• 0

Informatie uit verschillende websites halen en weergeven op eigen site

Goedemorgen,

 

ik ben een applicatie aan het bouwen/aanpassen welke op relatief korte termijn online kan. Hier kan men terecht voor o.a. het aanbieden van woningen. Belangrijk is uiteraard wel dat mijn database dan gevuld gaat worden. Ik heb toegang tot een bestand van ca 600 woningen en wil er uiteraard meer op hebben.

 

Om, beginnend met die 600 woningen, alles met de hand te uploaden en up to date te houden is haast geen doen en wil dus in navolging van b.v. Jaap.nl gegevens 'lenen' van andere sites.

 

Jaap heeft destijds de rechtzaak gewonnen en dit gebruik maken van die gegevens is toegestaan. Ik wil klanten natuurlijk zo'n goed en breed mogelijk aanbod kunnen geven anders blijven ze naar Funda gaan. Ook is het niet handig dat een woning al lang verkocht is en bij mij nog actief staat.

 

Heeft iemand suggesties hoe dit het beste is aan te pakken of hoe Jaap (en evt de rest) dit heeft gedaan. Een API bouwen is een mogelijkheid maar die moet weer net aansluiten op de verschillende systemen en zij moeten dan meewerken.

 

Lastige vraag maar daarom stel ik hem hier :)

 

Alvast bedankt.

Ruben

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Jaap.nl heeft enkele jaren geleden hetzelfde gedaan, nadat Funda en een aantal makelaars overstuur was en een rechtzaak aanspanden is uiteindelijk toch overal toestemming voor gegeven.

 

Zal dus meer de vraag zijn hoe de informatie verkregen wordt, de info op zich is blijkbaar vrij te verkrijgen. Nadeel is wel je voor een goede verwerking van de data echt in de DB moet zijn denk ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Jaap.nl heeft enkele jaren geleden hetzelfde gedaan, nadat Funda en een aantal makelaars overstuur was en een rechtzaak aanspanden is uiteindelijk toch overal toestemming voor gegeven.

 

Zal dus meer de vraag zijn hoe de informatie verkregen wordt, de info op zich is blijkbaar vrij te verkrijgen. Nadeel is wel je voor een goede verwerking van de data echt in de DB moet zijn denk ik.

 

 

Want? Jij wil toch teksten e.d. weergeven van funda op jou site? Dus wat funda laat zien wil jij ook laten zien. Daar hoef je de DB niet voor in hoor.

Link naar reactie
  • 0

Ha Ruben,

 

Ik heb laatst met een soortgelijk vraagstuk geworsteld.

Je zit nog altijd met het intelectueel eigendom van de content.

Als je de data wilt scrapen en je wilt "realtime" informatie vergaren, dan loop je de kans dat jouw applicatie wordt geweerd van de betreffende site(s). Een simpele rate limiter volstaat bij dit soort websites al om scraping te voorkomen.

Als een site echter een API beschikbaar stelt, dan mag je bepaalde content onder voorwaarden gebruiken.

 

Laat in ieder geval (om in de toekomst problemen te voorkomen) weten waar je content vandaan komt door onderaan de content "bron:funda.nl" te zetten.

 

ps. Kijk uit met opslag in de database. Als er privacy gevoelige gegevens op Funda geplaatst zijn en er is daan Funda toestemming gegeven om deze gegevens te publiceren, dan betekend dit per definitie dat jij geen toestemming hebt!

Opslaan van deze gegevens zonder toestemming is strafbaar.....

 

Succes,

 

Marcel

Software Development | Software Design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.