• 0

TBS regeling verhuur aan eigen vof

Ik heb zojuist veel berichten gezien (en deels gelezen) over de TBS regeling.

De meeste gingen over het verhuren aan de eigen bv.

Een enkele ging over de eigen vof, maar ik ben mijn situatie nog niet tegengekomen.

Ik heb wel al een gesprek aangevraagd met de belastingdienst, maar dat is nog niet bevestigd en moet dus nog plaats vinden.

Maar om wat meer informatie te verzamelen en zodoende niet geheel onvoorbereid op het gesprek te komen heb ik de volgende vraag.

 

Mijn situatie :

 

Maandag a.s. heb ik de overdracht van een door mij privé aangeschaft pand.

Dit pand verhuur ik aan mijn eigen vof (vof met twee firmaten, mezelf en mijn compagnon).

 

Enkele vragen :

 

Moet ik de huur met of zonder btw rekenen.

Als ik inderdaad btw reken over de huur, hoe wordt dit dan met de belastingdienst verrekend. (als privé persoon heb ik immers geen btw nummer).

Kunnen wij als vof de kosten van de verbouwing (die betaald wordt door de vof) zonder problemen van onze winst aftrekken.

 

Ik begrijp dat deze materie nogal complex is, en ik heb ook ergens gelezen dat bepaalde zaken al bij de koop geregeld moeten zijn.

Maar ik heb ook ergens iets gehoord dat dit enkel van toepassing is voor een bv, en dat zijn wij niet.

Is er iemand die mij kort en bondig iets meer duidelijkheid kan geven ?

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kunnen we je het gesprek met de fiscus wel besparen ;)

 

Indien het pand uitsluitend zakelijk gebruikt wordt, zal het verplicht ondernemingsvermogen zijn. Omdat het van jou alleen is, noemen we dat dan buitenvennootschappelijk vermogen. Dus wel zakelijk, maar enkel van jou (en dus buiten de vennootschap). Voor jouw IB geldt dan een aanvullende (korte) balans en W&V-rekening die alleen ziet op het pand (huurbaten belast, kosten aftrekbaar).

 

Het is dus formeel geen TBS-pand, hoewel het in de praktijk hetzelfde uitpakt.

 

Qua BTW kun je het pand met BTW verhuren aan de VOF. Dan moet je wel privé een BTW nummer aanvragen (dat is mogelijk voor verhuurders die voor de BTW kunnen kiezen), waarbij de voorwaarde geldt dat de huurder het pand voor minstens 90% met BTW belaste prestaties gebruikt (zou de vof een tandartspraktijk zijn, dan dus niet).

 

De VOF mag als huurder inderdaad kosten van verbouwing voor zijn rekening nemen. De VOF heeft dan een zogenaamd huurdersbelang dat gewoon in (veelal) 10 jaar afgeschreven kan worden.

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost

 

Heb je reactie naar Paul ook gelezen en daar kennis van genomen.

Volgens de mij ten dienst staande gegevens gaat Paul bedoeld pand als prive aankopen en wordt dan ook vanuit prive gefinancierd.

 

Doordat de huidige eigenaar reeds langer dan 10 jaar eigenaar is en Paul dus prive aankoopt hoeft er bij de overdacht geen btw te worden afgedragen over deze aankoop.

 

Mijn vraag is echter. dat indien het pand uitsluiten voor meer dan 90% zakelijk wordt gebruikt waarom we te maken hebben in dit geval met verplicht ondernemersvermogen?

 

Houdt dit in , dat indien er in de toekomst bij een evt. verkoop van dit pand over de boekwinst weer IB moet worden betaald welke geheven wordt in box 1 ?

Druist een en ander dan niet tegen elkaar in?

Is het buiten vennootschappelijk vermogen verbonden aan criteria?

 

 

Hartelijk bedankt voor je deskundige reachtie

 

 

Met vriendelijke groet

Arendjan

Link naar reactie
  • 0

 

Doordat de huidige eigenaar reeds langer dan 10 jaar eigenaar is en Paul dus prive aankoopt hoeft er bij de overdacht geen btw te worden afgedragen over deze aankoop.

 

Ik neem aan dat je Paul kent, want deze info gaf hij niet in zijn vraag.

 

Mijn vraag is echter. dat indien het pand uitsluiten voor meer dan 90% zakelijk wordt gebruikt waarom we te maken hebben in dit geval met verplicht ondernemersvermogen?

 

Je moet de IB niet verwarren met de BTW. Ik gaf aan dat het pand voor de IB verplicht ondernemingsvermogen is omdat het door de VOF zakelijk gebruikt wordt en er geen privé-bewoning in plaatsvindt. Het is buitenvennootschappelijk omdat het pand van Paul is en niet van de VOF of zijn mede-vennoot.

 

Houdt dit in , dat indien er in de toekomst bij een evt. verkoop van dit pand over de boekwinst weer IB moet worden betaald welke geheven wordt in box 1 ?

Druist een en ander dan niet tegen elkaar in?

 

Nee hoor. Als je de VOF verruilt voor een fictieve eenmanszaak van Paul (ook een IB onderneming) dan zou toch hetzelfde aan de orde zijn.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost

 

 

Dank je wel voor je heldere uitleg in deze.

Inderdaad is Paul een cliënt van mij

Wij regelen heel wat zaken door zelf met raad en daad van derden iets duidelijk te verkrijgen

Op verzoek van Paul heb ik daarom ook naar jou gereageerd.

 

Wij zijn je terdege erkantelijk voor je uitleg.

 

Met vriendelijke groet

 

Arend Jan Venema

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.