• 0

Uitbetalen aan particulieren

Ik ben sinds kort ingeschreven bij kvk/belastingdienst en wil nu dus lales volgens het boekje doen. Op het moment moet ik 2 particulieren betalen voor een beleverde dienst/product, alleen mijn vraag is hoe ik volgens de regels moet doen.

 

De 2 gevallen:

 

- overname van een domeinnaam voor een aanzienlijk bedrag. Degene van wie ik het koop is patriculier.

- freelance webdesign. Spreekt voor zich.

 

Beiden zeggen dat ze zelf geen btw-factuur uit kunnen/mogen schrijven, is dat zo?

 

Groet,

 

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Particulieren maken in de regel geen bonnetjes-met-btw inderdaad.

 

Voor die domeinnaam zou ik gewoon een creditfactuur maken, waarbij het bedrag incl. btw overeenkomt met het bedrag dat je hebt afgesproken.

 

Met die freelancer kan het wat anders zitten, ik weet niet in welke zin hij 'freelance' is. In principe zou je een creditfactuur kunnen schrijven voor het geleverde werk (dus in de trant van 1 website a 1000 euro), maar als het op uurbasis gaat zou ik het zo snel niet weten.

Link naar reactie
  • 0

Voor die domeinnaam zou ik gewoon een creditfactuur maken, waarbij het bedrag incl. btw overeenkomt met het bedrag dat je hebt afgesproken.

 

Ik raad dit ten zeerste af.....

Een creditfactuur met BTW sturen naar een particulier kan alleen als dit inderdaad een creditfactuur is op een eerdere debetfactuur die evenhoog of hoger was...

 

Op deze manier creeer je illegaal een btw nota en trek je btw af (lees betaalt minder btw) die je niet mag aftrekken.

Privepersonen kunnen en mogen je geen btw in rekening brengen en die kun je ook niet aftrekken dus....

Als die freelancer zegt dat hij geen btw-nota kan/mag maken betekent dit ongetwijfeld dat zij geen ondernemer in de zin van de omzetbelasting zijn en is hun prijs dus een nettoprijs waar geen btw in zit. Wat er niet in zit kun je ook niet aftrekken dus !!!

 

Als je controle krijgt hang je !!!!!!!!!!!!!!!

 

NIET DOEN DUS !!

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dan zou het een creditfactuur zonder BTW moeten worden, maar je moet het wel op de een of andere manier kunnen administreren.

 

Hoewel je de BTW niet (terug)krijgt, gelden deze kosten natuurlijk wel gewoon als bedrijfskosten (en komen dus in mindering van de winst). Hoe zou jij dit andministreren 2thePoint?

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon van hun een factuur vragen zonder BTW. Doen ze dit niet en doe je dit met een creditfactuur zonder BTW (wat dus op zich kan) heb je geen bewijs richting de belastingdienst dat dit inderdaad bedrijfskosten zijn. Want wie zegt niet dat je de creditfactuur hoger hebt gemaakt dan de echte kosten.

 

De belastingdienst zal toch snel een "extern" stuk willen zien als bewijs.

 

Als de heren/dames uberhaupt weigeren een factuur te schrijven/maken, laat ze dan in iedergeval tekenen voor ontvangst van het bedrag en schrijf dan daar de omschrijving van de geleverde goederen/diensten op, ben je in iedergeval ingedekt.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.