• 0

Declaratie of facturatie of helemaal niks?

Hallo,

 

Ik heb een jaar geleden geld van mijn ouders geleend (€ 2.000,-), maar dit niet op papier vastgelegd in de vorm van een onderhandse lening of iets dergelijks.

 

Nu wil ik het eventueel uit de zaak terugbetalen, maar stuit ik op het volgende.

 

Als ik nu eerst 2.000 euro onttrek aan mijn zaak, dan wordt dit belast met belasting. Anderzijds heb ik gehoord dat een niet BTW plichtig persoon je wel een declaratie kan sturen. Deze kosten kan ik dan weer inboeken als kosten.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit belastingtechnisch het beste kan aanpakken? Moeten mijn ouders een declaratie sturen? En wat houdt dat dan voor hen in?

 

Help please!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je denkt veel te ingewikkeld. Je kunt het geld gewoon terugbetalen aan je ouders zonder fiscale consequenties voor jou en je ouders. Er geld zo wie zo een schenkingsvrijstelling tussen ouders en kinderen van 2000 euro. dus voor dat soort bedragen zijn er geen belastingheffingen. (neemt niet weg dat het verstandig kan zijn om wel leningovereenkomsten te maken als het vaker voorkomt, dat maakt het in wel inzichtelijker voor zowel jullie als eventueel de belastingdienst bij een controle)

 

Verder is het zo dat je geen belasting betaald over wat je onttrekt aan je onderneming, maar over de winst uit onderneming.

Daarnaast leid het terugbetalen van een lening niet tot kosten, dus kunnen niet alszodanig verantwoord worden. Je hebt namelijk vorig jaar geld ontvangen wat je nu weer teruggeeft, per saldo 0 dus dat zou dan uitkomen op 0 kosten vanuit de lening. Daarbij je hebt voor die 2000 euro spullen gekocht en die zijn als kosten verantwoord als je nu de terugbetaling van de lenign ook als kosten zou boeken dan boek je dus 2x kosten voro dezelfde uitgaven..

 

kortom de 2000 euro gewoon opnemen als prive onttrekking boeken en daarna terugbetalen aan je ouders.

Link naar reactie
  • 0

Klopt,

 

maar ik heb de 2000 euro prive ontvangen en nu ik in mijn zaak genoeg heb opgebouwd wil ik het uit de zaak betalen.

 

Jij zegt dus eigenlijk dat ik het gewoon kan overmaken en dan moet mijn boekhouder het maar inboeken als prive opname?

 

Bij de winst uit onderneming tellen ze toch je prive opnames bij op?

Link naar reactie
  • 0

Als de lening niet op je zakelijke balans staat, dan moet je hem inderdaad gewoon als prive opname laten boeken.

 

De prive opnames worden meegenomen in de vermogensvergelijking. Die vermogensvergelijking is een soort controleberekening van de winst uit onderneming voor het lopend jaarzoals die uit de winst en verliesrekening blijkt . Je winst uit onderneming word dus op 2 manieren berekend en in een van de methodes is zijn de priveopnames onderdeel van de berekening, maar de priveopname zelf leid niet tot belastingheffing.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het gewoon van de zaak overmaken naar je ouders en inboeken als privéopname, maar persoonlijk vind ik het wat zuiverder overkomen om het van de zaak over te maken naar je eigen privébankrekening en van daar naar je ouders.

 

Zo staat er in je zakelijke historie een volkomen standaard privéopname met overmaking naar een eigen privérekening, in plaats van een overboeking naar je ouders die iets moeilijker is uit te leggen.

 

Bij een privéopname naar je eigen rekening zul je bijvoorbeeld niet vragen kunnen krijgen als "waar is het leencontract?", "hoeveel rente heeft u betaald?" e.d.

 

Een andere benadering is: hoe heb je het geld destijds ontvangen en ingeboekt. Volg dat spoor terug. Op je zakelijke rekening ontvangen van je ouders en ingeboekt als schuld, dan van die rekening naar je ouders terugbetalen en afboeken op de schuldpositie. Via je eigen privérekening ontvangen, dan via dezelfde route terug en boeken als privéopname.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.