom zou je

dit doen....

Egbert Punter

Geplaatst:

BarbaraKEWL

  • Auteur

Aha oke bedankt dat kan dus wel. Vind het alleen wel een beetje vreemd om iets af te gaan schrijven wat ik voor mezelf (prive) allang betaald heb.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.