• 0

Uitkopen, liquideren BV of anders ???

Beste HL'ers,

 

De afgelopen weken heb ik nogal wat posts gelezen in de hoop wijzer te worden en wellicht antwoorden te vinden .Deels is dit gelukt, wat een geweldig forum !

Ik heb echter toch nog advies nodig want ik ben startende ondernemer en krijg meteen moeilijke materie voor mijn kiezen. Dit kan ik niet alleen "oplossen" omdat ik onvoldoende kennis heb van evt risico's dus hierbij mijn verhaal.

 

Ik heb vorig jaar september met compagnon ( hierna te noemen D.) een werkmij opgericht ( beiden 50% aandelen en beiden directeur) daarboven 2 holding BV's. Voor de uiteindelijke oprichting al 9 maanden bezig geweest met Businessplan, financieel plan, marketing, contracten aangaan met businesspartners enzovoorts. Alles helemaal top en 100% inzet! Samen bepaald hoeveel geld er nodig was om een gezonde start te kunnen realiseren maar "dom dom" geen ondertekende afspraak. Ik heb privé 10K geinvesteerd voor o.a. aandelenkapitaal en 2 x 12,5k extern geleend op mijn holding voor rest investering. Kortom 35k pp was benodigd. D werkte op bepaald moment beetje "tegen", wilde de startdatum continu uitstellen, wilde regelmatig geen uitgaven aan marketing doen etc. Ik kreeg er een vervelend gevoel bij. Ons bedrijf is uiteindelijk begin dit jaar toch officieel start gegaan en reeds in maart heeft D aangegeven eruit te willen stappen omdat hij eigenlijk geen tijd meer had en het geld dat hij gereserveerd had staan om te investeren was ook foetsie!! Zit (denk ik) in zijn volledig verbouwde vrijstaande huis waarin vrouwlief allerhande hoge eisen had... Van mijn 25k geleend geld is nog 20k over, dat heb ik bij het ontstaan van mijn nare gevoel meteen teruggestort in mijn holding.

Nu wilde D wel uitgekocht worden maar ik vond het bedrag 3,0k in een keer betalen of 9,0k gespreid betalen veel te hoog. Het bedrijf heeft tenslotte alleen nog maar aanloopverliezen. (omzet van slechts 3.5k ipv 15k omdat hij steeds dwarszit) Mijn tegenbod vond D te laag. De stekker zal eruit moeten want met alleen "mijn" investeringsgelden is het al moeilijk genoeg om het levensbaar te maken, laat staan als ik D nog uit moet kopen. Als we het bedrijf tot einde jaar laten bestaan en onze maandelijkse incasso's doen kunnen we straks liquideren omdat dan alles vereffend kan worden. Ik betaal beide investeerders het restant nu terug ( geen rentelast meer ) en dan blijft hun verlies ook beperkt tot 2,5k p.p.. (Kan ik hiervoor trouwens privé aansprakelijk worden gesteld ?) D was akkoord maar dan wilde hij eruit als bestuurder. Voor mij geen optie omdat ik niet weet of er nog "lijken" in zijn kast zitten. Zijn laatste voorstel is om beide per direkt als bestuurder eruit te stappen, werkzaamheden te staken en dan hebben de schuldeisers pech... Zo simpel is het volgens mij niet ?! Een faillisement aanvragen zou onzin zijn want dat is m.i. niet nodig. Wat is nu wijsheid en welke stappen komen nog op mijn pad ? Wij hebben nooit mgtfee onttrokken uit de werkmij. Het bedrijf kan zich niet ontplooiien en ligt qua sales al sinds Maart stil...zo jammer want het is uniek en kwalitatief ook een hoogwaardig product .

 

Hopelijk voldoende info voor zo ver en ik zie heel erggraag reacties of verdere vragen tegemoet.

 

Groet,

Onzekere en behoorlijk boze Katrien.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Ja fijn verhaal idd...dat ik daar met mijn mensenkennis niet doorheen heb geprikt was me een raadsel maar inmiddels weet ik dat zijn vrouw en zwager hier een groot aandeel in hebben en ons "project" simpelweg niet zagen zitten !! Lekker die invloeden van buitenaf... >:( Beurs heeft 10k gekost en is gewoon weggegooit geld.

 

D heeft 9k in zijn holding gestort en ik ook, die gezamenlijke 18k hebben we doorgestort en daarvan de de werkmij opgericht.

Dat geld hebben we vervolgens gebruikt voor de eerste opstartkosten, drukwerk, website en een beurs ivm genereren naamsbekendheid. Er zit van D nu niets meer in de BV uit eigen vermogen.

 

Groet

Katrien

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste wat centraal zou moeten staan zijn de expected future cashflows, indien het bedrijf zonder D levensvatbaar is, is er geen noodzaak om de boel te liquideren en zou de 3k ineens terug te geven een formaliteit moeten zijn.

 

Indien je een financierder/sparringpartner nodig hebt, kun je mij altijd benaderen via Mod edit: verwijzing naar eigen mailadres verwijderd.

 

 

Gr. Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.