Ga naar inhoud

Opzetten nieuwe onderneming na verkrijgen investering.

Geplaatst:

MarcoKo

Goedenavond.

Een investeerder (tweetal) wil participeren in een nog op te zetten bedrijf van mij en een partner. Het bedrijf (ontwerp en ontwikkeling van een aantal eigen concepten) heeft een omzet potentie van minimaal 450.000 per jaar na het eerste jaar- hiernaast zitten nog een aantal andere projecten in ons portfolio- veel met een redelijk omzet potentie.

Zodat ik en mijn partner vlammend van start kunnen (Momenteel werk ik nog in dienstverband) willen ze een investering doen van 20.000 euro (waarvan 50 procent achterstallige lening) verspreid over 3 maanden voor een aandeel van 2x20 procent. Er wordt hiervoor een cooperatie opgestart waar ik en mijn partner facturen naar sturen, en gezamelijk 60 procent van de aandelen hebben.

De investeerders in kwestie zijn bijzondere- creatieve en naar mijn gevoel integere mensen, dus ik heb niet zozeer twijfels over hun bedoelingen hierin, zij helpen ons enorm met kennis en netwerk maar ik wil graag weten wat er in deze situatie gebruikelijk zou kunnen zijn. Ik twijfel namelijk over de hoogte van het aandeel (totaal 40 procent) tegen het relatief lage risico en het geinvesteerde bedrag.

Ook zou ik willen weten in hoeverre het gebruikelijk is om op deze manier te factureren.

Heel erg bedankt

Met vriendelijke groet,

Marco

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Zij brengen samen (of per persoon?) 10.000 euro aan eigen vermogen en kennis en netwerk in voor 40% van de aandelen en verstrekken daarnaast een achtergestelde lening van 10.000 euro. Hoe weegt dat op tegen jullie inbreng van het idee?

Welke salaris- (of managementfee-)afspraken worden daarbij gemaakt? Wat is de rente die zij op de achtergestelde lening krijgen en wat is de uiteindelijke winst die verdeeld kan worden (en dus hun rendement vormt)?

In hoeverre heb je ze nodig? Voor het geld kun je met een goed plan ook bij anderen (bank, FFF, etc. terecht).

In hoeverre gaan jullie de prognoses waarmaken? Omzet is pas omzet als het ook op de rekening staat.

Waarom een coöperatie en hoe wordt dat ingericht?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

MarcoKo

• Auteur

Dag Ronaldinho.

Zij brengen per persoon 10k in, dus 20k waarvan 50 procent een achtergestelde lening zal zijn. Zij nemen geen salaris (wij zullen dit wel doen van 2500 pp over 3 maanden)

Een cooperatie omdat er deels een maatschappelijk doel is, en het voelt voor ons gewoon beter. Er is (tenminste niet bij ons bekend) geen andere reden.

Voor 20k hebben we ze niet direct nodig- maar het gaat ons om de kennis en netwerk. De prognose is idd wat het is, een prognose waarvan wij wel denken dat die behaald zou kunnen worden. Maar wel met hun hulp.

Voor de overige vragen heb ik nog geen antwoord omdat we echt heel vroeg in de besprekingen zitten...

Bedankt!

Marco

Geplaatst:

ronaldinho

Bij een maatschappelijk doel denk ik eerder aan een stichting dan aan een coöperatie, maar dat is een ander verhaal. Is het maatschappelijke doel onderdeel van en ondergeschikt aan de onderneming, of is het geheel splitsbaar? Een coop kan in bepaalde situaties voordelen bieden boven een BV of een VOF/CV, maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn (nadelen zie ik overigens niet zo snel).

Voor wat betreft het percentage: je geeft aan dat hun netwerk noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering - en dus van onschatbare waarde is. Althans, in ieder geval een waarde heeft die niet compleet in het niet valt bij de ideeën die jullie inbrengen. Dan zou het een zeer reëel voorstel kunnen zijn.

Jullie inbreng in arbeid wordt separaat beloond door het salaris (dan wel managementfee indien jullie via een holding- of managementBV zouden werken), dus dat deel heb je al ondervangen. Dan is alleen de vraag of de hoogte daarvan ook past (het klinkt wat aan de lage kant in het kader van het gebruikelijk loon, maar dat is op afstand niet te beoordelen). Denk ook aan salarisverhogingen, etc.

Met een ondernemingsplan met daarin diverse scenario's (best case, worst case en verwacht) kun je uitrekenen wie er uiteindelijk hoeveel aan overhoudt. Als dat in alle situaties een reële uitkomst is (rekening houdend met het risico, inclusief de volgorde van betaling), heb je een goede deal. Door te sleutelen aan inbreng, lidmaatschapspercentage (een coop kent geen aandeelhouders maar leden), salaris/managementfee, etc., kun je de deal perfectioneren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.