Jump to content

Mick86

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    kvk hallo!
  1. Beste forumlezers, Omdat ik al tijden loop te twijfelen, wil ik via deze weg graag jullie advies, tips, ideeen en meningen pijlen over het volgende probleem wat ik heb: Ik heb al een tijdje een stoffen/breiwinkel en steeds vaker (vandaag zelfs 2x op 1 dag) krijg ik de vraag: "geef je ook brei/haak/naailes?" (die vraag is geheel terecht want er zijn bijna nergens workshops te volgen in onze gemeente) Mijn antwoord is dan: "dat wil ik heel graag maar weet nog niet hoe of wat" En dat komt door het volgende. Om genoeg omzet te behalen doe naast de verkoop van producten ook kledingreparaties. Dit echt niet het leukste werk om te doen, maar het is goede opvulling van mijn tijd en het brengt geld in het laatje. Maar liever nog zou ik hiermee stoppen en er iets anders voor in de plaats doen. Bijvoorbeeld breilessen geven. Waarom doe ik dat dan nog niet? Het zit zo: ik ben een eenmanszaak en op het moment dat ik les geef, wil ik niet steeds de les onderbreken door klanten die met kledingreparaties komen en hiervoor ook nog iets moeten laten afspelden bijv. Een kopende klant is natuurlijk leuk voor mij, maar een storende factor voor degene die les krijgen. Daarom heb ik al zitten denken om de lessen bijv s avonds te doen. Komen er in ieder geval geen klanten aan de deur. Maar ik heb naast mijn zaak ook nog een prive (1 avond in de week is heus niet erg) en daarbij zijn er altijd mensen die liever overdag de workshops doen. Daarom heb ik zitten denken om de winkel smorgens gesloten te houden voor workshops maar de meeste mensen trekken zich niks aan van afwijkende openingstijden en ik kan deze klanten ook moeilijk buiten laten staan. Ook kan ik de winkel niet "afsluiten" zodat ze niet naar binnen kunnen kijken en ik heb ok niemand die voor mij het stukje verkoop zou kunnrn overnemen.... What to do? Toch maar smorgens de winkel dicht, met een uitleg op de deur en de vraag om smiddags terug te komen? Ik hoor graag jullie ervaringen, ideeen, tips, adviezen etc. Hartelijk dank alvast
  2. Vorig jaar heb ik voor mijn bedrijf een weegschaal aangeschaft voor mijn bedrijf. Echter is deze nu defect gegaan, maar gelukkig heb ik 5 jaar garantie. Maar nu ik deze wilde omruilen bij de Blokker werd er wel verwacht dat ik de originele bon inleverde (deze dienen zij met het product terug te sturen) en dus ben ik het origineel kwijt. Mag ik een kopie van deze bon met de nieuwe vervangende bon in mijn administratie doen? Hoe kan ik het anders oplossen? Alvast bedankt
  3. Het weer eens zover. Ik kan niet slapen, mede doordat ik iets niet snap en er ook geen antwoord op kan vinden. Dit is het geval: Ik ben sinds 2 jaar ondernemer, mijn kosten bestaan grotendeels uit de huur (vrij van btw), de aflossing van de geldlening (vrij van btw) en inkoop uit het buitenland (frankrijk). Mijn inkomsten bestaan uit: diensten met een 6% btw tarief en verkoop met 19% btw tarief van hetgeen ik uit het buitenland importeer. En elk kwartaal moet ik flink btw betalen. Hoe ik het voor me zie is op de volgende manier: Ik ontvang veel btw voor de producten die ik verkoop van het buitenland afkomstig. Maar heb amper aftrekposten, omdat de huur en aflossing zonder btw zijn (waardoor ik minder aan huur en aflossing) Bij het invullen van mijn administratie zie ik ook dat het bedrag dat ik aan verschuldige btw moet betalen gelijk is zowel voor als na het invoeren van de facturen uit het buitenland. Per saldo maakt dat geen verschil, maar klopt dat wel? Want dat zou toch betekenen dat importeren uit het buitenland heel stom zou zijn?? Dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn. Ik heb de situatie misschien wel heel zwart-wit geschetst, maar wie kan mij in jip en janneke taal uitleg geven? Alvast bedankt!
  4. Vandaag de terugkoppeling gehad van de Belastingdienst. Het was gewoon een steekproef en er was geen aanleiding voor de controle! Ik wilde de man thee aanbieden, maar hij wilde het kort houden. Voorzover wat hij gezien heeft, is alles in orde. Geen directe op- of aanmerkingen. Ik krijg nog een rapportje opgestuurd, en binnen 5 minuten was de beste man alweer vertrokken. Ook mijn administratie had hij weer keurig mee terug genomen. Ik wel even duidelijk maken dat ik een kleine ondernemer ben, wat onder de KOR valt, en er dus geen spectaculair spannende dingen binnen het bedrijf gebeuren. Ben een ZZP'er, met lage omzetcijfers......hier valt niet veel uit te ontdekken. Al met al, drukte om niks.
  5. Nou tot nog toe viel alles reuze mee..... Ten eerste bedankt voor de geruststellingen. Mijn zus heeft ook wel eens een controle gehad, en die zij ook al dat het meeviel. De controle was gewoon een steekproef, en er was geen directe aanleiding voor. De beste man was heel vriendelijk, we hebben het even gehad over hoe het bedrijf begonnen is, en hoe ik mijn administratie heb opgezet. Wat algemene zaken. Hij heeft de papieren van 2010 meegenomen, en komt over 2 weken weer terug, met op- en/of aanmerkingen. Als er dingen missen of onduidelijk zijn, dan mailt hij mij. Al met al viel het reuze mee, en was hij binnen 20minuten weer weg. Ik houd jullie op de hoogte als hij over 2 weken weer terugkomt.
  6. Alvast bedankt voor je reactie. De boekhouder heeft alle stukken, ik heb uitstel gekregen, en waarom hij nog niet klaar is? Hij had meer tijd nodig. Ik betaal pas als hij iets gedaan heeft. De kwartaal aangiftes heb steeds zelf gedaan. En aan het eind van het jaar bleek dat ik gebruik kon maken van de KOR regeling. Ik ben iig blij om te horen dat het geen boemannen zijn. Al denk ik dat vaak wel.....
  7. Beste lezer, Begin januari kreeg ik een brief van de BD dat ze mij graag zouden bezoeken om een controle uit te voeren. Ik schrok.... Juni 2010 ben ik mijn winkel begonnen, en vlak hiervoor (na inschrijving KvK) kwam de BD al eens langs om een praatje te maken. Dit stelde niet veel voor en was wel prettig om vragen te stellen, en te weten wat je zou moeten doen. Echter werkt de praktijk anders. Veel inkomsten zijn er (nog) niet, en dus moet elk dubbeltje omgedraaid worden. De boekhouding hield ik zo goed mogelijk bij in een zelfgemaakt excelbestand. Toen het eenmaal zo ver was dat er toch een jaaraangifte gedaan moest worden (bijna een jaar later), heb ik een boekhouder gezocht en gevonden. Echter is hij nog steeds bezig met de aangifte over 2010.... Hier ligt dan ook het probleem. Mijn administratiecis niet geheel op orde. Alle bonnen zijn wel aanwezig, maar niet alles is nog juist verwerkt, omdat ik niet weet hoe, en ik een boekhouder eigenlijk niet kan betalen. Dus toen ik de brief van de BD ontving heb ik ook direct gebeld om de controle te verzetten. Was geen probleem, en omdat ik er vanuit ging dat mijn boekhouder eind januari 2010 klaar zou hebben, heb ik afspraak verzet voor aanstaande maandag. Echter mijn boekhouder is nog niet klaar..... Wat raden jullie mij aan? DB nog eens bellen en zeggen dat de boekhouder nog bezig is. Of toch laten komen, alles wat ik zelf heb gedaan laten zien, en hem overtuigen dat ik de beste intentie heb, maar financieel niet de luxe heb voor een boekhouder. De BD zei trouwens aan de telefoon dat de controle geen specifieke aanleiding had, maar dat ik er at random ben uitgekozen voor een bezoekje. Moet ik me druk maken? Of begrijpen ze de startende ondernemer die graag geholpen wil worden......? Wie heeft het antwoord zodat ik weer rustig kan slapen? Ps het geen miljoenen business, per maand komt er max €2000 binnen en gaat er ook weer uit.... [titel aangepast - mod]
  8. Op het moment ben ik nog steeds heel hard bezig met het ondernemingsplan, maar beschrijf je daarin de situatie van nu of in de toekomst? Het is natuurlijk een beetje van beide, maar neem nu de doelgroep. Omschrijf je hoe de doelgroep nu is, of welke doelgroep je in de toekomst hoopt te hebben. Ik wil namelijk van richting veranderen met de winkel, maar loop steeds vast over wat ik nu moet beschrijven. Nu of de toekomst.... Zo ook de product en prijs beschrijving, het product wat er nu is, wil ik veranderen. Wat zet ik dan in mijn plan? Kan iemand mij helpen?
  9. Ten eerste bedankt voor alle reacties. Ik word dit jaar inderdaad 25 jaar. En met 'jong' bedoel ik je tot 30 jaar (hoewel je daarna ook nog jong bent). Volgens de cijfers van HBD is echt 98% van de ondernemers in mijn sector 30 jaar of ouder. Jullie ideeën van workshops, etsy en hippe toepassingen is ook wat ik voor doel heb. Maar ik kan dit heel leuk in de winkel hebben hangen, maar daarmee weten de jongeren het nog niet. Met marketing idee bedoel ik meer een reclamecampagne. Hoe informeer ik de klanten, hoe bereik ik de jongeren? Adverteren in de plaatselijke krantje is leuk, maar dat leest mijn doelgroep niet. De hitkrant is landelijk, dus daar heb ik ook niks aan. Wat zijn jullie ideeen over hoe ik de jongeren kan bereiken.
  10. Zoals jullie misschien weten heb ik een winkel in een nichegroep: Stoffen- Wol- en Verstelwerk. Veel inwoners van ons Storp ( We zijn een stad, maar door alle futiliteiten zijn we een dorp geworden) kennen mijn winkel niet. Nu zeg ik in de titel suffe markt, daar dat is het natuurlijk helemaal niet!! Maar het heeft een stoffig imago. Daarom wil ik mijn winkel in een nieuw daglicht stellen, echter weet ik niet hoe. Mijn idee is om de jongeren (in de breedste zin) weer aan het handwerken te krijgen. Mijn winkel is modern, ik ben jong (in tegenstelling tot 98% in mijn branche), en ik weet niet hoe ik klanten kan trekken. Wie heeft er ideeen voor een lokale marketingplan??? Het liefst met een klein budget, dus ik dacht in de richting van guerilla. Alvast heel erg bedankt
  11. Goedeavond iedereen, Ik zal me even voorstellen als Mick86, ben 24 jaar en heb sinds 1 juli 2010 een eigen winkel in de detailhandel. Ik wil niet te veel persoonlijke gegevens geven, aangezien ieder tegenwoordig kan meelezen en achterhalen. 2 jaar geleden heb ik mijn vakopleiding afgerond met het behalen van een diploma, maar ten tijden van de financiële crisis lukte het mij niet om een fulltime baan te vinden. Bij mijn toenmalige bijbaantje bij de supermarkt heb ik ontslag genomen, omdat ik niet meer dan 6 uur per week kreeg en heel veel gezeik. Maar toen begonnen de problemen pas. Ik had geen inkomen (was te overkomen, want mijn man werkt wel), maar kon geen baan vinden, en kreeg geen uitkering, want mijn man verdiende teveel en ik had zelf ontslag genomen. Toen werd er mij gevraagd een winkel over te nemen in mijn vakgebied. Na veel wikken en wegen heb ik besloten dat te doen. Kosten: € 9000,- voor inventaris en voorraad. Per maand af te betalen. Verder had ik maar weinig spaargeld, maar het lukte me tot nu toe redelijk om elke maand rond te komen. Maar nu is het op. Geen reserves meer, te weinig omzet uit de zaak. Maar er zijn nog heel veel groeimogelijkheden: nieuwe doelgroep (in de huidige richting) trekken, en meer naamsbekendheid creeeren, want dat ontbreek nog. Dus veel mogelijkheden. Ook is de branche waarin ik werkzaam ben steeds kleiner aan het worden, maar de vraag blijft. Al met al zie ik de mogelijkheden wel, maar om verder te kunnen groeien is geld nodig voor nieuwe beter passende voorraad en het creeeren van meer bekendheid. Dus ik dacht, nou dat kunnen we wel lenen van de bank. Nodig: € 5000,- in de vorm van een rekening-courantkrediet. Daarvan is een deel nodig voor en bankgarantie, een deel voor mijn prive tekorten aan te zuiveren en een deel voor voorraad. Ik heb enorm veel tijd gestoken om een mooi, duidelijk en overtuigend ondernemersplan te schrijven, maar helaas, vandaag zij de bank voor startende ondernemers: NEE! En nu zie ik het even niet meer zitten. Soms denk ik: ik stop met de hele handel en ga een fulltime baan met een volledig inkomen zoeken, maar ik vind dit zo leuk om te doen, en een flink salaris interesseert me niet zoveel, heb maar minimaal €250,- per maand aan inkomen nodig. Daarmee kan ik best nog een paar jaar leven als dat betekend dat ik een mooie zaak kan opbouwen. Wat moet ik doen? BBZ aanvragen? Uitkering aanvragen? Rekening bij huidige bank opzeggen? Andere bank zoeken (wat zeker geen nut heeft)? Echt kom op wat is nu € 5000,- voor een bank? Volgend jaar is die € 9000,- afbetaald... Heb dus nu even een dipje, maar ik weet dat alles goed komt, op welke manier dan ook.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept