• 0

inkoop bij particulier zonder bon

Wie kan me de juiste weg op helpen...

 

De volgende situatie:

 

Er is vanaf marktplaats een partij producten gekocht die weer in webshops verkocht zullen worden.

Deze partij is afgeleverd, is contant voor betaald en is geen factuur of kwitantie voor ontvangen.

Hoe moet dit nu in de boekhouding verwerkt worden?

Moeten we zelf een bonnetje maken met x producten met x bedrag aan inkoop waarde en dat gewoon als kosten in boekhouding verwerken?

Of moet hierbij nog met andere zaken rekening gehouden worden.

Gaat om partijen met producten die regelmatig gekocht zullen worden, soms van bedrijven, soms van particulieren (regelmatig mensen die hun bedrijf beeindigd hebben).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke,

Voor toekomst moet dus een inkoop verklaring opgesteld worden waarop gegevens van verkoper staan en die verkoper moet dat ook ondertekennen.

 

Wat nu als verkopende partij geen gegevens wil opgeven of valse gegevens opgeeft (kan je zo aan de deur niet controleren) of niet wil tekennen?

 

En wat met de partijen die nu al gekocht zijn? Kan daar nog wel wat mee op dit moment?

Link naar reactie
  • 0

Je moet aanemelijk maken voor de BD dat de kosten gemaakt zijn. Een faktuur en betaling per bank of ondertekende bon is het meest zekere. Als je dit niet hebt, moet je het op andere wijze aanemelijk maken bijvoorbeeld: fotograveer het gekochte, toon aan dat je op die dag geld van de bank hebt gehaald, houd een goede voorraadadministratie bij waarin je de producten aantoonbaar op voorraad hebt en ook de verkopen moeten hier op aansluiten. Is het allemaal niet te regelen, dan moet je helaas de inkoopkosten strepen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Op zich geen probleem. Het belangrijkste is dat je aan de fiscus aan kunt tonen dat je geld uitgegeven hebt. Maak een standaardverklaring en vul die steeds in. Als de verkoper niet wil tekenen, dan tekent hij niet. Je kunt overwegen om een foto'tje van de partij aan de verklaring te nieten, om maar eens wat te noemen. Dan heb je naast een sluitende boekhouding ook nog eens bewijs dat er in ieder geval íets was.

 

Voor het verleden: heb je de betalingen/goederenontvangsten steeds rechtstreeks in je administratie verwerkt, of heb je eerst op een kladje geschreven wat je gekocht/betaald hebt? Dat laatste moet je ook bewaren. Als je boekhouding sluit, je marges en omzet geen hele rare afwijkingen vertonen en er geen andere bijzonderheden zijn, zal de belastingdienst weinig kunnen met het verleden, zeker niet als je er (nu) alles aan doet om het zo duidelijk mogelijk te maken. Je hebt in je administratie wel duidelijk opgenomen wat je verkocht hebt - dan moet je dat ook ooit ingekocht hebben.

 

edit: twee zielen, een gedachte...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties.

Helemaal duidelijk zo en gaan het zo doen voor deze aankoop en in het vervolg proberen met inkoop verklaringen te werken.

 

Nog een aanverwante vraag:

we verkopen ook op markten.

Tijdens de markt (veelal "rommel" markten of beurzen) houden we op een kladblokje bij welke producten we tegen welke prijs verkopen.

Eind van de dag maken we een complete verkoop factuur in word waarin we alle verkochte producten en verkoop prijzen zetten.

Het ontvangen bedrag nemen we dan als inclusief btw en specificeren het btw bedrag dat we ontvangen hebben dus op de factuur en geven dat zo op bij belastingdienst.

 

Is dat ook goed zo?

 

En is het specificeren van de verkochte producten noodzakelijk? kunnen namelijk ook wel eens beurzen zijn die zo hectisch zijn dat je niet steeds toekomt aan noteren van verkochte producten met prijzen (gewoon achter elkaar de klanten zo snel mogelijk helpen).

Is het dan voldoende om 1 regel met verkopen te hanteren met het totaal bedrag voor alle verkopen?

 

Er wordt dan natuurlijk ook geen voorraad bijgejouden van de producten maar is voor ons zelf ook niet nodig (zijn veel rest partijen en op=op).

Link naar reactie
  • 0

Als ik bij de bloemenkraam een bosje bloemen koop, gaat het niet anders (als er overigens al wat genoteerd wordt). Je nadeel is het imago van de branche, maar daarmee zijn de regels niet strenger. Als je noteert wat je mee neemt naar de beurs en wat je weer mee terugneemt, en het kladblokje met de bedragen bij de administratie bewaard, mag er niets aan de hand zijn (ik neem aan dat je geen 6%-goederen verkoopt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Gaat om 2 grote bakken met glazen dildo's die in voorraad lijst komen te staan.

 

.. schoot ik me daar toch even stevig in de lach! :D

 

Vraag ik me toch af hoe een particulier daar nou weer aan is gekomen...

was voorheen volgens mij een bedrijf waarvan de 2 venoten uit elkaar gegaan zijn en de voorraad gedeeld hebben en apart van elkaar via internet aanbieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.