• 0

verzoek geruisloze overdracht eenmanszaak

Hoi allemaal,

 

Waarschijnlijk de domste vraag ooit gesteld, maar ik vraag het toch omdat ike r echt niet uitkom.

 

Ik heb de eenmanszaak van mijn vader overgenomen. Zijn ib doet zijn boekhouder, de mijne doe/deed ik zelf omdat ik in loondienst was. Nu zegt mijn vader dat ik in mijn aangifte moet verzoeken om geruisloze overdracht.

 

Mijn vraag:

Is daar een 'hokje' voor? Of moet ik gewoon in de toelichting zelf een (vormvrije?) tekst schrijven?

 

Dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Piet

 

Daar is inderdaad een hokje voor, maar die moet je even zoeken ;)

 

Voor de aangifte van je vader:

 

Linker kantlijn, klik op Ondernemingen, dan op Ondernemingsgegevens.

Rechter scherm: vink ja aan bij de vraag "hebt u in dit boekjaar de onderneming geheel of gedeeltelijk gestaakt of doorgeschoven?"

 

6 vragen daaronder staat zijn hokje.

 

Jouw aangifte:

 

ik zie in het programma van de fiscus geen hokje voor je. Dat is een fout in de software omdat de wet stelt dat jullie beiden bij de aangifte om doorschuiving moeten verzoeken. Je kunt dit ondervangen door een brief naar de fiscus te sturen (kantoor van jou en je vader, dus wellicht twee brieven) waarin je verzoekt om toepassing van artikel 3.63 IB. Doe dit voordat je de aangiften verstuurt!

 

En nee, helemaal geen domme vraag, zeker niet als het antwoord niet te vinden is waar je het zou moeten kunnen verwachten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost

 

In navolging op bovenstaande vraag over de overname van een eenmanszaak het volgende.

 

Wanneer een broer , die ook al meer dan 36 maanden werknemer is , een eenmanszaak overneemt geldt toch ook de geruisloze overdracht ?Verzoek hierom is nog niet gedaan.

 

De eenmanszaak is overgenomen voor het bedrag van de inventaris minus het negative banksaldo van de onderneming puls de voorraad op datum overname.

Ik heb dit hele verhaal "geerfd " van het oude admi-kantoor en weet niet goed hoe ik er nu verder mee moet.

 

De eindbalans van de vertrekkende broer is klaar , op het overnamebedrag na.Waar laat ik dit in de boekhouding en hoe ziet de beginbalans van de opvolgende broer eruit ?

 

De vertrekkende broer heeft ook nog een schuld omzetbelasting ( niet door zijn eigen toedoen )

 

Graag jouw deskundige mening hieromtrent

 

Met vriendelijke groeten

 

Clasien Bouwman

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Clasien

 

De geruisloze overname is gebonden aan de voorwaarde dat beiden (staker en overnemer) een beroep doen op de faciliteit in de respectievelijke aangiften IB, zie posts hierboven.

 

Als de eindbalans van de vertrekkende broer klaar is op de overnamesom na, dan begrijp ik je latere opmerking niet over de BTW schuld. Ik mag toch aannemen dat die ook op de eindbalans van de EMZ staat.

 

Bij een geruisloze overgang blijft de balans ongewijzigd. De overnamesom zal bij de nieuwe ondernemer geboekt moeten worden als privé storting en bij de vertrekkende ondernemer als privé opname. Ik neem ook aan dat de overnamesom gelijk is aan het eigen vermogen van de vertrekkende broer.

 

Tot slot: (want er zijn meerdere factoren die je in ogenschouw moet nemen, maar daar is HL om de navolgende reden de plek niet voor) ik proef aan je vraag dat je zelf een boekhouder/administrateur bent. Als moderator van HL moet ik wel aangeven dat HL niet bedoeld is om advies in te winnen dat je gebruikt voor je klanten. Ondernemers kunnen hier hun vragen stellen, maar het wordt concurrentievervalsing als adviseurs hier advies inwinnen.

 

Hopelijk helpt voorgaande je op weg.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.