Ga naar inhoud

VOF, nieuwe vennoot en verrekening

Geplaatst:

Pascalvr

Hoi,

Wellicht een beetje rare situatie maar ik heb niet al te lang geleden een VOF opgericht samen met een vennoot. Mijn andere vennoot heeft echter weinig aan de VOF gedaan en er ook verder geen geld ingestopt. De vennoot wil er inmiddels dan ook wel uit vanwege andere plannen voor de toekomst.

Ik heb een nieuwe potentiële vennoot gevonden. Mijn vraag is echter of ik op de 'balans' van vennoot 2 een schuld mag opnemen te grootte van het al door mij geïnvesteerde bedrag (zodat we gelijkwaardige partners worden). Vennoot 2 zal dus geen geld meenemen maar moeten werken om de schuld naar het vennootschap toe te vereffenen. Oftewel geen loon en geen winst uitkering totdat de schuld is weggewerkt.

Mijn vraag is of dit wel een juiste gang van zaken is. Mag diegene wel werken zonder loon of winst uitgekeerd te krijgen en is dit belastingtechnisch wel juist. Diegene krijgt immers geen geld uitgekeerd op welke manier dan ook totdat de schuld is verrekend.

Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt?

Alvast bedankt voor de reacties.

Featured Replies

Geplaatst:

Pascalvr

• Auteur

Helaas nog niemand gereageerd. Wie kan de vraag beantwoorden? *hoop*

Geplaatst:

Dennis_van_Dijk

Dag Pascal,

Ik zal eens een poging wagen ;)

Hoi,

Wellicht een beetje rare situatie maar ik heb niet al te lang geleden een VOF opgericht samen met een vennoot. Mijn andere vennoot heeft echter weinig aan de VOF gedaan en er ook verder geen geld ingestopt. De vennoot wil er inmiddels dan ook wel uit vanwege andere plannen voor de toekomst.

Op zich niets raars aan hoor, gebeurt heel vaak. Als het goed is hebben beide vennoten (jij en je zakelijke partner dus) een kapitaalrekening in de boekhouding. Op deze rekening wordt de winst uitbetaald en wordt ook verwerkt hoeveel de vennoot in de zaak heeft gestopt en hoeveel hij eruit heeft gehaald. Het saldo van deze kapitaalrekening is van jouw vennoot en dit bedrag kan hij dus uit de VOF trekken (het is zijn geld).

Ik heb een nieuwe potentiële vennoot gevonden. Mijn vraag is echter of ik op de 'balans' van vennoot 2 een schuld mag opnemen te grootte van het al door mij geïnvesteerde bedrag (zodat we gelijkwaardige partners worden). Vennoot 2 zal dus geen geld meenemen maar moeten werken om de schuld naar het vennootschap toe te vereffenen. Oftewel geen loon en geen winst uitkering totdat de schuld is weggewerkt.

En dit gaat dus niet werken. Maar je kunt het wel op een andere manier doen. Eerst en vooral: een vennoot ontvangt nooit loon maar deelt in de winst. Nu is de winstuitkering in beginsel vrij, met die voorwaarde dat het niet mogelijk is dat een vennoot geen winstdeel krijgt. Dus bij een winst van EUR 100.000 mag je jezelf EUR 99.999,00 bedelen en je vennoot EUR 1,00, maar het is niet mogelijk om je vennoot helemaal niets te bedelen.

Maar goed, hoe is het voor jouw partner mogelijk om zijn "schuld" weg te werken als hij niet deelt in de winst? Dit gaat dus niet. Bovendien geloof ik er niet in dat iemand moet werken zonder dat er iets tegenover staat (maar dat ben ik) - voor arbeid moet beloning gegeven worden waar de vennoot direct van profiteert (het uit kan geven) anders verdwijnt heel snel de motivatie.

Waar het jou om gaat is dat jij een bepaald bedrag hebt geïnvesteerd in de onderneming, en jij wilt dat jouw partner dat ook gaat doen. Zeg dat het bedrag dat jij hebt ingebracht EUR 10.000,00, dan moet jouw toekomstige partner dat ook inleggen. Blijkbaar heeft hij geen geld, dus zal hij dat moeten verdienen. Dat kan hij dus binnen de VOF doen.

Wat je kunt afspreken is dat je een gelijk winstdeel hebt, met dien verstande dat hij 50% van zijn winst in de VOF laat zitten totdat hij ook die EUR 10.000 in de zaak heeft zitten. Stel dat het winstdeel van jouw vennoot in jaar 1 EUR 20.000,00 is. Daarvan blijft dan dus EUR 10.000 in de zaak, de overige EUR 10.000 is loon voor de vennoot. Overigens zal hij over de volledige EUR 20.000 IB moeten betalen.

Mijn vraag is of dit wel een juiste gang van zaken is. Mag diegene wel werken zonder loon of winst uitgekeerd te krijgen en is dit belastingtechnisch wel juist. Diegene krijgt immers geen geld uitgekeerd op welke manier dan ook totdat de schuld is verrekend.

Even los van het feit dat dit niet de juiste gang van zaken is speelt er nog iets anders. Als jouw vennoot niet, of minimaal, in de winst deelt betekent dit dat de winst nagenoeg geheel aan jou wordt toebedeeld. Jij betaalt hier dus het volle pond IB over, terwijl het mooie van een VOF nu juist is dat je de winst kunt delen, dus de belastingdruk kunt spreiden. Pas na IB kun je het geld gebruiken om de "schuld" af te lossen, dus het wordt wel een heel duur geintje op deze manier...

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.