Jump to content

Pascalvr

Junior
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    KvK, Sprout
  1. Dat is dus inderdaad niet de bedoeling. Primair gaat het de oprichters om de branche te professionaliseren. Niemand heeft de intentie om er rijk van te worden, zijn beroep van te maken, zijn salaris er uit te halen of iets anders. De oprichters zijn nu al succesvolle ondernemers binnen de branche dus het stukje promotie zullen we verder zelf iets minder baat bij hebben. Maar goed ongetwijfeld zullen ook de oprichters baat hebben bij het stukje promotie. Eerder werden al de loodgieters aangehaald maar iets closer to home zijn de website bouwers. Daar zijn er talloze van... Beunhazen, studenten met verstand die het voor 2 tientjes (bij wijze van spreken) doen, mensen die het naast hun day job voor een extra zakcentje doen en de mensen die er hun day job van hebben gemaakt. Wat wij willen bereiken in dit voorbeeld is dat enerzijds de website bouwer meer gaat nadenken over bijvoorbeeld de veiligheid (zorg dat je wordpress up-to-date is, zorg dat je de juiste plugins pakt etc etc), zorg dat je goed werk aflevert. Maar ook zorg dat je nadenkt over je business model, kun je met je prijs structuur je boterham beleggen, je verzekeringen kunt betalen, zorg dat je je zaak netjes draait qua facturen, administratie etc. Dat waar de mensen die hun brood er mee moeten verdienen (meestal) wel voldoende van weten, maar waar de mensen die het voor het extra zakcentje doen wellicht niet aan denken, niet weten of wat dan ook. En wat de starters nog moeten leren. Dat doen we o.a. dus door een platform te creëren waar website bouwers hun kennis kunnen uitwisselen, vragen kunnen stellen, waar kant en klare informatie al valt te vinden. 1 op 1 coaching (niet voorkauwen maar mensen door tips & tricks zelf laten nadenken). Maar ook door gerichte workshops aan te bieden over veilig werken, wat zijn manieren om je zaak te runnen, etc etc. Anderzijds willen we de consument handvatten geven waar je een goede website bouwer aan kan herkennen. En zorgen dat de consument ook weet dat er mee komt kijken dan alleen de prijs. Het is een beetje vrij vertaald omdat het niet 1 op 1 te vertalen is naar de situatie van de website bouwers. Maar hopelijk krijg je daardoor een beter beeld van wat we o.a. willen bereiken. De markt is nu verre van professioneel, en dreigt nog verder af te glijden. Als we met z'n allen de tijd gewoon in de bedrijven steken dan wordt er meer verdiend dus het is simpelweg niet de insteek om er rijk van te worden.
  2. Wat ik al zei ik zie dat niet als winst drukken maar als er geld over is de mensen een kleine beloning geven voor hun tijd en moeite die ze er in steken omdat ze die tijd anders via hun bedrijf commerciëler hadden kunnen inzetten. Ik zie niet in hoe dat wezenlijk anders is dan op voorhand al bepalen dat het bestuur salaris krijgt en er medewerkers worden aangenomen die relevant werk doen en daar ook voor beloond worden. Je doet nu net alsof ik voor tonnen wil gaan frauderen door onterechte facturen te betalen en bestuur en oprichters maar random vergoedingen wil toekennen. En dat diegenen die de vergoedingen krijgen daarover geen belasting willen betalen.
  3. Om input te krijgen over de (on)mogelijkheden met betrekking tot een stichting. Ik zeg nergens volgens mij dat ik graag hoor dat ik een wereld idee heb. Dat is het namelijk niet en zo is het ook niet bedoeld. We hebben wel een duidelijke visie op wat we willen bereiken en wat we zeker niet willen ongeacht de rechtsvorm die uiteindelijk gekozen wordt. Het is ook geen quick money doel of iets dergelijks. Wat ik al eerder aangaf we zouden al erg blij zijn met 150 euro aan de maand aan vergoedingen maar dat zullen we voorlopig zeker niet halen. Het is dus in die zin geen commercieel project. Het heeft alleen commerciële elementen maar niemand zal er ooit zijn brood mee gaan verdienen. Oftewel waar moet ik mee rekening houden met een stichting is het het de rechtsvorm die het beste past. Ik denk dat jij de indruk hebt dat het rete commercieel allemaal is terwijl we al blij mogen zijn met break even.
  4. Klopt helemaal, daar is uiteraard ook over nagedacht. En dat is een risico afweging die gemaakt is. En ja het is mogelijk dat niet eenieder zich bij ons thuis zal voelen en dus wellicht geneigd zal zijn om met een alternatief te komen. Wij denken dat we een mooi aanbod in de markt kunnen zetten met coaching, workshops, een platform waar kennis kan worden gedeeld etc en kiezen daarbij voor een bestuur dat eind verantwoordelijk is maar eenieder zijn input mag leveren en er ruimte zal zijn voor initiatieven die het doel ondersteunen. Dat is een keuze daar mag eenieder het zijne van denken uiteraard :-)
  5. Er zijn ook grijstinten uiteraard. Dat we niet willen dat eenieder stemrecht heeft wil niet zeggen dat er niet geluisterd wordt naar de waardevolle input. Het aantal mensen wat zich zal aanmelden als "vrijwilliger" zal trouwens laag zijn tov het aantal mensen dat gewoon het platform wil gebruiken om kennis te vergaren.
  6. Omdat we niet willen dat de leden beslissen over de koers en prioriteiten. Zoveel mensen, zoveel meningen. En met leden moet je ook een ALV organiseren en we besteden de tijd liever aan het doel op zich.
  7. Excuus het zal inderdaad niet even duidelijk zijn. In de context is een vrijwilliger een (betalende) abonnee van het platform waarop men o.a. kennis kan delen (en dus ook halen). Maar dan iemand die zich extra wil inzetten voor het doel van de stichting in wat voor een vorm dan ook. Alle betalende abonnees kunnen dus hun kennis delen en halen, uiteindelijk participeren aan workshops (waar je soms voor bij moet betalen), hopelijk gebruik maken van interessante kortings acties van voor het werkveld relevante leveranciers etc. Maar de gemene deler is dus wel dat de vrijwilliger, reguliere abonnee en bestuur allemaal daarnaast een eigen bedrijf heeft in de betreffende beroepsgroep.
  8. We mogen al blij zijn als we 150,- per maand aan vergoedingen kunnen betalen. :) Zeker de 1e jaren. Natuurlijk zijn er professionals die voor zo'n vergoeding liever wat anders doen maar gelukkig zijn er ook professionals die zich willen inzetten voor het doel.
  9. Het is inderdaad geen ideële stichting. Vandaar dat ik als topic ook een commerciële stichting heb genoemd. Het project heeft echter geen insteek om er rijk van te worden of om het later te kunnen verkopen. Het doel is promotie en professionalisering van een beroepsgroep. Hier zullen een aantal mensen een flink aantal uur per week mee bezig zijn. En daar zou mijn inziens een vergoeding tegenover moeten kunnen staan. Maar je moet daarbij niet denken aan wat ze normaal zouden kunnen verdienen als ze die uren in hun eigen bedrijf zouden steken. Veel individuele wereldwinkels zijn ook stichtingen, die hebben toch ook een commercieel uitgangspunt en daar krijgen de vrijwilligers die de winkels bemannen ook gewoon een vergoeding (en 1 keer per jaar een uitje & etentje). Ik zou dus niet weten waarom een stichting niet zou passen alleen omdat ik het heb over vergoedingen. Een pre zou het zijn dat de "vrijwilligers" facturen kunnen sturen gezien het toch allemaal ondernemers zijn en mij dat simpeler lijkt dan wat anders. Als factureren niet wenselijk is dan moeten we de vergoeding op een andere manier regelen.
  10. Vrijwilligers bedoel ik ook meer als "mensen die niet in het bestuur zitten". Alle "Vrijwilligers" zullen een eigen bedrijf hebben en dus gewoon belastingen betalen over hun facturen. Om je voorbeeld aan te halen zullen de "vrijwilligers" geen riolering in het buurthuis onderhouden maar met collega loodgieters hun kennis delen om zodoende het niveau van de loodgieters in zijn geheel omhoog te krijgen. Of redactioneel werk doen op de website. Of een bijdrage aan een nieuwsbrief. Of de website van een collega loodgieter beoordelen op een aantal criteria. Etc. Gezien het doel zullen alleen bij het KvK ingeschreven ondernemers zich kunnen aanmelden en eventueel vrijwillig een bijdrage leveren.
  11. Het is - naar mijn subjectieve mening :) - geen kwestie van allerlei facturen sturen. Ze moeten in verhouding staan tot de geleverde werkzaamheden uiteraard. Het zal daarbij niet om mega bedragen gaan omdat de verwachting is dat er een lage cashflow zal zijn. We willen het voor de abonnees namelijk betaalbaar houden. Oftewel komt er wat geld binnen en zijn alle vaste kosten betaald willen we de bestuursleden & vrijwilligers een vergoeding geven voor hun geïnvesteerde tijd & kennis. Omdat facturen sturen me makkelijker leek dan het betalen van onkostenvergoeding of loon (plus iedereen heeft al een eigen bedrijf) ging ik daarvoor. Als dat niet de manier is dan so be it :-) Ik haal hier trouwens tussen de regels wel uit dat vrijwilligers die dus niet in het bestuur zitten wel een factuur zouden kunnen sturen. Blijft er daarna nog iets over kun je denken aan relevante cursussen. Dat kun je inderdaad zien als het afromen van de winst. Ik zie het zelf meer als het relevant gebruiken van de nu nog onbekende inkomsten. Ik verwacht zelf niet dat de komende jaren er veel zal overblijven na de vaste kosten en de eventuele vergoedingen.
  12. Dit stuk van nieuwestichting.nl spreekt daar anders over: Je zou dus op zijn minst beloningen moeten kunnen uitbetalen. Dus waarom zou factureren dan niet mogen? Uiteraard in verhouding. De oprichters zouden trouwens in het bestuur plaatsnemen. Met betrekking van de aansprakelijkheid heb ik begrepen dat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent zolang je behoorlijk bestuur hebt gevoerd?
  13. Bedankt Norbert voor je antwoord :-) Op dit forum is dat andersom; in principe zijn alleen vragen voor stichtingen met een commercieel doel / winstoogmerk toegestaan. Ik bedoelde dit ook meer in algemene zin. Het internet is uiteraard groter dan higher level ;) Nee er is geen intentie om er mee te gaan cashen of om het concept uiteindelijk te verkopen. Het doel is echt promotie en professionalisering van de doelgroep. De illusie is ook niet om er "rijk" mee te worden via loon / uitbetalingen. Het moet uit de kosten kunnen komen door middel van de abonnementen, eventuele samenwerking met bedrijven (abonnees kunnen dan met korting bij de partner iets kopen bijv) en de workshops. Blijft er geld over dan moeten de oprichters (en eventuele andere vrijwilligers) een factuur sturen ter compensatie van de geïnvesteerde tijd (uiteraard wel volgens afspraak) en daarna kun je eventueel nog denken aan het voorbeeld van vak gerelateerde opleidingen volgen. Uiteraard is het wel mogelijk dat oprichter X een bepaalde workshop vanuit het eigen bedrijf wil aanbieden met korting of gratis voor abonnees maar dat niet abonnees de volle mep betalen. Maar dat lijkt me geen probleem. Maar omdat niemand van ons echt bekend is met de pro's en con's van een stichting (buiten dat je bestuur nodig hebt, oprichtings akte, je de winst niet mag uitkeren etc) zoeken we wat advies in de details. Wat betekent het eventueel prive, wat betekent het eventueel voor de eigen zaak. En dan heerst er nog wat verwarring met betrekking tot de abonnees (of leden zoals je wilt) hebben die invloed op het beleid, moet je financiële huishouding openbaar maken etc. Zijn dat details die een notaris ook weet en bij kan assisteren of hebben we daar een andere adviseur nodig?
  14. Beste, De uitgangssituatie is dat samen met een aantal ondernemers een platform wordt opgezet ter promotie en professionalring van de betreffende beroepsgroep. Het idee is dat hiervoor o.a. een website wordt opgericht waar andere ondernemers uit de beroepsgroep tegen betaling meer informatie (kennis) kunnen halen, en als ze professioneel genoeg zijn op de website terecht kunnen komen zodat consumenten hun kunnen vinden. Daarnaast op langer termijn kunnen er workshops worden gegeven (wederom tegen betaling). Omdat het doel gericht is op promotie en professionalisering van de beroepsgroep leek ons een stichting de beste optie. Er is vanuit de oprichters ook de nadrukkelijke wens om de onderlinge verbondenheid gelimiteerd te houden dus een VOF bijvoorbeeld kan geen sprake van zijn en een BV is een te grote olifant voor de verwachte cashflow. Uitgangspunten: - Er moeten abonnementen kunnen worden verkocht aan collega ondernemers. - Het moet mogelijk zijn om een keurmerk aan te schaffen na een keuring. - Geen hoofdelijke aansprakelijkheid voor de oprichters - Voor de door de oprichters er in gestoken tijd moet een vergoeding kunnen worden uitbetaald. - Voor eventuele vrijwilligers moet ook een vergoeding mogelijk zijn (maar dat is dus erg optioneel, en moet ook zeker een vergoeding zijn en geen loon of iets dergelijks). Is een stichting hier een juiste rechtsvorm voor? Is het mogelijk dat bijvoorbeeld de oprichters een factuur sturen naar de stichting vanuit hun eigen bedrijf voor compensatie van de geïnvesteerde tijd? Is het voor een commerciële stichting mogelijk om een deel van de omzet te gebruiken voor bijvoorbeeld een cursus te volgen in het buitenland voor de oprichters welke direct relevant is voor het doel van de stichting? Helaas is er weinig informatie te vinden in de richting van commerciële stichtingen en gaat de informatie vooral over stichtingen met een goed doel voor ogen. Dus mocht iemand kunnen adviseren over een stichting met commerciële activiteiten dan hoor ik dat graag!
  15. Hoi, Dank iedereen wel voor de feedback. Ik heb contact gehad met een accountant en die gaf inderdaad aan dat het allemaal lood om oud ijzer was. Ik verkoop dan inderdaad de apparatuur aan mezelf voor een reële waarde en betaal daar BTW over. En daarna verkoop ik de apparatuur aan mijn vrouw op afbetaling waarbij ik alleen de rente over dat bedrag hoef op te geven als overige inkomsten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept