• 0

Doorbetaling uitzendkracht bij ongeval

Hallo Higherlevel leden,

 

Ik heb mijn netwerken gelegd en een klein kandidaten groep bij elkaar die ik per direct kan uitzenden, dus ik kan een klein uitzendonderneming van uit thuis kantoor starten. Alleen ik was even stil gestaan bij oplopen van ongeval van mijn uitzendkracht.

 

Ik wil met NBBU Cao gaan werken, ik heb het goed door gelezen en ik kom er niet over uit hoe het nou met een ongeval zit. Zo ver ik weet hoort het bedrijf die mijn kandidaat gaat inlenen een veilig werk plek hebben om eventuele ongevallen te voorkomen. Maar een ongeval kan je nooit inschatten. Stel ik zend mijn kandidaat voor 2 weken in FASE A naar een hoveniersbedrijf, hij glijd uit, valt op z'n rug en kan een tijdje niet meer werken. Wat is hier de regelgeving van? Ben ik verplicht om die 2 weken of de rest van zijn ziekte door te betalen, of val dat onder de UWV? Of nog erger, hij loopt een ongeval op wat hem arbeidsongeschikt maakt.

 

Kan iemand mij even een goed uitleg hier over geven?

 

Bij voorbaat dank,

 

Yalcin Kocak

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Yalcin,

 

Ik ga even heel concreet op een aantal punten in die jij noemt, maar als ik jouw bericht zo lees dan ben ik bang dat er nog heel wat werk voor jou klaar ligt. Bij een uitzendonderneming opstarten komt heel wat meer kijken dan een netwerk van inleners aanleggen en kandidaten voorstellen. Ik ga hier niet uitgebreid op in, dat valt buiten de reikwijdte van een forum en hoort echt thuis bij een specifieke adviseur, maar om een paar punten te noemen:

 

- g-rekeneing;

- NEN 4400-1;

- functie RIE;

- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering;

- en zo kan ik nog wel even doorgaan...

 

Maar nu even terug naar jouw concrete bericht:

 

Jij schrijft dat je met de NBBU-CAO wilt gaan werken. Deze CAO mag je alleen toepassen indien je ook aangesloten bent bij de NBBU. Ik vermoed dat dit nog niet het geval is, zodat je (op dit moment) terugvalt in het normale wettelijke regime (BW). Immers, de ABU-CAO is op dit moment moment niet algemeen verbindend (expireerde op 27 maart 2011).

 

Nu geef je in je voorbeeld aan dat je mensen uitzendt in FASE A. Fase A is een term uit de ABU-CAO, als je daadwerkelijke uit zou zenden d.m.v. de NBBU-CAO zou je spreken over FASE 1. Volgens mij heb je de wet- en regelgeving niet helemaal scherp voor ogen. Laat je hier alsjeblieft goed in adviseren...

 

Nu zend je de bovengenoemde kandidaat uit voor een periode van twee weken en het bovengenoemde ongeval vindt plaats. Als het uitzendbeding van toepassing is geldt de vangnetregeling van het UWV, deze neemt dus de begeleiding en uitbetaling van deze zieke werknemer voor zijn rekening. Op dit moment, zonder algemeen verbindend verklaarde CAO, is daarmee voor jou de kous af. Immers, als je het handig speelt, is arbeidsongeschiktheid een reden om de arbeidsovereenkomst met jouw als uitzender en de inleenovereenkomst tussen jou en de inlener te beëindigen. Dus bij arbeidsongeschiktheid in de periode waarin het uitzendbeding geldt wijkt wat betreft de loondoorbetalingsverplichting de wet- en regelgeving voor een uitzendorganisatie aanzienlijk af van een normale werkgever. Wederom: laat je hierin goed adviseren, als je hier niet in thuis bent is het een woud van regels.

 

Waar je het niet over hebt gehad is de aansprakelijkheid. Nu is uitglijden een lastig voorbeeld, maar stel nu dat jouw uitzendkracht werkt met een trilmachine en daar gebeurt iets mee waardoor de werknemer arbeidsongeschikt wordt. Nu is doorbetaling van het loon niet zo'n probleem (immers vangnet), maar er zijn meer factoren die spelen, zoals smartengeld bij (al dan niet) blijvend letsel.

De werknemer heeft nu de keuze wie hij hiervoor aansprakelijk gaat stellen: de feitelijke werkgever (het hoveniersbedrijf) of de formele werkgever (jij dus). HIer heb je dus de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Er ligt jurisprudentie waar het uitzendbureau moet betalen voor de geleden schade, terwijl zij natuurlijk helemaal niet ter plaatse aanwezig zijn om de boel te controleren. De verzekeraar van de uitzendorganisatie betaald dan uit, en gaat vervolgens bij de feitelijke werkgever (het hoveniersbedrijf) de schade herleiden. Maar zonder deze verzekering is er geen verzekeraar en zal jij dus zelf de schade aan de werknemer moeten vergoeden. En zie dat dan maar te halen bij het hoveniersbedrijf zonder een machtige partij als een verzekeraar achter je...

 

Zo kan ik wel uren doorgaan, maar ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat het hele lastige materie is die je niet zomaar vanuit je woonkamer kunt starten zonder je gedegen voorbereid te hebben. En denken ik begin maar gewoon en zie wel hoe het gaat kan juist in deze branche grote gevolgen hebben. Er is heel wat kaf tussen het koren en de overheid is hard bezig om dit te verwijderen. Je wilt als uitzender echt niet tot het kaf behoren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.