• 0

Bedrijfje (webshop) starten nog geen 18

Hallo allemaal,

 

Wout1993 en ik moeten een project maken wat ongeveer 80 uur in beslag neemt. Ons idee was om een onderneminkje op te starten. We zouden dan een webshop willen maken en vervolgens producten (welke producten weten we nog niet precies) uit China te importeren. Ik heb zelf 2 à 3 contactpersonen in China die me bepaalde producten voor een leuke prijs kunnen leveren.

We hebben allebei het vak Economie en we zitten beide in VWO 5. Aangezien wij 17 jaar zijn mogen wij geen kvk nummer op onze naam hebben. Het zou wel kunnen, maar dat kost een paar weken tijd + de kosten van de kanton rechter. Dit lijkt ons dus geen goede keus. We zijn van plan dat de onderneming op de naam van een van onze ouders komt. Is dit een goed plan? We willen graag zo min mogelijk kosten maken, aangezien het voor school is, en we als jongens van 17 jaar niet van plan zijn om honderden euro’s te investeren met de kans dat we er niks voor terug krijgen. Wij zaten zelf te denken aan een eenmanszaak.

Ons lijkt een eenmanszaak de beste keuze omdat:

 

-Het bedrijf dan maar op één van onze ouders naam hoeft

-Het niet zoveel kost om op te starten

- (Volgensmij) minder ingewikkeld dan een vof

 

Wat zouden jullie ons adviseren?

Ik meende dat het aanvragen van een kvk nummer zo’n €35,- per jaar kost. Zijn er naast deze kosten nog meer vaste kosten?

De vader van wout1993 is boekhouder dus die kan ons op financieël gebied helpen.

 

We zijn uiteraard bereid om er meer dan 80 uur in te steken, daar gaan het waarschijnlijk ook niet mee redden maar dat vinden we totaal niet erg. Aangezien we dit, als het winstgevend blijkt te zijn, na het project ook nog willen doorzetten.

 

Hebben jullie in het algemeen nog tips voor het opzetten van onze webshop?

 

Groeten,

 

Robin en Wout

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie, ik heb het even doorgelezen en ik begrijp dat het bedrijfje op naam van haar moeder staat. Maar voor de wet zijn wij (<18) handels onbekwaam, dat zou betekenen dat onze ouders altijd erbij zouden moeten zijn als we bijvoorbeeld grote geld bedragen overmaken of contracten maken? Want dat is voor ons een beetje onhandig. Ik weet niet precies wat de ouder dan allemaal moet doen wat wij niet mogen en of we best een webshop kunnen runnen als hij op naam van onze ouders staat?

Link naar reactie
  • 0

KVK nummer op je naam als je <18 bent dat mag wel, maar daar zitten een paar nadelen aan. Zoek eens op de term "handlichting".

 

Verder is een emz (eenmanszaak) niet meer ingewikkeld dan een vof. Een vof is in feite twee eenmanszaken. Een vof zou dus de beste keus zijn als jij en je compagnon samen eigenaar zouden willen worden van het bedrijf.

 

Qua kosten heb je ook nog het hbd (hoofdbedrijfschap detailhandel) en zulke branche organisaties. Informeer daarover bij de kvk. Deze kosten zullen als het goed is vrij klein zijn tov. je andere kosten als marketing en operationele kosten (hosting, voorraad, logistiek, bouwen van site, etc.)

 

Verder is importeren vanuit buiten de EU iets heel anders dan een webshop starten. Omdat jij importeert ben jij voor de wet de fabrikant en dus aansprakelijk voor van alles en nogwat als het om de producten gaat. Lees je daar goed op in voordat je zomaar gaat importeren en doorverkopen. Staat veel over geschreven op dit forum en andere sites.

Link naar reactie
  • 0

Ok, daar zal ik me dan even goed voor informeren. Als ik bijvoorbeeld HDMI kabels uit China haal of iphone laders, dan zullen de risico's toch wel meevallen?

 

Ik zal morgen of overmorgen even contact opnemen met de Kvk om me beter te laten informeren. Ik zal dan meteen even vragen wat de voor- en nadelen zijn van een emz tegenover een hbd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou als je zulke artikelen gaat importeren dan heb je te maken met vrij grote concurrentie ;D

 

Maar stel dat je een iphone lader importeert uit China maar geen DOC er bij gevraagd hebt en iemand ze iphone ontploft terwijl hij aan de lader hing. Dan ben jij verantwoordelijk en krijg jij de rekening gepresenteerd. Om nog maar te zwijgen van letselschade.

Link naar reactie
  • 0

Wout1993 en ik moeten een project maken wat ongeveer 80 uur in beslag neemt.

 

We willen graag zo min mogelijk kosten maken, aangezien het voor school is, en we als jongens van 17 jaar niet van plan zijn om honderden euro’s te investeren met de kans dat we er niks voor terug krijgen.

 

 

Higherlevel is een ondernemersforum en faciliteert geen huiswerk- of huiswerkgerelateerde vragen

 

Uit bovenstaande blijkt dat jullie in mijn ogen niet van plan zijn ondernemer te worden dus dit topic gaat verder op slot.

 

Frans

HL-Admin

PS. Over risico gesproken: Wat als 10% van je HDMI kabels niet werkt, je Apple producten namaak blijken te zijn als ze bij de douane aankomen, of er een paar spontaan in de fik vliegen?

 

EDIT: Kreeg ongeveerd 1 minuut na sluiten van beide heren pm waarin ze aangaven dat ze daadwerkelijk een onderneming willen starten, maar dat het toevallig handig is icm schoolprojecten. Beschouw ze dus als jonge aanstaande ondernemers ipv studenten

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het heropenen.

 

Het zit dus zo dat we voor school een project moeten doen. Wat voor ons dus het opstarten van een onderneming is. Echter is het niet zo dat wanneer we een cijfer hebben gekregen we hier niet mee verder gaan o.i.d. We zien het als het ware als mooi meegenomen dat we dit ook voor een school project kunnen gebruiken, maar zijn van plan om er echt werk van te maken met de hoop er (uiteraard) geld uit te halen. Daarnaast heb ikzelf al een beetje handel met China, nu zo'n 2.5 jaar en vind ik het zelf ook erg leuk. Waarschijnlijk wordt mijn vervolgstudie ook Accountancy & Controlling of Bedrijfseconomie / Bedrijfskunde met het doel om uiteindelijk een eigen bedrijf te starten.

 

Over de 10% van de HDMI kabels: Als er bv. van de 100 er 10 stuk zijn, dan spreek ik het zo af met m'n leverancier (die ik nu dus zo'n 2,5 jaar ken), dat deze worden vervangen voor 10 nieuwe stuks. Dan stuur ik de klant die een defecte heeft ontvangen gewoon een nieuwe op. Althans, zo doe ik het nu wel met m'n handeltje.

 

Over de laders: Een lader voor een iPhone hoeft toch niet per se origineel te zijn? Het zijn USB laders, dus voor veel meer doeleinden dan alleen iPhones. Het was overigens ook als voorbeeld bedoeld, maargoed.

 

Over het ontploffen van laders is inderdaad wel een belangrijk punt om over na te denken. Aan de andere kant is het ondernemen natuurlijk nooit risicoloos en dan zou ik voor mezelf afwegen hoe groot de kans is dat er zoiets gebeurt, en dan of het wel of niet doen, of een beter product zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Als je aan kan tonen dat de producten voldoen aan de Europese richtlijnen (dmv. een zogenaamde DOC, Declaration of Conformity) dan ben jij niet aansprakelijk voor eventuele letsel- of gevolgschade. De producten voldeden immers aan de eisen.

 

Even een klein beetje offtopic: het vorige jochie wat hier op HL om advies voor een webshop in kabels kwam vragen die heeft toen mijn site simpelweg gekopieerd. Mooi compliment voor mij, maar ik mag aannemen dat jullie iets creatiever gaan zijn en je op meerdere vlakken goed gaan onderscheiden van de concurrentie?

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je kwa onderscheiden dat we een hele andere site bouwen, met andere producten .e.d. of?

 

Wij gaan sowieso geen site kopiëren. We proberen zelf (met behulp van waarschijnlijk HBO studenten en CKV docent) onze eigen webshop te bouwen. We gaan dus geen sites ''stelen'' van iemand. Wij zien het meer als uitdaging voor onszelf om vanuit niets ''iets'' te maken en we proberen dat dus allemaal zelf te doen. We gaan er ook niet vanuit dat we binnen een half jaar of één jaar meer als 100 euro per maand verdienen. Ookal is het maar een paar euro per week, mij lijkt het al heel gaaf wanneer mensen spullen op je site bestellen en je je zaakje ziet groeien (wat hopelijk gaat gebeuren).

 

Verkoopt u zelf ook HDMI kabels of iPhone laders dan of?

 

Edit: Ik zag dat uw site kabeltje.com was. Toevallig kwam ik die site ook tegen toen ik op de site keek van Zen-Cart toen ik aan het zoeken was naar programma's voor het bouwen van een webshop. Zoals Robin hieronder al zei, we zijn er nog niet uit over welke producten enzo, maar toevallig heb ik een adresje in China die bv. spulltjes zoals HDM kabels e.d. kan leveren. Daarmee wil ik niet zeggen dat we die ook daadwerkelijk gaan verkopen + het feit dat wij deze onderneming meer voor ons plezier en hopelijk later bijbaantje opstarten. Niet om er straks een volle werkweek mee te kunnen vullen, want we hebben nog een lange studietijd voor de boeg helaas :P.

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn uiteraard, zoals wout al aangeeft niet van plan om een bestaande webshop compleet te kopiëren.

We zullen ons zo goed mogelijk proberen te onderscheiden, over het assortiment aan producten zijn we het nog niet helemaal eens.

Het ging ons in eerste instantie meer om de vraag in de eerste post, hoe we ons het beste kunnen inschrijven bij de kvk.

Eenmanszaak op naam van onze ouders of v.o.f. op onze naam, ik heb onderzoek gedaan en volgens mij is er nauwelijks iets dat een van onze ouders zou moeten ondertekenen(o.i.d.) als we een webshop runnen. Klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

Zoals Frans aan gaf, ben ik mede eigenaar van een webshop die kabels verkoopt, ook te zien als je op mijn naam klikt.

 

Er zijn al best wat shops die alleen kabels verkopen, maar elk had tot voor kort wel z'n eigen sterke punt. Bij sommige lage prijzen, andere grootte van het assortiment of juist alleen hele exotische kabels of kabels voor een bepaalde toepassing. In zo'n richting moet je het gaan zoeken, want de vijver voor een kabelshop in het algemeen is al redelijk leeg gevist. Er komen maandelijks shops bij die eigenlijk precies hetzelfde willen gaan doen als wat wij doen, met name omdat we recent een vrij grote prijs gewonnen hebben. Maar genoeg over ons, dit gaat over jullie ;)

 

Overigens geld dat voor alles, wat je ook verkoopt, zorg dat je je goed kan onderscheiden van de reeds bestaande shops.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw tip.

 

Wij zijn dit ook van plan. We hebben bij economie ook geleert over d 4P's. (Wat jullie vast en zeker ook weten).

 

En dat het dus belangrijk is om je als onderneming. Ik denk dat we kwa prijs sowieso een klein voordeel hebben, omdat wij er niet ons brood van hoeven te betalen, en het in eerste instantie niet meteen onze bedoeling is om veel winst te gaan maken. Ik denk dat we eerst voor de afzet gaat, een beetje naam op bouwen, en dan vervolgens de prijs te verhogen om toch nog een leuke winst te behalen. Is dat een goede ''strategie'', of zeggen jullie dat we het beter anders aan kunnen pakken.

 

Heeft u misschien nog tips over een productrichting waar er in onze situatie nog wel een paar euro te verdienen is, en waar we niet zo groot hoeven in te kopen? We willen namelijk de risico's en de startkosten erg laag houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 312 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.