• 0

btw verleggingsregeling diensten buitenland

Hoe zit het nu eigenlijk sinds 1 januari 2010 met de aangifte van de btw van diensten uit het buitenland?

 

Ik lees en hoor verschillende verhalen hierover.

De ene zegt wanneer de prestatie in Nederland plaats vindt je de btw onder 2a moet aangeven en bij 5a moet aftrekken.

De ander zegt dat het niets uitmaakt of de dienst in Nederland of in een ander EU land plaats vindt. Alle btw van geleverde diensten en/of goederen dient aangegeven te worden onder 4b en de aftrek onder 5a op het aangifteformulier.

 

Waarschijnlijk is dit hier eerder ter discussie gebracht, maar toch is het voor mij niet duidelijk op welke plaats op het aangifteformulier dit moet worden ingevuld.

 

Dus breng ik dit onderwerp wederom onder jullie aandacht.

Ik wil namelijk de btw op de juiste manier aan de belastingdienst aangeven.

Ik heb daarom hieronder 4 voorbeelden bedacht en wil van jullie experts weten hoe ik de btw de aangifte moet verantwoorden.

LET OP: Het gaat om diensten en geen goederen.

 

A. geleverde dienst door ander EU-land (plaats is Nederland)

B. geleverde dienst door ander EU-land (plaats is buiten Nederland)

C. geleverde dienst door niet EU-land (plaats is Nederland)

D. geleverde dienst door niet EU-land (plaats is niet EU-land)

 

In alle gevallen wordt door de buitenlandse afnemer geen btw in rekening gebracht.

 

Hoe verantwoord ik de btw op mijn aangifteformulier?

 

Ik hoor graag van jullie wat jullie bevindingen hierover zijn.

 

Iwan

administrateur

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Iwan

 

Hoewel we normaliter geen advies geven aan medewerkers van bedrijven (we zijn er voor de ondernemers zelf) zet ik het even op een rijtje voor je, maar doe er daarna een slot op. Meteen een misverstand uit de weg ruimen: de plaats waar de dienst verricht wordt, is in beginsel niet van belang! Er zijn enkele uitzonderingen die hieronder staan.

 

A. geleverde dienst door ander EU-land (plaats is Nederland)

Als de leverancier van de dienst elders in de EU gevestigd is en de afnemer van de dienst in NL, dan is de dienst belast in NL. De leverancier stuurt een nota met BTW verlegd naar de afnemer. De afnemer geeft dit aan als omzet bij 4b en trekt dit af als voorbelasting bij 5b.

 

B. geleverde dienst door ander EU-land (plaats is buiten Nederland)

Hiervoor geldt hetzelfde. Waar de dienst geleverd wordt, is bij de hoofdregel niet van invloed. Het gaat om de vestigingsplaats van de afnemer van de dienst. Uitzonderingen zijn er mbt onroerend goed, personenvervoer, toegang verlenen tot evenementen, restaurant en catering, verhuur van vervoersmiddelen. In die gevallen geldt het land waar de dienst verricht wordt.

 

C. geleverde dienst door niet EU-land (plaats is Nederland)

Ook hier wordt de BTW verlegd naar de afnemer. Deze geeft de BTW aan bij vraag 4a en trekt dit als voorbelasting af bij vraag 5b.

 

D. geleverde dienst door niet EU-land (plaats is niet EU-land)

Zie C hiervoor met dezelfde uitleg als bij B en ook dezelfde uitzonderingen.

 

 

Enne, bij vraag 5a niets invullen hoor ;)

 

Succes en groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.