• 0

Nederlandse rechtvorm in suriname

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In Nederland is het mogelijk om een rechtspersoon naar buitenlands recht op te richten. Maar of het in Suriname mogelijk is om een BV naar Nederlands recht op te richten, weet ik niet.

 

Wel zou je in Nederland een BV kunnen oprichten, met een vaste inrichting in Suriname. Of je daar veel mee opschiet, weet ik niet. In Suriname is - naar ik aanneem - het Surinaams recht van toepassing, ongeacht met welke rechtsvorm je daar onderneemt.

Link naar reactie
  • 0

 

In Suriname is - naar ik aanneem - het Surinaams recht van toepassing, ongeacht met welke rechtsvorm je daar onderneemt.

Klopt.

 

Er zitten altijd twee kanten aan.

1. Inbound: Suriname bepaalt of je je NV in Suriname mag inschrijven en, nog veel belangrijker, of je NV door Suriname erkend wordt als deelnemer aan het rechtsverkeer.

 

In Duitsland speelde ooit de zaak dat een Nederlandse BV zich niet tot de Duitse rechter mocht wenden vanwege een handelsgeschil omdat een BV niet door Duitsland erkend werd. Het Hof van Justitie in Luxemburg heeft daar korte metten meegemaakt omdat dat in strijd is met het EG-Verdrag. Zoek echt uit hoe het in Suriname zit!

 

2. Outbound: op grond van het Nederlandse recht mag je je NV hier oprichten en mag die NV zich in het buitenland vestigen. Nederland heeft er dus geen problemen mee dat jij met je NV naar Suriname gaat.

]

Link naar reactie
  • 0

 

In Suriname is - naar ik aanneem - het Surinaams recht van toepassing, ongeacht met welke rechtsvorm je daar onderneemt.

Klopt.

 

Er zitten altijd twee kanten aan.

1. Inbound: Suriname bepaalt of je je NV in Suriname mag inschrijven en, nog veel belangrijker, of je NV door Suriname erkend wordt als deelnemer aan het rechtsverkeer.

 

In Duitsland speelde ooit de zaak dat een Nederlandse BV zich niet tot de Duitse rechter mocht wenden vanwege een handelsgeschil omdat een BV niet door Duitsland erkend werd. Het Hof van Justitie in Luxemburg heeft daar korte metten meegemaakt omdat dat in strijd is met het EG-Verdrag. Zoek echt uit hoe het in Suriname zit!

 

2. Outbound: op grond van het Nederlandse recht mag je je NV hier oprichten en mag die NV zich in het buitenland vestigen. Nederland heeft er dus geen problemen mee dat jij met je NV naar Suriname gaat.

 

Ja hoe dat hier zit weet ik niet precies Suriname is wel lid van de Caricom dat is een soort zuidamerikaanse EU maar in hoeverre dat invloed heeft op belasting/bedrijfs rechtelijke zaken ? is er mischien een persoon of bedrijf bij wie ik hiermee terecht zou kunnen ?

 

Ik zie hier wel LTD op een aantal bedrijfsborden en advertenies staan ?

 

Maargoed als het zo is dat men als men in suriname onderneemt onder het surinaams recht valt ongeacht welke rechtsvorm word gebruikt dan kun je denk ik geen kant op verder ?of zou het kunnen bepaalde actviteiten onder internationale rechtsvorm te doen en bepaalde onder de halfcorrupte surinaamse houtje touwtje wakka wakka wetten ?

 

Want het nederlanse belastingwetgeving heeft natuurlijk veel aantrekkelijke bepalingen en stimuleringsregelingen zoals btw aftrek-investeringsaftrek-rechten op allerlij subsidies enz enz.

 

Maar er zijn toch ook veel multinationals zoals unilever die niet in elk land afzonderlijk de hele fiscaal juridische rompslomp uit te hoeven laten zoeken maar gewoon met 1 gunstige internationale rechtsvorm opereren ?

 

Het zou iddgeval wel zuur zijn als er geen mogelijkhijd bestaat hier een mouw aan te passen want de regering hier maakt het wel erg moeilijk voor suriname om uit de lijst van 3e wereld landen te komen (sinds de onafhankelijkhijd)

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste multinationals moeten in elk land afzonderlijk de hele fiscaal juridische rompslomp uitzoeken en opereren doorgaans met lokale rechtsvormen. Ook al zou je een Nederlandse BV gebruiken, als in Suriname een (zelfstandig onderdeel van een) onderneming wordt gedreven, dan is de Surinaamse wetgeving daarop van toepassing. Gebruik je een (feitelijk) in Nederland gevestigde BV daarvoor met een vaste inrichting in Suriname, dan zal Suriname bijvoorbeeld belasting heffen over de inkomsten, en Nederland ook nog eens. Wel geldt er een belastingverdrag waarin is bepaald welk land over welke inkomsten belasting mag heffen, om te voorkomen dat beide landen over dezelfde inkomsten belasting heffen.

 

Je hebt niet altijd een vrije keuze met betrekking tot welk recht van toepassing is: zo kun je niet zomaar van allerlei Nederlandse regelingen gebruik maken omdat je via een BV onderneemt, terwijl die BV in Nederland niets doet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.