• 0

Compensabel verlies in holding?

Misschien dat iemand mij hier kan helpen met mijn vraag.

 

Ik ben aandeelhouder in een bedrijf (werkmaatschappij?) via een holding:

 

* Van de holding ben ik persoonlijk 100% aandeelhouder

* De holding is op zijn beurt voor 25% aandeelhouder in een werkmaatschappij.

* Verder heb ik 20 duizend euro prive geleend aan de holding

* de holding heeft vervolgens die 20 duizend euro als achtergestelde lening doorgeleend aan de werkmaatschappij.

 

Wat nu als die werkmaatschappij failliet verklaard wordt?

 

* Kan ik dan nog persoonlijk aansprakelijk gesteld worden? Let wel dat ik geen bestuurder van de werkmaatschappij ben. Ik ben een stille vennoot?

* Mijn 20 duizend euro aan achtergestelde lening, ben ik die helemaal kwijt? Of kan ik die nog op een bepaalde manier terugkrijgen. Ik las op dit forum iets van 'compensabel verlies'. Kan ik daar aanspraak op maken via die holding?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de werk BV failliet gaat, kunnen alleen bestuurders bij wanbestuur hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden. Dat zal dus wel goed zitten zo (check even dat je niet als bestuurder ingeschreven staat).

 

Als de dochter BV failliet gaat dan is jouw holding zijn centen (waarschijnlijk) kwijt. Althans, jouw holding is de laatste in lijn der schuldeisers (achtergesteld immers). Dat zou dan een verlies zijn voor jouw holding. Dat verlies scheelt jouw holding te betalen vennootschapsbelasting.

 

Doet je holding BV verder nog iets of is deze uitsluitend opgericht met als doel de financiering van de dochter BV?

 

Vraag is namelijk of je holding dan ook meteen de schuld aan jou privé niet meer kan voldoen. Is dat het geval dan heb je privé een verlies in box 1 van je IB. De lening aan je holding BV is namelijk een zogenaamde terbeschikkingstelling. Dat heeft dus als voordeel dat als die vordering oninbaar blijkt dat je een aftrekpost hebt.

 

Nadeel is dat de BV aan jou een zakelijke rentevergoeding moet betalen die belast is in box 1. Heb je ook van deze lening een overeenkomst opgesteld?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De holding voert geen andere activiteiten. Het heeft alleen het aandelenbelang en de lening uitstaan. Om dat compensabele verlies uit de holding te compenseren is het zeker nodig dat er straks nieuwe winstgevende activiteiten in de holding komen?

 

Op papier zou de lening rente moeten ontvangen. Hierover wordt ook belastingaangifte gedaan. Echter, de rente wordt niet door de werkmaatschappij uitbetaald omdat het geld er niet voor is. De vordering van holding op werkmaatschappij loopt daardoor dus ook op. Ik betaal nu dus belasting over rente die ik feitelijk (nog) niet gekregen heb (noch de holding, noch prive).

 

Voor zowel de lening (1) Prive -> Holding en (2) holding -> werkmaatschappij is er inderdaad een ondertekende overeenkomst op papier aanwezig.

 

Je schrijft verder dat ik moet checken dat ik niet als bestuurder ingeschreven sta. Waar moet ik dat checken (is er hiervoor een register bij KVK ofzo?). Daarnaast heb ik nergens getekend als bestuurder dus kan ik dat toch niet zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.