• 0

Hoe nu verder - geen krediet voor speciaalzaak

Goedeavond iedereen,

 

Ik zal me even voorstellen als Mick86, ben 24 jaar en heb sinds 1 juli 2010 een eigen winkel in de detailhandel.

Ik wil niet te veel persoonlijke gegevens geven, aangezien ieder tegenwoordig kan meelezen en achterhalen.

 

2 jaar geleden heb ik mijn vakopleiding afgerond met het behalen van een diploma, maar ten tijden van de financiële crisis lukte het mij niet om een fulltime baan te vinden. Bij mijn toenmalige bijbaantje bij de supermarkt heb ik ontslag genomen, omdat ik niet meer dan 6 uur per week kreeg en heel veel gezeik.

 

Maar toen begonnen de problemen pas. Ik had geen inkomen (was te overkomen, want mijn man werkt wel), maar kon geen baan vinden, en kreeg geen uitkering, want mijn man verdiende teveel en ik had zelf ontslag genomen.

 

Toen werd er mij gevraagd een winkel over te nemen in mijn vakgebied. Na veel wikken en wegen heb ik besloten dat te doen. Kosten: € 9000,- voor inventaris en voorraad. Per maand af te betalen.

 

Verder had ik maar weinig spaargeld, maar het lukte me tot nu toe redelijk om elke maand rond te komen. Maar nu is het op.

Geen reserves meer, te weinig omzet uit de zaak. Maar er zijn nog heel veel groeimogelijkheden: nieuwe doelgroep (in de huidige richting) trekken, en meer naamsbekendheid creeeren, want dat ontbreek nog. Dus veel mogelijkheden.

 

Ook is de branche waarin ik werkzaam ben steeds kleiner aan het worden, maar de vraag blijft.

 

Al met al zie ik de mogelijkheden wel, maar om verder te kunnen groeien is geld nodig voor nieuwe beter passende voorraad en het creeeren van meer bekendheid.

 

Dus ik dacht, nou dat kunnen we wel lenen van de bank. Nodig: € 5000,- in de vorm van een rekening-courantkrediet.

Daarvan is een deel nodig voor en bankgarantie, een deel voor mijn prive tekorten aan te zuiveren en een deel voor voorraad.

 

Ik heb enorm veel tijd gestoken om een mooi, duidelijk en overtuigend ondernemersplan te schrijven, maar helaas, vandaag zij de bank voor startende ondernemers: NEE!

 

En nu zie ik het even niet meer zitten. Soms denk ik: ik stop met de hele handel en ga een fulltime baan met een volledig inkomen zoeken, maar ik vind dit zo leuk om te doen, en een flink salaris interesseert me niet zoveel, heb maar minimaal €250,- per maand aan inkomen nodig. Daarmee kan ik best nog een paar jaar leven als dat betekend dat ik een mooie zaak kan opbouwen.

 

Wat moet ik doen? BBZ aanvragen? Uitkering aanvragen? Rekening bij huidige bank opzeggen? Andere bank zoeken (wat zeker geen nut heeft)?

 

Echt kom op wat is nu € 5000,- voor een bank? Volgend jaar is die € 9000,- afbetaald...

 

Heb dus nu even een dipje, maar ik weet dat alles goed komt, op welke manier dan ook.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mick86,

 

Als je vertrouwen hebt in je business en vertrouwen hebt in je ondernemerkwaliteiten vindt je vast een manier om die € 5000,- bij elkaar te krijgen. Denk aan vrienden, kennissen en familie. Overtuig mensen van je kwaliteiten dan lukt het vast.

 

De beste tip: geef de moed niet op, maar maakt mensen bewust van de problemen, dan staat er vast iemand op die je wilt en kan helpen.

Probeer toch verschillende banken, niet geschoten is altijd mis

 

Succes.

 

TR6

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mick86,

 

Je vraagt de bank 5000,00 als lening, waarbij je in principe weinig gebruikt om te investeren.

Een gedeelte privé schuld aflossen verbetert je omzetten niet, een bankgarantie dekt een risico af als het mis gaat, voorraad geeft een risico op incourante voorraad, dus waardevermindering.

De bank kijkt in principe alleen of je de lening kan terugbetalen of er iets voor koopt wat nog geld op kan leveren als je de lening niet kan aflossen (activa).

Waarschijnlijk heb je momenteel te weinig eigen vermogen in je bedrijf om een lening te dekken, en te weinig garanties dat je ook daadwerkelijk meer omzet kan behalen met het ondernemingsplan (toetsbaar).

Als je 5000,00 wilt lenen bij de bank, dan zul je hier tegenover hogere omzetten moeten maken om dit te financieren, omdat je bedrijf dit zelf moet kunnen opbrengen, mocht je man zijn baan verliezen..

 

Misschien dat je met micro-krediet wat verder komt, geef in ieder geval in je ondernemingsplan aan dat je investeert voor het geleend bedrag en in je liquiditeitsprognose je privéschulden aflost door de verhoogde omzet.

 

Groetjes,

Adlasko / Roland

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.