• 0

opties in beheer BV onderbrengen

Hoi,

 

Ik ga binnenkort een BV starten met IP en financiering van een partner. Ik word statutair directeur in dienst van deze BV. Onderdeel van de afspraken is dat ik bij de start een deel van de aandelen mag kopen met een optie op meer bij het behalen van bepaalde targets. (In totaal een minderheidsbelang). Nu ben ik op zoek naar een constructie om (inkomsten) belasting te minimaliseren. Het idee is om de opties direkt bij start onder te brengen in mijn beheer BV en zo inkomsten belasting te omzeilen. Kan dit? Zo nee, heeft iemand een advies?

 

Alvast bedankt,

 

Iemand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een beheer B.V. hebt is er per definitie geen sprak van inkomstenbelasting maar van vennootschapsbelasting.

Hoe het precies zit kan je denk ik het beste aan een fiscalist vragen. Kan mij voorstellen dat e.e.a. de moeite waard is om goed te structureren.

Bij een normale (werknemers) optie geldt dat de verkrijging om niet belastbaar is in de IB sfeer. Er kan gekozen worden tussen vooraf IB betalen (alleen als je een sterke winststijging verwacht) of achteraf afrekenen. Belangrijk is ook de vorm van de optie. Is het een voorwaardelijke of een onvoorwaardelijke optie. In jouw geval geldt dat dit een voorwaardelijke optie is.

 

Mijn advies is toch om een fiscalist in te schakelen. Ik denk dat de kosten op termijn niet opwegen tegen de baten.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

"ls je een beheer B.V. hebt is er per definitie geen sprak van inkomstenbelasting maar van vennootschapsbelasting. "

 

Dat is waar maar als ik de enige werknemer ben en de opties worden onverwaardelijk door het behalen van een bepaalde sales target, ziet de belastingdienst dit dan niet als een loon voor mij?

 

"Mijn advies is toch om een fiscalist in te schakelen. Ik denk dat de kosten op termijn niet opwegen tegen de baten. "

 

Goed plan, maar ik had gehoopt hier iets goedkoper aan advies te komen ;-)

 

Is er verder nog iemand die hier iets over kan zeggen?

 

Groet,

 

Iemand

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het advies van Arjan opvolgen. Vooral in opties zijn er vaak te veel haken en ogen aan..(waardebepaling etc)

Je zou je hele ziel en zaligheid hier over tafel moeten laten gaan om eventueel een goed advies te kunnen krijgen, en dat doe je neem ik aan ook liever niet.

Ik heb wel mijn twijfels of je uberhaubt deze opties in je beheer BV kunt stoppen....met name vanwege het voorwaardelijk karakter van de opties....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Omdat de zaken nog geregeld moeten worden zou ik het ook als een aankoop verplichting voor de beheer b.v. kunnen formuleren bij een bepaalde performance van de werk b.v. Zou dat het probleem omzeilen?

 

(Ja, ik ben vasthoudend)

 

Alvast bedankt,

 

Iemand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.