• 0

Cloud computing..

Net een interessant artikel gelezen over de voordelen van cloud computing voor het MKB. Geen zorgen meer over updates, upgrades etcetc.

Dat lijkt aantrekkelijk, maar wat mij beangstigd is dat ik geen idee heb waar mijn (toch waardevolle) gegevens in bijvoorbeeld

de Google of Microsoft cloud blijven.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een Nederlandse cloud aanbieder die mij op zijn minst regelmatig een backup stuurt van mijn spullen om op mijn eigen computer op te slaan.

 

Hoe denken jullie hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@AndreV,

 

Even een korte reactie.

 

De prijsverhouding (y=10x) is een fictieve en natuurlijk zijn inkoopprijzen van hardware een bepalende factor.

 

In dit opzicht heeft het er alle schijn van dat onze inkoopprijzen lager zijn dan die van jouw bedrijf.

 

Dat even terzijde.

 

De cloud zal ongetwijfeld veel toekomst hebben, dat kan ik zonder meer onderschrijven.

 

Dat heeft echter te maken met ontwikkelingen als Hyper-V (windows) en KVM met name (Linux).

 

Daarmee is de reden van een toekomst voor de " cloud" vooral te vinden in de Private Cloud (en niet de Hosted Cloud).

 

En met de Private Cloud bestaat er alleen de verbetering van het gebruik van bestaande server netwerken.

 

Dat is natuurlijk een prima ontwikkeling, gezien de reductie in " wasted resources" .

 

Echter, de Hosted Cloud is een gevaar an sich.

 

In principe stip je de veiligheid van Hosted Cloud diensten aan, maar daarvan is geen sprake, zoals herhaaldelijk is gebleken en ook recentelijk is er een blamage van bekende providers, waarbij data tijdelijk kwijt was.

 

Veiligheid is wat mij betreft nimmer een discussiepunt, aangezien de zekerheid over verlies van data in Hosted Cloud diensten net zo min gegarandeerd is als in bestaande server netwerken en/of Private Clouds.

 

Daarentegen is het WEL belangrijk dat mensen moeten beseffen dat privacy niet gegarandeerd is (zie Google).

 

Bovendien is het WEL belangrijk dat het common practice is dat de data die men op een Hosted Cloud zet, veelal geblokkeerd zal worden (en soms gedelete) indien er niet tijdig aan betalingsverplichtingen wordt voldaan.

 

De blokkade of verwijdering van data, waarvan het eigendom nimmer aan de Hosted Cloud provider kan toekomen, is een grove schending van diverse wetten.

 

En zie daar maar eens wat aan te doen als je een kleinere ondernemer bent en tegen veelal grote buitenlandse providers moet gaan procederen (dat gebeurt dus niet).

 

Dat is een relevante factor die men meestal niet laten meewegen indien men besluit tot het afnemen van Hosted Cloud diensten.

 

Geheel ten onrechte, als je het mij vraagt.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

In dit opzicht heeft het er alle schijn van dat onze inkoopprijzen lager zijn dan die van jouw bedrijf.

 

Waar komt die opmerking vandaan en waar baseer je dat op? Ik geef het een zeer kleine kans dat dat klopt. Wij kopen servers in, in batches van 150-500 stuks.

 

Dat heeft echter te maken met ontwikkelingen als Hyper-V (windows) en KVM met name (Linux).

 

Dat klopt helemaal.

 

Daarmee is de reden van een toekomst voor de " cloud" vooral te vinden in de Private Cloud (en niet de Hosted Cloud).

 

Private cloud, public cloud, hosted cloud, enzovoorts zijn termen waarvan iedereen een verschillende definitie heeft. De term hosted cloud is in ieder geval nogal dubbelzinnig, want een cloud is altijd hosted.

 

Normaliter wordt met private cloud bedoeld dat de klant volledig eigen hardware tot zijn beschikking krijgt. Dat is enkel rendabel wanneer je een groot aantal resources nodig hebt - hetgeen voor de gemiddelde afnemer niet van toepassing is.

 

Daarentegen is het WEL belangrijk dat mensen moeten beseffen dat privacy niet gegarandeerd is (zie Google).

 

Dat is evenmin het geval met dedicated servers, colocatie, etc. Dat heeft niets te maken met cloud hosting.

 

Bovendien is het WEL belangrijk dat het common practice is dat de data die men op een Hosted Cloud zet, veelal geblokkeerd zal worden (en soms gedelete) indien er niet tijdig aan betalingsverplichtingen wordt voldaan.

 

Idem - dit heeft niets te maken met cloud hosting. Buiten dat zal een provider nagenoeg nooit data verwijderen, want dan heb je als provider een juridisch probleem.

 

En zie daar maar eens wat aan te doen als je een kleinere ondernemer bent en tegen veelal grote buitenlandse providers moet gaan procederen (dat gebeurt dus niet).

 

Dan zet je je data bij een Nederlandse cloud provider neer, die zijn er ook genoeg.

Link naar reactie
  • 0

@DutchFood

 

Je ziet de term Cloud levert sterk uiteen lopende meningen.

 

Er zijn voordelen in Schaal t.o.v. een MKB partij waardoor er financiele voordelen mogelijk zijn.

Er zijn nadelen omdat je als kleine partij je bedrijfsvoering koppelt aan een mogelijk zeer grote partij.

 

Voor de rest lijkt het erop dat wij inhoudelijk niet veel meer aan de vraag toevoegen omdat we nu uitsluitende in inhoudelijke aspecten / onderbouwingen zitten te discussieren.

 

 

Cheers,

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.