• 0

Representatie kosten nog maar een keer

Ik ben momenteel met de jaarrekening bezig van een medische holding Bv.

 

Ik ben bekend met de beperkte aftrekbaarheid van sommige kosten, in dit geval congresbezoek.

 

Ik heb het resultaat uit de onderneming met 26,5% opgehoogd, want de representatiekosten bleven onder € 4100,--

 

Mijn vraag is nu, waar laat ik de niet-aftrekbare 26,5%, mijn idee is rekening courant aandeelhouder, maar is dit juist?

 

Alvast dank.

 

Oscar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat 26,5% niet aftrekbaar is wil niet zeggen dat je dit moet boeken als een opname van de directie.

 

Dit blijven op commerciële grondslagen gewoon kosten voor de onderneming en dienen derhalve in de winst- en verliesrekening te worden gepresenteerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard, de uitgaven zijn voor 100% als kosten geboekt op de winst en verlies rekening.

 

Daarna heb ik aan het bedrijfsresultaat 26,5% van de representatiekosten toegevoegd, wegens de niet aftrekbaarheid.

 

Mijn probleem was eigenlijk dat ik de eind balans niet in evenwicht kreeg, vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Daarna heb ik aan het bedrijfsresultaat 26,5% van de representatiekosten toegevoegd, wegens de niet aftrekbaarheid.

 

Wat Nattetas bedoelt (en eigenlijk heeft hij/zij daar dus gelijk in – althans in theorie), is dat je dat normaal gesproken niet zo doet bij een BV. Bij een eenmanszaak wel, maar niet bij een BV.

 

In plaats daarvan verwerk je dit in het belastbaar bedrag bij de aangifte vennootschapsbelasting (het belastbaar bedrag wordt dus hoger dan de winst in de jaarstukken).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.