• 0

Dropshipment vanuit Frankrijk/Duitsland naar Marokko

Zoals ik uit eerdere berichten heb laten blijken ben ik momenteel bezig met het opzetten van een webshop in Marokko. Het gaat om verkoop van computer hardware.

 

Ik zal de hardware direct vanuit Frankrijk en Duitsland naar Marokko importeren. Ik ben nu de mogelijkheiden aan het bekijken voor de transport. Ik wil graag dmv dropshipment direct naar mijn klanten leveren in Marokko. Het hebben van een eigen voorraad geniet namelijk mijn voorkeur niet. Een levertijd van een week acht ik nog acceptabel.

 

Ik heb echter nog geen partijen kunnen vinden die aan dropshipment in Marokko doen. Ik zou bijvoorbeeld via een DHL express zendingen kunnen doen, maar dat gaat mij een kapitaal kosten. Het zou mooi zijn als DHL de verschillende express zendingen gegroepeerd zou kunnen verzenden en daardoor de kosten per bestelling lager uit kunnen pakken.

 

Wellicht weten jullie een expediteur/transporteur die wel goederen voor een lagere prijs in een groupage kan vervoeren en uiteindelijk in Marokko de goederen dispatched naar mijn klanten.

 

Graag hoor ik van jullie of dit een haalbare wens is. En zo niet, dan hoor ik graag betere alternatieven.

 

 

.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou eigenlijk een logistiek centrum moeten hebben waar de zendingen Marokko binnen komen als 1 geheel, en vanuit waar ze verzonden worden naar jouw klanten. Dus jouw leverancier verzend bijvoorbeeld 1x per week alle bestellingen, voorverpakt als 1 geheel, bijvoorbeeld op 1 pallet. Bij dat logistieke centrum wordt de pallet uit elkaar gehaald en worden alle afzonderlijke pakketjes naar jouw klanten verzonden.

 

Ik weet niet hoe ver Marokko is op dat gebied, maar zoek eens op term efulfilment. Grotere partijen als TNT, DHL etc. bieden vaak zo'n service ook aan.

Link naar reactie
  • 0

Ja zo'n logistiek centrum zou ideaal zijn. Momenteel ben ik druk bezig om te achterhalen of dit mogelijk is in Marokko. Helaas verloopt de communicatie nogal stroef met zulke grote partijen.

 

Stel dat het mogelijk zou zijn. Is de leverancier dan degene die ervoor zorgt dat de bestellingen gegroepeerd aangeleverd worden bij de transporteur met allerlei verschillende pakbonnen. Of is het beter om met de transporteur de afspraak te maken om de bestellingen te verzamelen en bijv. pas bij een aantal kilo's de zending te verschepen?

 

Van de leverancier in Frankrijk heb ik vandaag al wel te horen gekregen dat ze zaken doen met Chronopost. Hebben jullie hier ervaring mee?

.

Link naar reactie
  • 0

Het makkelijkst en m.i. het meest logisch is als jouw dropship leverancier alle bestellingen voorverpakt. Elke bestelling wordt dan verpakt in 1 doosje, compleet met adressticker er op. De bestellingen gaan dan met ze allen op een pallet naar Marokko. Daar wordt de pallet weer uit elkaar gehaald en wordt elk doosje gefrankeerd en op de post gedaan. Dat is denk ik het meest praktisch en efficiëntst in deze situatie.

 

Het blijft hoe dan ook een vrij kostbare aangelegenheid. Je betaalt in feite twee keer voor de afwikkeling en (internationale) verzending van een order. Ook heb je nog een paar praktische obstakels: stel dat een klant in Marokko de bestelling terug stuurt omdat het niet bevalt. Wat dan? En hoe (snel) kun je een zoekgeraakte zending oplossen?

 

Ik zou toch overwegen om voorraad te gaan nemen en direct vanuit Marokko te gaan leveren naar je klanten. Dat is uiteindelijk het goedkoopst, snelst, efficiëntst en dus het best. Maar goed, het mag duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van dropshipping constructies. Misschien iemand anders op dit forum?

Link naar reactie
  • 0

Ik woon in Frankrijk en heb via google www.shipea.com gevonden die paletten vanuit Frankrijk naar Marokko verzendt. Wellicht kunnen zij je verder informeren over de distributie en logistiek in Marokko zelf. Vaak weten de transportbedrijven wel hoe anderen dat doen, toch?

 

Chronopost is de nationale postpakket verzending van La Poste, het postkantoor in frankrijk. Erg betrouwbaar maar ook erg, erg duur.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel eens bij een districenter geweest in Tanger waar goederen uit Europa gelost werden en van daaruit verder gedistribueerd werden. Helaas weet ik niet hoe de firma heet.

 

Een vriend van mij woont in Marokko en laat regelmatig onderdelen verzenden vanuit Casablanca naar Ouarzazate wat dan gaat via de lijnbus. Je kan hem eens contacteren (pm mij voor details)

Link naar reactie
  • 0

Shipea is interessant. Ik zal kijken wat bij hun de mogelijkheden zijn.

 

Ik denk dat ik het in ieder geval als volgt aan moet pakken:

 

Een expediteur benaderen die het transport van Frankrijk naar Marokko regelt, douane/inklaring incluis. Twijfel alleen nog of dit een expediteur in Marokko of in Frankrijk dient te zijn. Wat is handiger volgens jullie?

 

Het transport dient in Marokko bij een express dienstverlener afgeleverd te worden die het vervolgens kan verspreiden over de verschillende klanten.

 

Het probleem is alleen nog dat de hoeveelheid bestellingen per week kunnen verschillen. Soms is 1 pallet voldoende, soms meer en soms niet eens genoeg voor 1 pallet. Zou de expediteur hier moeite mee hebben of dien ik de afspraak te maken dat ik sowieso voor minimaal 1 pallet betaal bij groupage? Het zal immers gaan om een lange termijn relatie.

 

 

.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is alleen nog dat de hoeveelheid bestellingen per week kunnen verschillen. Soms is 1 pallet voldoende, soms meer en soms niet eens genoeg voor 1 pallet. Zou de expediteur hier moeite mee hebben of dien ik de afspraak te maken dat ik sowieso voor minimaal 1 pallet betaal bij groupage? Het zal immers gaan om een lange termijn relatie.

Die vraag stel je best aan de expediteur zelf, wij kunnen moeilijk voor hem beslissen of dat voldoende zou zijn. ;)

 

Bovendien kan je op een pallet best meer of minder pakketjes doen. In principe zou je het meest kleine doosje al op een pallet kunnen zetten. Je kan ook een toren van doosjes van 2 meter hoog (of wat de maximale hoogte ook mag zijn) bouwen op 1 pallet.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is alleen nog dat de hoeveelheid bestellingen per week kunnen verschillen. Soms is 1 pallet voldoende, soms meer en soms niet eens genoeg voor 1 pallet. Zou de expediteur hier moeite mee hebben of dien ik de afspraak te maken dat ik sowieso voor minimaal 1 pallet betaal bij groupage? Het zal immers gaan om een lange termijn relatie.

 

Bij groupage is het normaal dat je vooraf afspraken maakt over de kosten per x-colli of pallet. Je krijgt dan gewoon een staffel met daarin een minimum oplopend tot een volle auto.

 

Het loont om rond te shoppen in de verschillende landen. Het kan soms goedkoper zijn om het bv van Frankrijk naar Spanje te laten vervoeren en van daaruit weer door naar Marokko. Het ligt helemaal aan je vervoerder die het naar Marokko vervoert.

 

Ligt het laadadres aan een doorgaande route naar het zuiden dan kan het zelfs voor een Nederlandse of Belgische vervoerder aantrekkelijk zijn.

 

Informeer in Marokko is bij de CTM, dat is de nationale busdienst die ook pakketvervoer doen. Normaal moet je dan je pakket afgeven bij het busstation en je 'klant' dient het bij het volgende weer af te halen. Misschien hebben ze ook andere vormen van dienstverlening of wellicht een samenwerking met een bodedienst.

 

De vervoerder die het voor jouw Marokko in brengt zal over het algemeen het invoertraject verzorgen. Je dient dan wel bij de expediteur te zorgen voor de borgstellingen etc. Houd er rekening mee dat het importeren van bepaalde produkten in Marokko niet goedkoop is.

 

Transit tijd NL -> MA is circa 4 tot 5 dagen incl. douane. (bv A'dam -> Tanger, reken voor Casa nog 1 dag extra)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie tips.

 

Ik ben de laatste paar dagen met name op zoek geweest naar een vervoerder die in Marokko ook warehousing aanbiedt. De bedoeling is dat de goederen daar afgeleverd worden. En vervolgens door een expressdienst bij de eindklant worden afgeleverd.

 

Mijn oog is gevallen op M&M Militzer & Münch als vervoerder. En in Marokko heb je Amana express.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.