• 0

Opstarten van een CV

Mijn vriendin en ik zijn voornemens een onderneming te starten.

 

Persoonlijke situatie is dat wij samen een koophuis gekocht hebben en fiscaal partner zijn. Ik werk fulltime, zij zal na het opstarten van de onderneming parttime gaan werken.Ons nieuwe gezamenlijk inkomen uit vast dienstverband zal ongeveer 60/70 k bedragen.

 

Wij geloven heilig in het product en hebben de passie dit uit te bouwen tot een succes.

Onze begroting gaat in het eerste operationele jaar uit van een bedrijfsresultaat (opbrengsten minus de lasten) van 30 k.

 

De kredietbehoefte zal voornamelijk bestaan uit voorraad en opstartkosten. In beginsel zal hiervoor maximaal 20 k nodig zijn, afhankelijk van omloopsnelheid. De vooraad is niet bederfelijk en waarde zal niet snel dalen. Vooraf zullen harde afspraken met leveranciers (denk aan leverancierskrediet, levertijd, partnership) worden gemaakt om zodoende risico’s af te dekken. Voor de kredietbehoefte hebben we een investeerder gevonden in de familiale sfeer. Deze is in beginsel bereid om een bedrag van 50 k te investeren.

 

Qua rechtsvorm denken wij zelf aan een Commanditaire Vennootschap.

Mijn vriendin en ik zullen beherende vennoten worden, en onze financierder de stille venoot die slechts voor inbreng in vennootschap aansprakelijk zal zijn.

 

Dit lijkt ons beter dan een BV vorm waarin investeerder dan 50% van de aandelen zal gaan bezitten.

Mijn vraag is in hoeverre wij bij een natuurlijke rechtpersoon (naast ons inkomen uit werknemerschap) nog aanspraak hebben op aftrekposten zoals;

 

MKB winstvrijstelling

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Zelfstandigenaftrek

Startersaftrek

Etc.

 

Mijn tweede vraag is of de rechtsvorm qua fiscaliteit de juiste is op basis van dit verhaal. En als laatste als er verder nog tips zijn op basis van dit summiere verhaal hoor ik het graag!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Het klopt inderdaad dat we in beginsel onze banen aanhouden. Mijn vriendin gaat wel minder uren werken.

Ik ben voornemend als de onderneming resultaat gaat opbrengen ook minder uren te gaan werken. Deze mogelijkheid bestaat bij mijn werkgever.

Link naar reactie
  • 0

Let wel: voor alle ondernemersvoordelen dient 1.225 uur besteed te worden aan de onderneming per persoon per jaar.

Geen idee of jullie dat zullen halen en dus is advies geven op dit moment koffiedik kijken.

 

Kleine toeoeging: Als je starter bent gaat dit nog goed. Totdat je starter-af bent en het grotendeels vereiste om de hoek komt kijken, wat kort gezegd inhoudt dat je je werkzame tijd grotendeels(>50%) in de onderneming moet steken. Anders geen recht op ondernemersfaciliteiten.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat voor de mkb winstvrijstelling (vanaf 2010) geen urencriterium geldt?

Plus dat er bij starters ( en niet ondernemer is geweest in 2006 t/m 2010) niet de eis geldt dat er tenminste 50% van de werktijd aan de onderneming word besteed om recht te hebben op de startersaftrek.

 

Mij gaat het er ook om dus naast ons vaste inkomen van +/- 60 k wij nog steeds recht hebben op deze aftrekposten. Dit maakt het ondernemen wel aantrekkelijk aangezien de belastingdruk fors afneemt bij een bedrijfsresultaat van +/- 30k in het eerste jaar.

Link naar reactie
  • 0

Even een aanvulling;

 

Geldt voor de CV dan nog steeds Alg. heffingskorting en Arbeidskorting en het progressieve belastingstelsel ?

Of wordt de winst dan gelijk belast in schijf 4 van 52% aangezien we in loondienst ook al het nodige hebben verdiend.

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik alle punten tegelijk maar even meepakken:

 

Is het niet zo dat voor de mkb winstvrijstelling (vanaf 2010) geen urencriterium geldt?

 

Klopt, dit is nu ook voor deeltijdondernemers toegankelijk die niet aan het urencriterium voldoen. Wellicht ten overvloede, de MKB winstvrijstelling is geen onderdeel van de ondernemersaftrek(zelfstandigenaftrek, startersaftrek, startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid, S&O aftrek, meewerkaftrek en stakingsaftrek).

 

Plus dat er bij starters ( en niet ondernemer is geweest in 2006 t/m 2010) niet de eis geldt dat er tenminste 50% van de werktijd aan de onderneming word besteed om recht te hebben op de startersaftrek.

 

Dat klopt, zie mijn vorige post, als je starter bent geldt het grotendeels vereiste niet, maar zodra je geen starter meer bent wel. Dus houdt hier wel rekening mee.

 

Geldt voor de CV dan nog steeds Alg. heffingskorting en Arbeidskorting en het progressieve belastingstelsel ?

Of wordt de winst dan gelijk belast in schijf 4 van 52% aangezien we in loondienst ook al het nodige hebben verdiend.

 

AHK & AK gelden ook voor winst uit onderneming (uit bijvoorbeeld een CV) evenals het progressieve belastingstelsel. Als jij 60k verdiend in loondienst en de belastbare winst uit je ondernemer 30k is dan betaal je over 90k belasting en inderdaad over een groot deel 52%.

 

Daarnaast, belastingheffing gaat op persoonsniveau,dus als je samen 60k verdiend (dus beide 30k) dan betaal je uiteraard geen 52%, maar val je beide in de 2e schijf.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.