Ga naar inhoud

Financiering met behulp van iemand die borg staat

Geplaatst:

Stephan_

Mijn financieringsbehoefte is €80.000,-

Ik heb geen eigen geld, maar mijn vader is bereidt mij te helpen.

Ik wil graag een indicatie weten voor hoeveel geld mijn vader borg zou moeten staan.

Is dat net als bij een financiering met eigen geld. Ongeveer 1/3 van het te lenen bedrag? Of wil de bank dat diegene die borg staat voor het gehele bedrag borg staat.

(Ps. de ING wilde helaas alleen vragen beantwoorden nadat ik een Businessplan had ingediend).

Featured Replies

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Als het goed is komt die 80k naar boven na het opstellen van een plan.....

Blijkbaar heb je die niet maar je weet wel dat je 80 k nodig hebt,maar niet berekent en op papier gezet OF het slim is om dit te gaan doen.. Lijkt me slim om alsnog dat plan te maken en dan met de ING te gaan praten.

Groet,

Danny

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Beste Stephan,

Jouw vraag is niet te beantwoorden, omdat financieringen niet worden verstrekt op basis van zekerheden, (een borg wordt als zekerheid beschouwd). De reactie van ING is een juiste, overige banken zullen op dezelfde wijze reageren.

Zorg ervoor dat je een ondernemersplan hebt, dat klinkt als een klok en leg dat bij een bank weg met een goede toelichting van jouw kant, voor een financier is het erg belangrijk om een indruk te krijgen van de ondernemer. Uit jouw plan blijkt, waar de bank zekerheid aan kan ontlenen en daar een waarde aan geven, daarbij kan het zomaar zijn dat niet eens om een borg van jouw vader gevraagd wordt.

Houd er wel rekening mee dat elke financier zal vragen hoeveel kapitaal jij als ondernemer op tafel legt. Normalter zal 25 tot 30 % vereist zijn. Als jouw totale investering 80/m. bedraagt zal dat minimaal 20/m. moeten zijn. Omdat je zelf geen eigen geld hebt kan wellicht jouw vader jou daar mee helpen.

Geplaatst:

Stephan_

• Auteur

Dank u voor uw reactie en eerste hulp.

Ik heb reeds een investeringsplan gemaakt op papier. Daarnaast ben ik bezig met een ondernemersplan en vraag ik offertes op, om te kijken of sommige bedragen correct zijn.

Belangrijk voor mij om te weten is of dat het borgstaan van ongeveer één derde van het te lenen bedrag (€80.000,-) van mijn vader genoeg is voor een bank (er van uitgaande dat de bank vertrouwen heeft in mijn ondernermsplan) om eventueel krediet te geven.

Anders zal ik nu ook op zoeken moeten gaan naar Investeerders( aangezien ik geen eigen geld).

Bij voorbaat dank.

Geplaatst:

Stephan,

Jouw vader is bereid voor jou een borgtocht af te geven. Financier zal beoordelen welke waarde aan die borgtoch kan worden gegeven . Uit jouw reactie

Anders zal ik nu ook op zoeken moeten gaan naar Investeerders( aangezien ik geen eigen geld).

leid ik af dat jouw pa niet in staat is jou aan startkapitaal te helpen.

Vervolgconclusie is, dat die borgtocht van jouw vader voor de bank van "nul en generlei" waarde is en ook zeker niet van doorslaggevende betekenis zal zijn bij de beoordeling van jouw kredietaanvraag.

Als mijn conclusie niet juist is, zal je vader moeten vragen jou aan startkapitaal te helpen en voor de rest bij de bank aan moeten aankloppen, waarbij jouw plan als basis zal dienen.

Is mijn conclusie wel juist, zal je elders risicokapitaal moeten zien te verkrijgen of moeten doorsparen.

Geplaatst:

Stephan_

• Auteur

Dank u wederom voor de reactie.

Mijn vader zit dusdanig in de laatste fase van zijn leven dat ik zo min mogelijk een beroep op hem wil doen.

Voor €30.000,- borg staan zou dus 'makkelijker' te vragen zijn dan voor €80.000,-.

Als ik u goed begrijp dan zegt u dat alleen borg staan (voor bijvoorbeeld een bedrag van €30.000,-) weinig waarde voor een bank heeft, als er niet daadwerkelijk eigen geld (fysiek) wordt meegenomen door mijzelf of via mijn vader? .

Geplaatst:

Stephan,

Wat versta jij onder een borg ?

Geplaatst:

Stephan_

• Auteur

..Dat mocht mijn bedrijf failliet gaan, en mijn vader heeft borg gestaan voor zegge €30.000,-, de bank aanspraak kan doen op dit bedrag, en dit zal vorderen van mijn vader.

Geplaatst:

..Dat mocht mijn bedrijf failliet gaan, en mijn vader heeft borg gestaan voor zegge €30.000,-, de bank aanspraak kan doen op dit bedrag, en dit zal vorderen van mijn vader.

En kan jouw vader dat bedrag ophoesten?

Geplaatst:

Stephan_

• Auteur

Dat bedrag is inderdaad 'ophoestbaar' voor hem.

Geplaatst:

Mijn vader zit dusdanig in de laatste fase van zijn leven dat ik zo min mogelijk een beroep op hem wil doen.

Voor €30.000,- borg staan zou dus 'makkelijker' te vragen zijn dan voor €80.000,-.

Als ik u goed begrijp dan zegt u dat alleen borg staan (voor bijvoorbeeld een bedrag van €30.000,-) weinig waarde voor een bank heeft, als er niet daadwerkelijk eigen geld (fysiek) wordt meegenomen door mijzelf of via mijn vader? .

Een borg zal door de bank worden beoordeeld op "houdbaarheid" m.a.v. bank zal willen inschatten wat de financiële positie is van diegene die een borg afgeeft.

Echter,

Indien een kredietaanvraag wordt gedaan zonder inbreng eigen middelen/risicokapitaal, dan maak je weinig kans op een positieve reactie van de bank, ook al heb je zekerheden die klinken als een klok. Van de ondernemer wordt gevraagd om een deel van het risico te dragen, omdat banken geen risicokapitaal verstrekken.

Als je bij je vader kunt aankloppen voor een borg, zal je tegelijkertijd ook moeten uitleggen waarvoor die borg bedoeld is en welk risico hij loopt met het verstrekken van een borg, waarom dan niet direct aankloppen voor inbreng risicokapitaal en afspraken maken hoe dat terug te betalen?

Geplaatst:

Stephan_

• Auteur

Dank u wederom voor de informatie.

Borg staan leek mij een makkelijker opgave voor mijn vader, dan dat hij direct geld uitleent aan mij, en ik aan zijn lopende contanten kom.

Echter is het me nu duidelijk aan het worden:

De bank wilt de inbreng van geld zien en neemt geen tot weinig genoegen met alleen een familie lid die borg staat zonder dat er ook eigen geld word ingebracht.

Geplaatst:

Echter is het me nu duidelijk aan het worden:

De bank wilt de inbreng van geld zien en neemt geen tot weinig genoegen met alleen een familie lid die borg staat zonder dat er ook eigen geld word ingebracht.

Conclusie is helemaal juist !

Dus...... eigen inbreng én goed ondernemersplan.

Geplaatst:

Stephan_

• Auteur

Duidelijk. Dank u nogmaals en Post nog een keer wat het geworden is. Gr.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.