• 0

Verlies v&w rekening eenmanszaak bij belastingaangifte

Goedemiddag allen!

 

Veel mensen zijn denk ik bezig met de belastingaangifte 2010. Ik in ieder geval wel voor mijn in 2010 gestarte eenmanszaak. Er is iets wat voor mij erg verwarrend is. Ik gebruik het programma Exact Online en alles daarin netjes geboekt, maar kan het niet rijmen met het programma van de Belastingdienst.

 

Nu is het zo dat ik een beginbalans had gemaakt met heel simpel aan de activa kant: liquide middelen van 2000 euro en 400 euro aan inventaris.

 

Geen schulden, dus aan de passiva kant 2400 euro aan eigen vermogen.

 

Nu is mijn eenmanszaak een startup en nog geen omzet gemaakt, alleen kosten van afgerond 7000 euro. Dus een negatief resultaat van 7000. Deze heb ik in feite volledig met de liquide middelen van2000 euro betaald PLUS nog prive stortingen. Gewoon met eigen geld betaald, niet op rekening. Dat wordt netjes geboekt in Exactonline.

 

Maar hoe zit ik dit in de aangifte van de belastingdienst? Ik heb het na veel uitpluizen bij Belastingdienst en hier o.a. niet uit kunnen zoeken.

 

Moet ik nu de liquide middelen op 0 zetten en eigen vermogen op 0 bij de vaste activa en passiva bij de Belastingdienst? Wat doe ik dan met de prive stortingen waarmee ik kosten heb gefinancierd?

 

Ik zou het heel fijn vinden als iemand hierbij kan helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jasonmo,

 

Als ik jouw verhaal goed lees is de beginbalans als volgt:

 

Debetzijde:

inventaris € 400,00

bank: € 2.000,00

 

Creditzijde:

Eigen vermogen: € 2.400,00

 

Inventaris is dus zonder BTW ingebracht in de eenmanszaak?!

 

Nu heb jij kosten gemaakt. Kosten komen niet terug op de balans maar op de V&W. Door deze kosten privé te betalen hevel je feitelijk privé geld naar het EV en dat EV gebruik je weer om de investeringen te doen. Als er verder geen mutaties hebben plaatsgevonden is aan het einde van 2010 de balans dus:

 

debetzijde:

Inventaris: € 400,00

Te vorderen BTW (over de investeringen - als je OB-ondernemer bent)

 

creditzijde:

Eigen vermogen: € 400,00 + de nog te vorderen OB

 

 

Het zit waarschijnlijk nog iets ingewikkelder in elkaar, omdat die € 2.000,00 en € 400,00 waarschijnlijk uit jouw privé vermogen komen. Vermoedelijk komt uit de kapitaalsvergelijking dat je uit privé € 7.400,00 hebt ingebracht van privé naar de zaak en dat het EV is afgenomen met € 7.000,00. Die € 7.000,00 vind je terug op je verlies- en winstrekening i.v.m. de gemaakte kosten.

 

Kom je hier verder mee? Jouw informatie is te summier om een passend antwoord te geven...

 

Succes!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Ontzettend bedankt voor jouw snelle reactie hier! geweldig

 

ja voor het begrip heb ik de BTW buiten beschouwing gelaten maar wel rekening mee gehouden.

 

De activa en passiva aan het einde van 2010 bij programma van de belastingdienst zijn sluitend. Als ik jou goed begrijp komt het er dus op neer dat die 7000 euro aan kosten op mijn V&W rekening staan inderdaad als verlies. 2000 euro is met bank betaald en daarmee dus eigen vermogen eind 2010 daarmee afgenomen en alleen nog de inventaris erop staat...

 

Die overige 5000 euro die uit prive geld betaald is voor de kosten, staat dus los van de balans bij de belastingdienst?

 

Ik krijg deze melding bij het programma:

 

Het saldo fiscale winstberekening 0 euro is niet gelijk aan het saldo verlies en winstrekening of aan het winstaandeel van uw onderneming (-7000 euro).

 

Deze melding kan ik dus in feite negeren?

Link naar reactie
  • 0

Nee, die moet je niet negeren want zo kun je de aangifte niet indienen. Volgens mij werk je met een Winstaangifte (WIA). Helemaal onderaan vind je als het goed is een aantal punten die je apart (buiten de balans en de V&W kunt specificeren. Het gaat om privé gebruik auto, herinvestringsreserves etc. Daar kun je volgens mij ook aangeven hoeveel geld jij in de zaak gestopt hebt. Bij privé stortingen geef je in ieder geval aan dat je rond de € 5.000,00 gestort hebt.

Ik kan je geen sluitend antwoord geven omdat ik zelf niet met de programmatuur van de belastingdienst werk (heb een eigen porgramma dat voor mij veel beter werkt dan dat van de BD). Jij geeft een V&W op en daaruit volgt een verlies van € 7.000,00. Nu zegt de BD: dat gaan wij controleren door een kapitaalsvergelijking. Grof gezegd:

 

EV eind 2010 - EV begin 2010 - privé stortingen + privé onttrekkingen = resultaat 2010.

 

Dus: € 400,00 - € 2.400,00 - € 5.000,00 + € 0,00 = € 7.000,00 -/- (en dit is gelijk aan je verlies over 2010).

 

Als dit niet met elkaar overeenstemt klopt je aangifte niet en kun je hem dus niet indienen. Even goed naar kijken dus ;D

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

oh ok! bedankt Dennis!

 

Klopt, ik kan nu inderdaad nog niet onderteken en verzenden..... :(

 

Mijn eigen vermogen is dus afgenomen met de 2000 euro die ik besteedt heb met bankgeld.

 

Maar ik moet dus die 5000 euro prive stortingen boekingen (wat ik dus wel heb in Exact Online) die ik heb besteedt aan kosten.

 

Weet iemand waar ik dit kwijt kan in het programma Aangifte inkomstenbelasting voor ondermers 2010? Ik heb alles doorlopen maar zie helaas geen optie

Link naar reactie
  • 0

voor mijn in 2010 gestarte eenmanszaak

 

Ik zou met een beginbalans van 0 beginnnen. Pas direct na de start vindt de privéstorting plaats, je uiteindelijke privéstorting zal dan 7.400 zijn. Dennis geeft dit al aan, maar rekent vervolgens met een privestorting van 5000 en een openingsbalans van 2400. Dat werkt wellicht wat verwarrend.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.