• 0

Database applicatie met Google Docs

Hallo Wizzkids,

 

Ik ben al langere tijd op zoek naar een database applicatie (web-based of local) die gebruik kan maken van Google Spreadsheets (hosted in de cloud) als tabellen. Het zou mooi zijn als de learning curve niet al te stijl is. Ik kan uit de voeten met MS Access, maar het mag ook iets eenvoudiger.

 

Ik heb iets gevonden over Python en Gdata, maar daar begrijp ik niks van.

 

Iemand suggesties?

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe live wil je de data hebben? Je kunt een spreadsheet als webpagina publiceren die je vervolgens kunt linken (in ieder geval in Excel, Access heb ik niet bij de hand) De wijzigingen in Google zie je gelijk in de webpagina terug. In Excel moet je handmatig de data verversen al kun je ergens instellen dat dat automatisch gebeurt bij het openen van de sheet.

 

Excel is sowieso weer te koppelen aan Access mocht Access niet rechtstreeks met webpagina's overweg kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, lukt niet echt. Niet in excell (kan niet inloggen) en niet in access (vraagt om xml bestanden). Google Spreadsheets publiceert helaas niet in XML. Volgens mij doen ze het expres :-(

 

Google Forms werken heel goed voor het verzamelen van gegevens, maar de output met Google Spreadsheets zuigt. Ik zou de resultaten graag verwerken met een eenvoudige applicatie. Is er geen API voor Chrome?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Er zijn volgens mij twee bruikbare oplossingen.

[*]Download de google spread als Excel en importeer die Excel in access

[*]Download de google spread sheet als CSV file, laad die in excel en lees dit in in access

 

De download as optie zit in google spreadsheet onder File -> Download as..

 

Ik kan geen mogelijkheden om een "live" link aan te leggen tussen google spreadsheet, maar sluit niet uit dat het mogelijk is.

 

 

 

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank je Wouter,

 

De importfunctie heb ik gebruikt. Werkt prima, maar het is erg omslachtig om steeds spreadsheets te exporteren, importeren en te koppelen. Je wil de informatie graag on-line laten, zodat die door meerdere personen bewerkt kan worden.

 

WillemJ heeft ooit een mooie OBDC koppeling gemaakt naar on-line tabellen voor een Access database. Werkte prima. Nu wil ik dat graag doen met met Access naar Google Spreadsheets, maar dat wil niet lukken. Ik kan met niet voorstellen dat het niet kan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Geen idee hoe je dat moet oplossen. Het enige wat ik kan vinden is http://code.google.com/intl/nl-NL/securedataconnector/docs/1.3/overview.html, maar volgens mij voldoet dit niet aan het criterium eenvoud :).

 

Heb je al eens gekeken naar http://www.zoho.com/creator/ kan je leuke dingen mee doen. En nog steeds gratis voor enkele users. Geheel webbased. Alleen geen spreadsheets (wel als export/import).

 

 

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank Je Wouter,

 

Dat ZOHO duikt vaker op. Ik duik er eens in.

 

Google heeft iets gestart, dat ze fusion tables noemen, maar daar wordt volgens mij niks meer meer gedaan. Het zou wel iets kunnen zijn als het verder ontwikkeld wordt.

 

Als iemand nog een idee heeft (bij voorkeur directe koppeling MS Access met GDocs tabellen) hoor ik het graag.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Google Spreadsheets publiceert helaas niet in XML. Volgens mij doen ze het expres :-(

 

Juist wel in XML! Beetje knutselen en snuffelen in de Google Api docs en het werkt ;D Wat je doet:

 

Open de sheet die je wilt hebben en klik bovenaan op de toegangsrechten (uk versie 'private to me only')

Verander de toegang in 'Anyone who has the link can view' en kopieer de link. Deze ziet er zo uit:

 

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=____hele_lange_code_____&hl=en&authkey=CLLDoccK

 

De hele lange code heb je nodig in de url voor in Access. Hij staat dus achter key= en stop bij het eerste &-teken.

 

De code vul je vervolgens in in deze url:

 

https://spreadsheets.google.com/feeds/list/____hele_lange_code_____/1/public/values

 

Deze url geeft een XML bestand met je data (en een hoop extra rommel) Deze url geeft je overigens één tabblad; de eerste. Wil je andere tabbladen dan verander je de /1/ in /2/ etc. (eerste is trouwens niet nummer nul zoals ik, als techneut, zou verwachten ;) )

 

De data is alleen toegangkelijk via de hele lange code dus zolang je die geheim houdt is dit wel aardig veilig.

 

edit: cells vervangen door list in url. Iets handiger formaat voor Access. En ook 'basic' veranderd in 'values' anders krijg je formules.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb toch nog even hulp nodig.

 

Ik heb de instructies van Willem gevolgd, maar ik krijg de tabel niet gekoppeld in Access. Die blijft zeuren dat het geen XML is.

 

Ik gebruik office professional 2010 op 64 bits Win7 Ultimate (kan als docent goedkoop MS meuk krijgen)

 

Nog een beetje hulp voor deze kneus?

Access_fout.thumb.PNG.81b57cdfb9712bc1f6a6cecb4f7ca546.PNG

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat is de text import, je moet de xml import functie hebben (staat onder het label 'tekstbestand' waar je op geklikt hebt) Maar die heeft weer geen link optie. Dus moet je iedere keer handmatig de tabel updaten. Iets handiger dan importeren en exporteren maar nog steeds niet optimaal.

 

Sowieso is die xml import niet super. Data formaat leent zich niet echt voor SQL gebruik. Je kunt het transformeren bij de import maar dan alleen weer via xslt. En daar word je als normaal persoon niet gelukkig van.

 

Ben bang dat ik dus iets te vroeg gejuigd heb en dit hem niet gaat worden.

 

Wel een leuke uitdaging dus ga morgen nog wel even een verloren uurtje knutselen. Heb wat leuke dingen in vba gezien :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ow, you lost me already ;)

 

Ik begrijp dat ik even moet wachten.

 

Ik heb overigens de koppelfunctie gebruikt onder "meer" en gekozen voor de HTML functie.

 

Je kan Google Speadsheets in diverse formats publiceren, waaronder: HTML, CSV, Atom, XLS etc. maar niet in XML.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.