• 0

BTW terug te vorderen

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag over de terug te vorderen belasting.

 

Ik heb in het 2e KW tot en met 4e Kwartaal 2010 de Omzet belasting teruggevraagd( 330-510-600).

Ik ben nu bezig mijn administratie in orde te maken maar kom er niet meer uit.

 

Het blijkt dat ik omzetbelasting over het jaar 2010 terug moet betalen van ruim 2300€

Te vorderen OB=€2500

Te betalen OB=€4800

Af te dragen BTW= €2300

 

JournaalPost:

Te betalen OB=€4800

aan Te vorderen OB=€2500

aan Af te dragen BTW= €2300

 

Nou heb ik in het jaar 2010

 

259,- 2e Kwartaal( 71€ is verrekend met motorrijtuigenbelasting) en

510,- 3e Kwartaal via bank terug gekregen van de fiscus

 

Ik wil graag weten hoe ik de BTW moet boeken.

 

Ik heb nu:

 

Te betalen OB=€4800

aan Te vorderen OB=€2500

aan Af te dragen BTW= €2300

 

Bank 769,-

aan terug te vorderen BTW 769,-

 

Terug te vorderen BTW €1440(330+510+600)

aan af te dragen BTW€1440,-

 

Ik zit al een paar dagen met dit probleem. Kan iemand me hiermee helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Draai de journaalposten eens om. balans vorderen is debet, balans betalen is credit

 

Het saldo is af te dragen btw

ontvangsten = bank aan af te dragen btw (beter is om het te verrekenen btw te noemen, minder verwarrend)

betaling is af te dragen btw aan bank

 

Daarvoor heb je boekhouders, 2 linkerhanden gecompenseert door 2 rechter hersenhelften. ;D

 

groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af waarom je BTW teruggevraagd hebt met deze omzet?

De motorrijtuigen hoort niet bij de BTW en kun je ook niet terugvragen. Ik neem aan €330, als gedeelte onterechte teruggekregen BTW.

Voor het 4e kwartaal staat een aanvraag open van €600 . Deze zul je dus ontvangen. Je hebt nu echter een BTW saldo

van € 3140,- Dit komt als schuld (BTW vorig jaar) op de eindbalans (2010)/beginbalans (2011). Per suppletie kun je opgeven de foute aanvraag van 600 + 3140 = 3740 en afdragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt aangegeven (waarom weet ik niet maar dat ligt verder bij jou) en teruggekregen:

 

€ 330, € 510, € 600 is € 1.440. Boekingen bij ontvangst op bank waren:

 

Bank € 1.440

aan Afdracht BTW € 1.440

 

Van die teruggaaf is € 71 verrekend met je MRB (ik neem aan dus zakelijke auto) dus:

 

Afdracht BTW € 71

aan Motorrijtuigenbelasting € 71

 

Volgens je administratie moet je € 2.300 afdragen.

 

Suppletie indienen van € 3.740. Bij betaling boek je daarmee de afdracht en de te vorderen / te betalen btw glad.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook een poging wagen ;)

 

In eerste instantie heb je over het jaar geboekt:

 

15.. BTW Voorheffing € 2500

@ 15.. BTW op omzet € 4800

 

Hierdoor is je saldo BTW dus € 2.300 te betalen.

 

Je hebt aangegeven en teruggekregen € 1.369 (ik neem aan dat het 1e kwartaal nul was?)

 

de journaalpost wordt dan:

 

11.. Bank 1.369

4.... Motorrijtuigenbelasting 71 (prive als de auto niet zakelijk is)

@ 15.. BTW saldo (noem ik zo voor het gemak) 1.440

 

Als je nu de BTW boeking zou overboeken naar het saldo krijg je:

 

15.. BTW op omzet 4800

@ 15.. BTW voorheffing 2500

@ 15.. BTW te betalen 2300

 

 

De twee BTW rekeningen staan op nul en de rekening BTW saldo staat op 3740 (1440 + 2300) dit is het saldo wat je nog aan de belastingdienst moet terugbetalen.

 

Je moet nu een suppletie indienen van € 2300,- bij het overzicht van de terugontvangsten vermeld je de teruggaven en doe je dus een verzoek om in totaal 3740 te mogen terugbetalen.

 

@Kau, volgens mij boek je kosten van motorrijtuigenbelasting op debet

 

succes

erik

Link naar reactie
  • 0

@ Erik Boom: Voor mij is je poging geslaagd.

Ik ontdekte dat ik in mijn antwoord met een verkeerde veronderstelling zat. Met jouw uitleg ben ik ook weer wat wijzer geworden. Ik begrijp nu dat de fiscus de MRB in rekening heeft gebracht op een BTW teruggave. Ik wist niet dat de BTW-instantie van de belastingdienst dit kan doen betreffende de MRB-instantie. Blijkbaar doen ze dat wanneer deze MRB niet (optijd) betaald is. Is wel slim. Zodoende behoeven ze alleen de BTW aangiftes te gaan controleren en niet meer achter de MRB te gaan. Levert de extra administratieve handelingen op voor de betreffende ondernemer of zijn bkhdr.

 

[off topic] Ik kan nu ook begrijpen dat er geopperd wordt om de Nederlandse belastingdienst in Griekenland maar in te zetten. Als de MRB al niet (op tijd) betaald wordt en er in plaats van belasting-af-te-dragen deze teruggevraagd wordt, en dat ergens anders in Europa het ook niet zo nauw genomen wordt met belasting betalen, dan voel ik me als ondernemer zelf steeds braver worden.

[/off topic]

 

Maar misschien heeft TS op de BTW formulieren per abuis de belasting van de verkoop (Omzet) verwisseld met de die van de voorbelasting.

Wie weet “lezen ” we dat nog eens.

 

Een ander punt is dat Kau en jij het 4e kwartaal als teruggave per bank op 2010 zetten. Het saldo Bank zal dan niet kloppen met het bankafschrift. Is het een formele verplichting zo de BTW van het 4e kwartaal op de balans van 2010 te hebben? In feite zit dit in het saldo. Het saldo wordt dan verrekend met de afdracht/ontvangst van het 4e kwartaal en eventueel de suppletie in 2011. Zo doe ik het. Goed of fout?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.