• 0

Waarom geld lenen van BV?

Beste allen,

 

Ik lees in diverse topics dat het interessant is om als aandeelhouder vanuit je BV geld te lenen aan jezelf voor bv. een verbouwing. Het mooie is dat de lening rente aftrekbaar is (IB) en de BV de genoten rente weer als dividend kan uitkeren. Hierdoor is de lening zeer voordelig t.o.v. lenen bij een bank. (Ik heb berekend dat als je in de 42% IB schijf zit en ca. 5% belasting betaald dat je dan in feite tegen ongeveer 0% leent).

 

Uiteindelijk moet je het geld wel terugbetalen. Er wordt aangegeven dat de BV. dan het leenbedrag bijvoorbeeld als 'superdividend' kan uitkeren. Hiermee kan je in 1 keer de schuld aflossen.

 

Uiteindelijk betaal je dan dus nog steeds ca. 40% belasting over het geleende geld. Waarom zou je dan uberhaupt een lening constructie starten en niet al in eerste instantie het leenbedrag als 'superdivididend' uitkeren?

 

Ik heb het gevoel dat ik iets simpels vergeet....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het direct als dividend uitkeert, heb je minder cash te besteden, omdat er direct 25% (nou ja, 15% direct als dividendbelasting en daarna nog eens 10% als inkomstenbelasting) naar de fiscus gaat. Bij lenen schuif je dat voor je uit en heb je dus een liquiditeitsvoordeel.

 

Maar het is wel belangrijk om alle voorwaarden goed op een rij te hebben en dan te beoordelen of het mogelijk is en te berekenen of het voordeel op kan leveren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Maar het is wel belangrijk om alle voorwaarden goed op een rij te hebben en dan te beoordelen of het mogelijk is en te berekenen of het voordeel op kan leveren.

 

Je bedoelt voordeel t.o.v. lenen bij een bank? Qua kosten zal dat bijna toch altijd wel voordeel opleveren?

 

Ik lees als mogelijke nadelen:

*Je hebt er prive een schuld bij

*De liquiditeit van de BV gaat omlaag en er ontstaat een grotere crediteuren post welke problemen kan opleveren wanneer de BV geld wil lenen.

*Als de BV failliet gaat kan de curator het een en ander op eisen

 

Vergeet ik nog iets?

 

Link naar reactie
  • 0

Of je nu bij een bank leent of van je BV, privé heb je in beide gevallen een schuld.

 

Liquiditeit van de BV gaat inderdaad omlaag. Het is daarom alleen raadzaam een lening bij de BV aan te gaan als de BV overtollige liquiditeit heeft die elders minder (rente) opbrengt.

 

Of het bedrag bij jou direct opeisbaar wordt wanneer de BV failliet gaat is maar de vraag, daar weten anderen hier ongetwijfeld meer van.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.