Ik ben 66 jaar en nog steeds actief als zelfstandig ondernemer met een Pedicure praktijk.

Daarnaast heb ik als voormalig werknemer een ontslaguitkering ineens ondergebracht in een Stamrecht BV met de mogelijkheid tot bedrijfsmatige activiteiten.

Mijn vragen zijn de volgende:

Ben ik verplicht om gezien mijn leeftijd de Stamrecht BV te laten uitkeren?

Binnen welke termijn (in jaren) moeten de uitkeringen worden gedaan?

Is het beter om mijn ondernemersactiviteiten (nu als eenmanszaak) onder te brengen in de BV?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32517-stamrecht-bv-en-uitkeringen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Goedenavond Atje,

De uitkeringen dienen inderdaad verplicht in te gaan. Aangaande je vraag binnen welke termijn dat moet heb ik minder goed nieuws, dat had in 2010 of (2009?) al gemoeten, namelijk in het jaar waarin je 65 wordt. Dat veel mensen doorwerken tegenwoordig, de AOW (en straks pensioen-)leeftijd hoger wordt en de staat mensen zo lang mogelijk aan het werk wil houden heeft nog geen aanpassing gegeven in de wet waardoor je het stamrecht ook zou kunnen opschuiven naar een latere (pensioen)datum. Dus gewoon vanaf je 65ste verplicht.

Of je de ondernemersactiviteiten uit de Stamrecht BV (of een andere BV) moet voeren hangt uiteraard van vele andere factoren af, zoals fiscaliteiten, risico's (zal meevallen met pedicures maar toch), gezinssituatie, plannen aangaande toekomst, aanwezig penioen etc.etc.etc. Daar kan je in zo'n korte opzet nooit een serieus (of goed) antwoord op verwachten.

mvg,

Marnix Wansink

• 0

Hoi Atje,

Een pedicure praktijk is doorgaans kleinschalig en met weinig risico qua aansprakelijkheid.

Onder die omstandigheden zou ik de ondernemingsactiviteiten zeer zeker niet in een BV onderbrengen. Je mist dan de fiscale faciliteiten in de ib. Ook is bij een BV de kleine ondernemersregeling voor de BTW niet van toepassing, terwijl veel pedicuren juist gebruik kunnen maken van die regeling.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar