• 0

Import uit China verkopen?

Dag allen,

 

Ik houd dit forum al een tijdje in de gaten en steek veel op van de lopende discussies. Ik ben benieuwd of jullie mij met mijn specifieke vragen ook verder kunnen helpen.

 

Het gaat om het volgende. Momenteel woon en werk ik in China. Ik werk in de logistiek, spreek Chinees, heb een paar goede contacten; oftewel ik denk dat ik een goede achtergrond heb om een import handel te beginnen.

Wonen in China is in dit geval een voordeel maar ook een nadeel; want hoe ga ik de verkoop in Nederland van de grond krijgen?

Ik wil klein beginnen, maar de logische stap van een webwinkel openen is voor mij vanuit hier geen optie.

Nu zit ik te denken of het mogelijk is om aan groothandels te leveren, ik laad vanuit hier een container vol en stuur het naar Nederland; vanuit daar heb ik er dan geen omkijken meer naar. Ik ben echter totaal niet bekend met de werkwijze van groothandels. Kan ik deze benaderen met mijn product? Zitten zij wel te wachten op individuele importeurs? Zijn er andere verkoop kanalen die in mijn geval logischer zijn?

Waarschijnlijk hangt dit ook af van het type product, maar ik heb momenteel meerdere opties en heb nog geen besluit genomen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en/of ervaringen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ally,

 

Heel goed dat je in China zit. Ook al is de afstand dan groot naar jouw potentiele klanten in Nederland, de voordelen die het biedt zijn altijd groter.

 

Op dit moment werk je in de logistiek en vanuit hier heb je dan ook de ervaring opgedaan. Heel goed maar je hebt dan enkel kennis van het minst belangrijke deel in het hele traject helaas.

 

De gedachte gang dat indien je de container verzonden hebt hiermee de kous af is is natuurlijk een redelijke onderschatting van jouw verantwoording in het geheel als je voor jezelf wilt beginnen. Je bent weliswaar technisch niet verantwoordelijk meer maar ik kan je garanderen dat jouw potentiele klanten hier heel anders over nadenken ;)

 

Natuurlijk, iedereen die wat wilt beginnen in China heeft grote dromen en natuurlijk is de meest ideale situatie dat je dag in dag uit containers met goederen verstuurd omdat jouw klanten er geen genoeg van kunnen krijgen. Nou vergeet het maar. De meeste klanten krijgen accuut jeuk en uitslag op het moment dat het woord container valt want dat is echt niet de intentie van 99% van de klanten die je voorbij ziet komen. Men wil eerst proberen en als het hierna aanslaat, vertrouwd is, dan zou het zomaar uit kunnen groeien to containers. Maar dan ben je wel even een jaartje of 2 verder.

 

Ondertussen moet jij dan wel alle kosten zelf betalen; reizen, kantoor, personeel, huur, onkosten etc etc. Als je echt ergens wil komen dan moet je investeren anders gaat het niet lukken. Jij moet klanten overtuigen dat je echt weet waar je het over hebt, dat je afspraken nakomt, dat je je verantwoording altijd neemt ook al ben je misschien niet eens echt aansprakelijk etc etc.

 

Ik heb er vele zien komen en gaan. Meesten komen niet verder dan 1 pitter te zijn en voornamelijk (denk ik) door de klant voor alles en nogwat op te laten draaien. Hierdoor stagneerd alles en kom je uiteindelijk nergens. Tenzij je hele goede kontakten hebt die veel en regelmatig afnemen EN jouw "kennis"en betrokkenheid nodig hebben zul je 90% van je werk voor niets doen. Niet negatief bedoeld maar dit is de ratio ongeveer. Uitzoeken, begeleiding, opgaves etc en af en toe komt er iets uit. Zeker in het begin.

 

Ik kan enkel adviseren: doe het goed, zorg dat je wat geld achter de hand hebt en investeer in jouw klanten. Zoek niet iets wat je zou willen verkopen maar kijk naar de vraag uit de markt en speel hier op in als je al met een onbekend produkt iets wil doen. 95% van ons werk is enkel en alleen maar op basis van aangave van klanten wat zij willen maken, produceren of ontwikkelen. Op zoek gaan naar iets waar een behoefte aan zou zijn in Nederland of EU is vaak het paard achter de wagen spannen en zeker in het begin is dit de verkeerde prioriteit.

Link naar reactie
  • 0

Paul bedankt voor het uitgebreide commentaar. Ik besef me heel goed dat het niet een gemakkelijke operatie is en dat veel 'gelukzoekers' ten onder gaan.. Vandaar dat ik nu vooral nog veel informatie in win en een plan op stel, je stipt daar voor een paar belangrijke punten aan.

 

Reden waarom ik niet een webwinkel in NL ga beginnen is dat het qua kosten niet uit kan om vanuit China pakketjes met 1 of 2 producten naar consumenten in Nederland te sturen. Samenwerking met iemand in Nederland die het via een bestaande winkel/webwinkel zou kunnen verkopen is een optie..

Link naar reactie
  • 0

Dag Ally,

 

Kun je mij aangeven waar je gedachten naar uitgaan wat betreft produkten en mogelijkheden?

Ik zou daar graag met je van gedachten over wisselen , zou je mij een mail kunnen sturen? Ik ben me aan het orienteren wat betreft import maar moet de puntjes nog op de i zien te krijgen.

 

Groet,

Erwin.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.